بین‌الملل 01:23 - 02 آبان 1393
با حضور دکتر خالوزاده در خبرگزاری فارس برگزار شد
شرایط نوظهور کنونی به طور طبیعی فرصت‌ها و چالش‌هایی را پیش روی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران قرار می‌دهد که واکاوی لایه‌های پیدا و پنهان آن ضروری به نظر می‌رسد.

نشست بررسی تحولات اوکراین؛ فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی ایران

آغاز بحران اوکراین و سپس رویارویی روسیه و مجموعه غرب یادآور تنش‌ها، رقابت‌ها و جنگ‌های نیابتی دوران جنگ سرد است. بسیاری این شرایط را آغاز جنگ سرد جدیدی البته با معیارهایی متفاوت و در عین حال حرکت نظام بین‌الملل به سوی جهان چندقطبی ارزیابی می‌کنند؛ جنگ سرد جدیدی که رنگ و چهره‌ای قرن بیست و یکمی به خود گرفته است. این روند آغاز شده و در مسیر تثبیت حرکت می‌کند. در واقع، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه با پیگیری آشکارتر و تندتر تقابل با غرب، این کشور را وارد دوران تازه‌ای از روابط بین‌الملل کرده که در دوران پساشوروی بی‌سابقه بوده است. سیاست‌های پوتین مستقیم یا غیرمستقیم تحت تاثیر اندیشه‌های الکساندر دوگین، ایدئولوگ و نظریه‌پرداز اوراسیاگرایی (نظریه‌ای که در دوران پساشوروی شکل‌ گرفته) قرار دارد. به باور دوگین روسیه به لحاظ فرهنگی به شرق تعلق دارد و باید در برابر غرب و جهان تک قطبی «غربی- امریکایی» ایستاد. وی برای روسیه متحدانی از جمله ایران را تعریف می‌کند.

روسیه مد نظر اوراسیاگرایی روسیه بزرگ و احیای چیزی شبیه روسیه تزاری است. رویکردی که پوتین در پیش گرفته تا چند سال پیش در داخل روسیه تندروانه تفسیر می‌شد، اما حالا با استقبال اکثریت مردم این کشور همراه بوده است. سیاست جدید روسیه در قبال مساله سوریه، بحران اوکراین و حتی پرونده هسته‌ای ایران جلوه‌هایی از این رویکرد را آشکار می‌کند. به نظر می‌رسد در این شرایط روسیه به پتانسیل‌های ضدغربی در منطقه‌ خاورمیانه که به طور طبیعی رکن بنیادین آن جمهوری اسلامی ایران است، نگاهی متفاوت و راهبردی دارد.

شرایط نوظهور کنونی به طور طبیعی فرصت‌ها و چالش‌هایی را پیش روی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران قرار می‌دهد که واکاوی لایه‌های پیدا و پنهان آن ضروری به نظر می‌رسد. در این راستا، اداره کل بین‌الملل و سیاست خارجی خبرگزاری فارس مجموعه نشست‌هایی تخصصی تحت عنوان «تحلیل فضای حاکم بر روابط قدرت‌های جهانی» آغاز کرده و به گفت و گوی مفصل با کارشناسان، اساتید دانشگاه، شخصیت‌های لشکری و کشوری می‌پردازد. در سومین مرحله‌ از این مجموعه نشست‌ها میزبان دکتر سعید خالوزاده، استاد دانشگاه و کارشناس ارشد مسائل اروپا در خبرگزاری فارس بودیم. دکتر خالوزاده، دارای دکترای علوم سیاسی از دانشگاه سوربن فرانسه، کارشناسی ارشد از دانشگاه کاتولیک لوون بلژیک هستند و در حوزه اروپا به ویژه مسائل اتحادیه اروپا مقالات و کتاب‌های بسیاری به رشته تحریر درآورده‌اند و چهره‌ای علمی و نام‌آشنا برای اساتید و پژوهشگران حوزه مطالعات اروپا به شمار می‌آیند.

 

  

دکتر خالوزاده در این نشست تخصصی بر محورهای زیر تاکید داشتند:

1. قرارداد اقتصادی اوکراین با اتحادیه اروپا جرقه آغاز بحران

2. آغاز دوران جنگ سرد جدید میان روسیه پساشوروی و مجموعه غرب

3. بحران اوکراین بر محاسبات راهبردی میان امریکا، اتحادیه اروپا و روسیه سایه انداخته است.

