علمی فناوری 09:29 - 29 دی 1397
محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با طراحی و ساخت دستگاه‌های لایه‌نشانی نانوساختار علاوه بر صادرات این محصولات به ۸ کشور، با حضور در ششمین نمایشگاه تجهیزات ساخت داخل به میزان ۱۴ میلیارد تومان پیش‌فاکتور صادر کردند.

دستگاه‌های لایه‌نشانی ناساختار ایرانی راهی ۸ کشور دنیا/صدور پیش‌فاکتور ۱۴ میلیاردی در نمایشگاه

به گزارش ایسنا، یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان بیش از ۲۰ سال تجـربه در زمـینه طـراحــی و سـاخت انــواع سیستم‌های لایه‌نشانی در خلا، سیسم اسپاترینگ تک کاتده، دستگاه پوشش‌دهی کربنی، اسپاترینگ، لایه‌نشانی، میکرو آنالیز، تبخیر حرارتی، لایه‌نشانی با لیزر پالسی، لایه‌نشانی به روش pvd، لایه‌نشانی به روش کند و پاش، لایه‌نشانی به روش اسپری، لایه‌نشانی کربن تحت خلاء و سیستم لایه‌نشانی رومیزی تحت خلاء دارد.

این شرکت به تدریج موفق به ساخت و عرضه مدل‌های رومیزی سیستم‌های لایه‌نشانی تحت خلا و همچنین بهبود کیفیت محصولات خود و کسب سهم عمده‌ای از بازار کشور در این حوزه شد.

سیستم تبخیر حرارتی در خلاء رومیزی مدل DTT یکی از محصولات این شرکت بوده و قادر است در کمتر از ۱۰ دقیقه به فشار مورد نظر رسیده و عملیات لایه‌نشانی را از سه بوته یا بسکت مختلف شروع کند و اقدام به ساخت انواع لایه‌های مختلف کند.

ساخت لایه‌های نازک رسانای الکتریسیته، رساناهای شفاف (لایه بسیار نازکی که نور می‌تواند از آن بگذرد)، لایه‌های نازک عایق الکتریکی، لایه‌های نوری و چند لایه‌ای "های‌اپتیکی"، لایه‌های نازک کنترل‌کننده حرارت و ادوات الکتریکی و مغناطیسی از جمله کاربردهای این دستگاه است.

عرضه دستگاه لایه‌نشانی اسپاترینگ سه کاتده  از دیگر محصولات این شرکت به شمار می‌رود. این دستگاه یک سیستم لایه‌نشانی در خلاء به روش اسپاترینگ (کندوپاش) با محفظه شیشه‌ای و پمپ توربومولکولار است. این دستگاه با دارا بودن منابع تغذیه DC و RF قادر به لایه‌نشانی گروه وسیعی از مواد شامل فلزات اکسیدی و غیر اکسیدی، نیمه هادی و سرامیک‌ها است.

از این دستگاه می‌توان در ساخت انواع سنسورهای لایه نازک و سلول‌های خورشیدی، ساخت ادوات اپتیکی، نانو الکترونیک و میکروالکترونیک، ساخت سنسورهای مغناطیسی لایه نازک و آماده‌سازی نمونه‌های میکروسکوپ الکترونی (SEM) استفاده کرد.

دستگاه پوشش‌دهنده کربن با ابـعاد کوچک و قیمتی بسیار مناسب از دیگر محصولات این شرکت دانش‌بنیان است که به روش تبخیر حرارتی اقدام به لایه‌نشانی "کربن" بر روی سطوح مختلف می‌کند.

این دستگاه به عنوان پوشش‌دهنده نمونه‌های میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. لایه‌نشانی کربن در یک محیط خلاء بالا، موجب می‌شود تا لایه ایجاد شده دارای کیفیت بالایی بوده و برای نمونه‌هایی که نیاز به رزولوشن بالایی دارند، مناسب باشد.

احمد مهدوی، مجری طرح در گفت‌وگو با ایسنا، تولید دستگاه‌ها پوشش‌دهی نانو ساختار را از دیگر محصولات این شرکت نام برد و گفت: دستگاه پوشش‌دهی طلا، سیستمی است که در کنار میکروسکوپ‌های الکترونی قرار می‌گیرد و می‌تواند با دقت یک نانومتر پوشش‌های نازکی از فلزهای طلا، پلاتین و پالادیوم را روی هر زیر لایه‌ای از فلز و غیر فلز ایجاد کند.

وی با بیان اینکه اعمال این پوشش باعث می‌شود که به راحتی نمونه‌ای از پوشش طلا ایجاد شده در زیر میکروسکوپ قابل مشاهده شود، ادامه داد: این پوشش محصول نهایی را رسانا می‌کند و این پوشش فلزی در حوزه‌هایی چون اپتیک، فتونیک و نانو تکنولوژی کاربرد دارد؛ ضمن آنکه از این طریق عمر قطعات تراشکاری افزایش می‌یابد.

