علمی فناوری 13:02 - 16 مهر 1394
معاون پژوهشی دانشگاه سمنان:
معاون پژوهشی دانشگاه سمنان، تداوم روش‌های سنتی در صنعت گچ را به زیان کشور دانست و گفت: چنانچه این روند ادامه داشته باشد سهم محدودی که در بازارهای جهانی گچ داریم را از دست خواهیم داد.

تداوم روش‌های سنتی در صنعت گچ به زیان کشور است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه سمنان، دکتر علی حقیقی‌ اصل در سومین همایش ملی گچ ایران که در دانشگاه سمنان در حال برگزاری است، از وجود 5000 دانشجوی ارشد و دکتری در این دانشگاه خبر داد و گفت: دانشگاه سمنان، 1000 دانشجوی دکتری و 4000 دانشجوی کارشناسی ارشد دارد که این ظرفیت می‌تواند در فعالیت‌های پژوهشی در این دانشگاه معتبر تعیین‌کننده باشد.

وی از دانشگاه سمنان به عنوان یک دانشگاه مادر یاد کرد و گفت: دانشگاه سمنان در زمره 12 دانشگاه برتر و بزرگ کشور قرار دارد.

وی، از وجود 22 دانشکده و 9 گروه پژوهشی در این دانشگاه خبر داد و تصریح کرد: دانشگاه سمنان در حال حاضر بیش از 16 هزار دانشجو و 350 عضو هیات علمی دارد.

ارتقاء ظرفیت‌های پژوهشی دانشگاه سمنان با 5000 دانشجوی تحصیلات تکمیلی

معاون پژوهش دانشگاه سمنان، از وجود 254 کد رشته در این دانشگاه مادر خبر داد و با اشاره به قرار گرفتن دانشگاه سمنان در رتبه دوازدهم دانشگاه‌های برتر کشور، افزود: با برنامه‌ریزی که صورت گرفته تلاش ما بر این است که به یک جایگاه تک رقمی برسیم.

وی، با اشاره به برگزاری سومین همایش ملی گچ ایران در این دانشگاه از آن به عنوان یکی از شاخص‌ترین برنامه‌های این دانشگاه یاد کرد و گفت: انتظار می‌رود برپایی این همایش ملی در بهبود وضعیت صنعت گچ در ایران موثر باشد.

حقیقی‌اصل، ریشه مشکلات صنعت گچ ایران در شرایط فعلی را در رکود در صنعت ساختمان ارزیابی و بیان کرد: با توجه به محدود شدن عمده محصولات گچی کشور به صنعت ساختمان‌سازی، رونق در صنعت ساختمان می‌تواند جان تازه‌ای به صنعت گچ دهد.

راه‌های برون‌رفت صنعت گچ ایران از رکود فعلی

قائم مقام رییس دانشگاه سمنان، خواستار توجه بیشتر به بازارهای خارجی گچ شد و اضافه کرد: ایجاد تنوع در محصولات گچی و بویژه تولید محصولات گچی در بخش کشاورزی و پزشکی و...و همچنین توجه به صادرات این محصولات به کشورهای جهان و منطقه می‌تواند به برون‌رفت این صنعت از رکود در ایران کمک شایانی کند.

وی، با بیان اینکه ایران یکی از غنی‌ترین منابع گچ در جهان را دارد، یادآوری کرد: کشور ما به واسطه نگرش سنتی به این صنعت با وجود اینکه دومین تولیدکننده گچ در دنیا است اما سهم ما از بازارهای جهانی گچ کمی بیش از 2 درصد است.

این عضو هیات‌علمی دانشگاه، با اشاره به ظرفیت‌های استان سمنان در دو ماده معدنی نمک و گچ، راه‌اندازی کانون نمک و گچ در دانشگاه سمنان را در همین راستا ارزیابی کرد و گفت: متاسفانه نتایج فعالیت‌های پژوهشی روشن نبوده و زمان‌بر است از این رو کمتر واحدهای صنعتی در این بخش سرمایه‌گذاری می‌کنند.

حقیقی‌اصل با اشاره به رقبای ایران در منطقه، خاطرنشان کرد: کشورهای منطقه و از جمله ترکیه و عربستان در حوزه گچ سرمایه‌گذاری‌های زیادی کردند بویژه ترکیه که بدون اینکه منابع زیادی در این بخش داشته باشد در حوزه نمک و گچ سرمایه‌گذاری بسیاری کرده و از این رو از ما جلو هستند.

همین سهم کم از بازارهای جهانی گچ هم در خطر است

وی از آمادگی دانشگاه سمنان برای فعالیت‌های پژوهشی تولیدمحور در حوزه مواد معدنی و از جمله گچ خبر داد و اضافه کرد: ما آمادگی داریم که فضا و زیرساخت‌ها را نیز در اختیار فعالان این بخش قرار دهیم. البته منابع ما نیز محدود است و لذا نیازمند حمایت بخش صنعت هستیم چرا که بخش صنعت بیش از هر بخش دیگری از نتایج تحقیقات منتفع خواهد شد.

عضو هیات‌علمی دانشگاه سمنان، تداوم روش‌های سنتی در صنعت گچ را به زیان کشور دانست و افزود: چنانچه این روند ادامه داشته باشد همین سهم محدود و کمی که در بازارهای جهانی گچ داریم را نیز از دست خواهیم داد.

به گزارش ایسنا، سومین همایش ملی گچ ایران که از روز گذشته در دانشگاه سمنان آغاز شده امروز نیز با ارائه مقالات برتر ادامه دارد.

انتهای پیام


7178112
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گروه جدیدی از ماهواره‌های «استارلینک» شرکت «اسپیس‌ایکس» قرار بود روز پنجشنبه ۲۸ مارس از کالیفرنیا پرتاب شوند، اما این پرتاب یک روز به تعویق افتاد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» پژوهشگران نانوحسگر زیست‌الکترونیکی ساختند که می‌تواند به صورت مستمر روی سلول‌های قلب نظارت داشته باشد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نسخه جدید Grok از ۱۲۸ هزار توکن پشتیبانی می‌کند و عملکردش به GPT-4 نزدیک‌تر شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» بیدارشدن از خواب با دست‌های سفت یک مشکل نسبتا شایع است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» به‌زودی با یک قابلیت جدید می‌توانید میزان رم مصرفی مرورگر مایکروسافت اج را محدود کنید.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» برای اولین‌بار فیلمی از ربات انسان‌نما Unitree که بدون عملگرهای هیدرولیک پشتک می‌زند را مشاهده می‌کنید.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون آموزشی وزارت علوم گفت: پذیرش یک دانشجوی ایرانی در پردیس‌ها‌ی بین المللی به ازای هر ۴ دانشجوی خارجی است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» طبق اسکرین‌شات فاش‌شده، هواوی گوشی‌های سری P70 را در تاریخ ۲ آوریل (۱۴ فروردین ۱۴۰۳) معرفی خواهد کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون تربیت بدنی و سلامت گفت: کمتر از ۱۰ درصد مدارس کشور به فضاهای ورزشی استاندارد مجهز هستند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: به دلیل تنوع اقلیمی در ایران، شروع آلرژی بهاره در سراسر کشور در یک زمان نیست.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است