4. سال 1954 نیکیتا خروشچف، رهبر وقت شوروی در حرکتی نمادین کریمه را از جمهوری سوسیالیستی روسیه به  جمهوری سوسیالیستی اوکراین واگذار و هدیه کرد.

5. ابعاد و پیامدهای همه پرسی کریمه و پیوستن به اروپا

6. مقاومت جدی روس‌ها در برابر پیوستن اوکراین به بلوک رقیب

7. حساسیت اوکراین به دلیل فوری بودن اهمیت آن برای امنیت ملی روسیه

8. رقابت کلان و پرشدت مجموعه غرب و روسیه

9. ابعاد و چشم‌انداز راهبردهای اتحادیه اروپا در قبال بحران اوکراین و روابط با روسیه

10. پوتین و گرایش‌های نزدیک به وی در مسیر رویای احیای امپراتوری روسیه تزاری

11. صادرات انرژی روسیه و وابستگی اتحادیه اروپا به آن پاشنه آشیل اروپایی‌ها

12. عدم انسجام سیاست‌های اعضای اتحادیه اروپا از جمله آلمان در قبال روسیه و تحریم‌های آن

13.  رویکرد جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین

14. ابعاد و چرایی کاهش قیمت نفت و تاثیرات آن بر درآمدهای نفتی ایران و روسیه

15. تفاوت‌های راهبردهای اتحادیه اروپا و امریکا در قبال روسیه

16. آسیب‌پذیری اتحادیه اروپا از تداوم تنش با روسیه

17. اتحادیه اروپا اولین طرف تجاری روسیه و روسیه سومین طرف تجاری اتحادیه اروپا

18. تلاش اتحادیه اروپا برای تنش‌زدایی با روسیه و کاهش آسیب‌پذیری‌های اقتصادی

19. رویکرد امریکا در قبال روسیه ژئواستراتژیک و امنیتی است.

20. روابط گسترده آلمان و روسیه در چارچوب رویکرد آلمان در گرایش به شرق

21. اتحادیه اروپا خواهان تداوم نظام تک‌قطبی به رهبری امریکا نیست و از این لحاظ مانند روسیه خواهان نظام چندقطبی است.

22. در فضای تنش میان روسیه و مجموعه غرب، ایران  با حفظ بی‌طرفی و هوشمندی می‌تواند منافع و اهداف ملی خود را به ویژه در بحث هسته‌ای پیش ببرد.

در روزهای آتی مشروح این نشست که با محوریت چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی ایران به واسطه تحولات اخیر شرق اوکراین و تشدید تقابل روسیه و غرب، برگزار شد، منتشر می‌شود.


5024519
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رسانه‌های عراقی از وقوع انفجار در پایگاه نظامی «کالسو» در شمال استان بابل خبر دادند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» جنبش جهاد اسلامی فلسطین به شدت سکوت حکام عرب در برابر جنایات صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان را محکوم کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای با هشدار نسبت به تشدید تنش‌ها اعلام کرد که این کشور به طور مداوم تنش‌ها در منطقه را رصد می‌کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک منبع آگاه در لندن اعلام کرد که انگلیس درخواست رژیم صهیونیستی برای قراردادن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی را با جدیت رد کرده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» جمهوری آذربایجان و ارمنستان برای اولین بار بر سر تعیین حدود مرزی میان خود به توافق رسیدند که طی آن ۴ روستا به دولت باکو بازگردانده می‌شود.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» فردی در نیویورک مقابل ساختمان محل برگزاری دادگاه دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا اقدام به خودسوزی کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» فردی در نیویورک مقابل ساختمان محل برگزاری دادگاه دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا اقدام به خودسوزی کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نیرو‌های مقاومت فلسطین جمعه شب اعلام کردند که به پایگاه نظامیان صهیونیست در استان جنین واقع در شمال کرانه باختری حمله کرده‌اند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» شبکه سی‌ان‌ان در خبری اختصاصی نوشت که تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که پایگاه هوایی که ادعا می‌شد هدف حمله رژیم صهیونیستی بوده سالم به نظر می‌رسد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» شبکه سی ان ان در خبری اختصاصی نوشت که تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که پایگاه هوایی که ادعا می‌شد هدف حمله رژیم صهیونیستی بوده سالم به نظر می‌رسد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است