این شرکـت با شناخت ظرفیت‌های موجود و با رویکرد ورود به بازارهای خارجی به عنوان اولین شرکـت ایرانی این حوزه در سال ۹۱ اقدام به اخذ گواهینامه‌های بین‌المللی سیستم مدیریت کیفیت و انطباق محصول با استانداردهای اتحادیه اروپا کرد. محصولات این شرکت به‌ویژه سیستم اسپاترینگ تک کاتده و دستگاه پوشش‌دهی کربنی که برای آماده‌سازی نمونه‌های میکروسکوپ الکترونی و میکروآنالیز کاربرد دارند، با اقبال جهانی مواجه شده است و به کشورهای استرالیا و نیوزلند، هلند، انگلستان، روسیه، پرتغال، ایتالیا، چین و استونی صادر می‌شوند.

به گفته سید احمد مهدوی اردکانی، مدیرعامل این شرکت و مجری طرح در حال حاضر این شرکت ۷ نمایندگی در کشورهای انگلیس، روسیه، اتریش، کانادا، رومانی، افریقای جنوبی و دو نمایندگی در کشور هند دارد.

وی از ارسال درخواستی برای خرید ۱۵ دستگاه تولیدی شرکت از کشور آمریکا خبر داد و یادآور شد: ولی به دلیل تحریم، امکان فروش فراهم نشد، ولی به دنبال راهکاری برای صادرات محصولاتمان به این کشور هستیم.

مهدوی اردکانی با اشاره به اخذ استانداردهای بین‌المللی برای دستگاه‌های ساخته شده در این شرکت، اظهار کرد: به عنوان اولین شرکـت ایرانی در حوزه لایه‌نشانی، موفـق به اخذ مجوز CE سیستم مدیریت کیفیت و انطباق محصول با استانداردهای اتحادیه اروپا شدیم و از این طریق امکان ورود محصولات تولیدشده به بازارهای جهانی را فراهم کردیم. علاوه بر آن برای ۴ دستگاه "لایه‌نشانی کربن رومیزی"، "لایه‌نشانی اسپاترینگ رومیزی"، "لایه‌نشانی لیزر پالسی" و "تبخیر حرارتی رومیزی" گواهی نانومقیاس دریافت کردیم.

به گفته این محقق، محصولات این شرکت همچنین دارای گواهینامه بین‌المللی سیستم مدیریت کیفیت ایزو ۹۰۰۱ به عنوان یکی از شاخص‌های استانداردسازی نحوه مدیریت کیفیت است.

این شرکت با حضور در ششمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت داخل توانست به میزان ۱۴ میلیارد تومان پیش فاکتور صادر کند که به گفته محققان این شرکت این میزان فروش نسبت به سال گذشته ۳۵ درصد کاهش داشته است.

مهدوی اردکانی دلیل این امر را اشباع بازار مصرف و تأمین نیاز دانشگاه‌ها به تجهیزات آزمایشگاهی و کاهش بودجه دانشگاه‌ها یا کاهش حمایت از خرید در مراکز دولتی دانست و ادامه داد: انتظار داریم که از ۱۴ میلیارد پیش‌فاکتور صادر شده ۱۰ تا ۱۵ درصد آن منجر به عقد قرارداد نهایی شود.

انتهای پیام


10031608
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور از آغاز انتخاب رشته آزمون ورودی دوره دکتری «Ph.D» نیمه‌متمرکز سال ۱۴۰۳ از روز شنبه اول اردیبهشت ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی گفت: تحلیل شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد تهدیدات صهیونیست‌ها و اتفاقات امروز نتایج جالبی در پی داشته است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ناسا به‌ تازگی به مأموریت پهپاد «سنجاقک» برای حضور در بزرگ‌ترین قمر سیاره زحل چراغ سبز نشان داده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دستیار هوش مصنوعی متا (Meta AI) که سپتامبر سال گذشته معرفی شده بود، حالا به‌طور رسمی به تمام پلتفرم‌های این شرکت اضافه شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: امتحانات نهایی باعث ایجاد عدالت آموزشی می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس انجمن فیزیوتراپی کشور گفت: در سطح کشور ۴۰۰ فارغ التحصیل دکترای تخصصی فیزیوتراپی داریم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان گفت: کود‌های بیولوژیک را می‌توان به صورت مستقیم و یا مخلوط با بقایای گیاه مزرعه مصرف کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» این سیاه‌چاله ستاره‌ای کشف‌شده که «گایا BH۳» نام دارد، در فاصله ۲۰۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نسخه‌ آزمایشی مرورگر ویوالدی برای ویندوز مبتنی‌ بر آرم منتشر شد در حالی که مدتی قبل شاهد انتشار کروم برای این پلتفرم بودیم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» محققان آنچه را که به‌عنوان «خون‌آشام باکتریایی» توصیف می‌کنند، کشف کرده‌اند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است