فرهنگی‌هنری 20:17 - 04 آبان 1395
سرانجام پس از مدت‌ها انتظار، تازه‌ترین تجربه کارگردانی ابوالقاسم طالبی ۵ سال پس از فیلم پرحاشیه «قلاده‌های طلا» روی پرده سینماها می‌رود تا سنت هرپنج سال یک فیلم او در ۱۵سال اخیر پابرجا بماند.

به گزارش همشهری، پروژه تاریخی «یتیم‌خانه» که ماجرای قحطی بزرگ و فراگیر ایران را در دوران جنگ جهانی اول روایت می‌کند، قرار بود بهمن‌ماه گذشته در سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شود اما اکران آن به زمانی دیگر موکول شد و امسال در چند نمایش خصوصی برای اهالی سینما، سیاست و رسانه، کارشناسان و علاقه‌مندان به نمایش درآمد. روز گذشته هم بحث‌هایی درباره توقف اکران یتیم‌خانه ایران مطرح شده بود که تکذیب شد.

طالبی که سال 85با «دست‌های خالی» در جشنواره بیست و پنجم حضور داشت، پس از نادیده گرفته شدن این فیلم سراغ تلویزیون رفت و سریال «به کجا چنین شتابان» را ساخت. او سال 90روی صندلی کارگردانی قلاده‌های طلا با موضوع آشوب‌های سال 88نشست و 2سال اخیر را درگیر تولید یتیم‌خانه ایران بود؛ فیلمی که تاریخ ایران را از 1295تا 1297به تصویر می‌کشد و نقش قوای روس و انگلیس را در قحطی و مرگ‌ومیر گسترده مردم آن دوران روایت می‌کند.

علیرام نورایی که در قلاده‌های طلا هم با طالبی همکاری کرده بود، قطب‌الدین صادقی، فرخ نعمتی، جعفر دهقان، داریوش اسدزاده، بهار محمدپور، علی شادمان، محسن حسینی، اصغر حیدری، ایمان صفا، شهرام تیموریان، مهری آل‌آقا، والا شهیدی، برایان طرفه و... بازیگران نقش‌های اصلی یتیم‌خانه ایران هستند که اوایل مهرماه امسال در چهاردهمین جشنواره فیلم مقاومت، جایزه ویژه هیأت داوران را برای طالبی به ارمغان آورد.

دیگر فیلم تازه اکران هفته اول آبان، نخستین تجربه کارگردانی مجید توکلی در سینماست که پیش از این چند فیلم کوتاه و مستند ساخته و فعالیت در رسانه‌های مکتوب و برخط را هم در کارنامه دارد. «متولد65» که سال گذشته در بخش نگاه نو جشنواره فیلم فجر حضور داشت، نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم و بهترین کارگردان شد؛ هر چند در مراسم اختتامیه نصیبی از جوایز نبرد تا فیلم با پشتوانه 2نامزدی روانه اکران شود.

متولد65براساس فیلمنامه‌ای از جمیله دارالشفایی ساخته شده و گفته می‌شود نقش محمدمهدی عسگرپور در به ثمر رسیدن آن بیش از یک تهیه‌کننده صرف بوده است. داستان درباره زوجی جوان است که تصمیم می‌گیرند یک بازی سرخوشانه را آغاز کنند اما پایان بازی چیزی نیست که این دو شخصیت و مخاطبان انتظارش را می‌کشند. افشار و خاطره که خود را خریداران یک خانه اشرافی در شمال تهران جا زده‌اند، حالا باید با عواقب ماجرا کنار بیایند.

پدرام شریفی که این روزها «سیانور» را روی پرده سینماها دارد و مدتی پیش هم با سریال «گشت ویژه» روی آنتن بود، یکی از بازیگران اصلی و همبازی هنگامه حمیدزاده است؛ بازیگری جوان که گرچه در «آل» بهرام بهرامیان و «اشباح» داریوش مهرجویی بازی کرده اما بیشتر با سریال «بزنگاه» رضا عطاران به خاطره‌آورده می‌شود. مریم سعادت، احسان امانی، علیرضا استادی، کامران ملکی با حضور افتخاری آنا نعمتی دیگر بازیگران متولد65هستند.

  • فیلم تازه خالق «ایستاده در غبار»

فیلمنامه‌های «نسترن‌های وحشی» به کارگردانی رهبر قنبری در گونه کودک و نوجوان، «ماجراهای نیمروز» به تهیه‌کنندگی سیدمحمود رضوی، کارگردانی محمدحسین مهدویان و نویسندگی مسعود احمدیان در گونه سیاسی و «کار کثیف» به کارگردانی خسرو معصومی در گونه اجتماعی پروانه ساخت گرفتند. «سیانور» به کارگردانی بهروز شعیبی حاصل همکاری رضوی و احمدیان است و مهدویان هم فیلم تحسین‌شده «ایستاده در غبار» را در کارنامه دارد. سازمان سینمایی برای 2فیلم «فصل نرگس» به کارگردانی نگار آذربایجانی و «آپاندیس» به کارگردانی حسین نمازی هم مجوز نمایش صادر کرد.


8247807
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی از شگفتی سفر به پاکستان، سریلانکا و استقبال گروه‌های گوناگون در هر دو کشور از رئیس‌جمهور صحبت کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه سینمایی «هفت» با اجرای بهروز افخمی از جمعه ۷ اردیبهشت‌ماه پخش خود را در شبکه نمایش از سر می‌گیرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جدیدترین قسمت از «باغ شادونه» با ورود یک شخصیت جدید پنجشنبه 6 اردیبهشت حوالی ساعت 17:15 از شبکه دو سیما روانه آنتن می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی درباره تولیدات سازمان متبوع خود در زمینه عملیات «وعده صادق» توضیح داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فیلم «مست عشق» با جذب ۵۱ هزار مخاطب طی روز گذشته موفق شد تا رکورد بیشترین تعداد مخاطب روز نخست نمایش را از آن خود کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در روز‌های پایانی اولین هفته از اردیبهشت ماه فیلم‌های سینمایی «جغد شب»، «قاتلان ماه کامل» و «در مسیر بوستون» از قاب شبکه‌های سیما تماشایی می‌شوند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جبلی گفت: رسانه ملی و وزرات ورزش در حال تدوین آیین‌نامه‌ای درباره حق پخش فوتبال هستند که تقدیم هیئت وزیران خواهد شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» استاد پیشکسوت قرآنی گفت: قرآن همه چیز ماست. اگر قرآن می‌تواند تمام مشکلات ما را حل کند، چرا ما آن را در اولویت قرار ندهیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس مذهبی با اشاره به فضائل متعدد شاه عبدالعظیم حسنی (ع) از ایشان به عنوان یکی از شخصیت‌های برجسته تاریخ اسلام یاد کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزارت فرهنگ، دستورالعمل جدید صدور پروانه فعالیت کانون‌های تبلیغاتی را که در اجرای بند ۱۶ ماده ۲ قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ تدوین شده است، ابلاغ کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است