استانی 14:37 - 27 فروردین 1393
کار‌شناس بهداشت روان مرکز بهداشت شهرستان تاکستان معتقد است: آموزش مهارت‌های زندگی، واکسن اعتیاد محسوب می‌شود.

واکسن اعتیاد زده‌اید؟

کبری نیک نامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد:آگاه شدن فرزندان از مضرات استفاده از مواد مخدر از مفید‌ترین و ارزان‌ترین روش‌های پیشگیری است که والدین در آن نقش کلیدی دارند.

وی ادامه داد: باید این آگاه سازی بر اساس تکنیک‌ها و روش‌های علمی باشد. به عنوان مثال برای القای موضوعی به فرزند، بهتر است به جای برقراری ارتباط دستوری، ارتباطی دوستانه و دو سویه برقرار کرد که فضای بحث آزاد و تبادل نظر ایجاد شود. فرزند در این فضا قادر است از خود دفاع و طرز فکر خود را آزادانه بیان کند.

کار‌شناس بهداشت روان مرکز بهداشت شهرستان تاکستان تصریح کرد: والدین با راه‌اندازی یک اتاق فکر در منزل خود می‌توانند هر شب ۳۰ دقیقه وقت اختصاصی با فرزندانشان داشته باشند و در زمینه مسائل گوناگون و روزمره که برای فرزندشان در طول روز پیش آمده صحبت کنند تا بدین ترتیب از مشکلات وی، آگاه و راه حل ارائه کنند.

وی، افزایش اعتماد به نفس را در افزایش مهارت‌های زندگی بسیار موثر دانست و از به عنوان واکسن اعتیاد یاد کرد و افزود: مهارت نه گفتن، عوض کردن موضوع مورد بحث، دور شدن از محیط مورد نظر، بی‌اعتنایی و نه گفتن همراه با انتقاد، انواع مهارت‌های کاربردی در این زمینه هستند که با آموزش آن‌ها به فرزندان می‌توان، آنان را از انواع خطرات مصون کرد.

نیک نامی درباره نقش تقویت باورهای معنوی در محیط خانواده، در پیشگیری از اعتیاد خاطرنشان کرد: توکل به خداوند به عنوان بزرگ‌ترین منبع انرژی نیرو بخش و حمایت کننده، می‌تواند انسان را در مقابل بسیاری از مشکلات، تلاطم‌های زندگی و پیامدهای روانی آن از جمله افسردگی و استرس محافظت کند.

وی اضافه کرد: با تقویت باورهای معنوی و داشتن هدفی روشن در زندگی، فرد با امید بیشتری به زندگی ادامه داده و با نیروی بیشتری به پیش می‌رود.

انتهای پیام


3498086
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است