گوناگون 22:41 - 09 آبان 1393
بلافاصله پس از آنکه رئیس سازمان بورس از افزایش درخواست‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در بورس سخن گفت، مدیرعامل بورس تهران هم از صدور یک‌هفته‌ای کد سهامداری برای سرمایه‌گذاران خارجی خبر داد، کریم کریمی کارشناس مسئول سازمان بورس هم ۳گام اساسی برای جذب سرمایه‌های خارجی را به بورس تشریح کرد.

به‌گزارش همشهری، هفته گذشته در جریان مراسم رونمایی از سامانه جدید پس از معاملات بورس علی صالح‌آبادی امیدوارانه از افزایش حضور سرمایه‌گذاران خارجی در بورس درصورت رفع محدودیت‌ها خبر داد. اشاره او احتمالا به انجام توافق‌های هسته‌ای بود که اکنون تمام فعالان اقتصادی در انتظار آن هستند. او در عین حال از تشکیل کارگروهی به همین منظور خبرداد. صالح‌آبادی البته از ترکیب این کارگروه و جزئیات موضوعات قابل بررسی در این کارگروه خبری نداد، اما گویا در آخرین نشست این کارگروه موضوعات مهمی برای تسهیل حضور سرمایه‌گذاران خارجی مطرح شده است.

  • ترکیب کارگروه سرمایه‌گذاری خارجی

ترکیب کارگروه سرمایه‌گذاری خارجی که اکنون در سازمان بورس تشکیل شده متشکل است از حسن قالیباف‌اصل مدیرعامل بورس تهران، امیر هامونی مدیرعامل فرابورس ایران، حسین پناهیان مدیرعامل بورس کالای ایران، علی حسینی مدیرعامل بورس انرژی و علی صالح‌آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار. براساس تازه‌ترین خبر در آخرین مصوبات این کارگروه مقرر شده است برای متقاضیان سرمایه‌گذاری در بورس تهران ظرف یک هفته کد‌سهامداری صادر شود. این خبر را قالیباف‌اصل اعلام کرد.

  • 3گام اساسی برای رفع موانع

ازکریم کریمی کارشناس مسئول امور بین‌الملل سازمان بورس درباره فعالیت‌های در دست انجام برای تسهیل حضور سرمایه‌گذاران خارجی در بازار سرمایه ایران پرسیدیم و او توضیح داد: 3مشکل اصلی در این زمینه شناسایی شده که یکی از این 3مشکل تاکنون حل شده است و برای 2مشکل دیگر نیزباید با وزارت خارجه و بانک مرکزی رایزنی انجام شود. او توضیح داد:مشکل اول حضور سرمایه‌گذاران خارجی موضوع احراز هویت است که برای این کار سرمایه‌گذار خارجی باید به ایران سفر می‌کرد اما اکنون با رایزنی انجام شده این کار از طریق کنسولگری‌های ایران در کشور‌های دیگر قابل انجام است و دیگر لازم نیست یک سرمایه‌گذار برای احراز هویتش به ایران سفر کند.

او در مورد 2مانع دیگر برای حل مشکل سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در بازار سهام ایران گفت: مشکل دیگر صدور روادید بلندمدت برای سرمایه‌گذاران خارجی است. طبق قانون ویزای بلندمدت درصورتی برای خارجی‌ها صادر می‌شود که ظرف یک سال 3بار به ایران سفر کنند که این موضوع مانعی برای جذب سرمایه‌گذار خارجی است.

بر این اساس سازمان بورس در تلاش است تا مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد را حل کند. او در ادامه به مشکل سوم اشاره کرد و گفت: مشکل دیگر باز کردن یک حساب بانکی ایرانی برای سرمایه‌گذاران خارجی است که برای این کار باید با بانک مرکزی مذاکره شود تا مشکل نقل و انتقال پول توسط سرمایه‌گذاران خارجی حل شود. کریمی با بیان اینکه برای نقل و انتقال پول سرمایه‌گذاران خارجی مشکل وجود دارد تأکیدکرد: مشکل نخست با پیگیری رئیس سازمان بورس حل شده است اما در مورد 2مشکل باقیمانده باید با وزارت خارجه و بانک مرکزی مذاکره و رایزنی شود.


5085093
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است