استانی 16:03 - 28 مهر 1397

نرخ پایین باروری در مازندران/ایجاد آزادراه چالوس - رامسر

به گزارش خبرنگار مهر، مفید غلامی راد عصر شنبه در نشست با خبرنگاران به مناسبت هفته آمار و برنامه ریزی با اشاره به جشن ۷۰ سالگی نظام برنامه ریزی در ایران، شمار جمعیت استان را طبق سرشماری سال ۹۵ حدود سه میلیون و ۲۸۳ هزار نفر جمعیت دارد گفت: این درحالی است که ۱.۵ میلیون نفر از جمعیت تهران را مازندرانی ها تشکیل می دهند.

وی نسبت جمعیت شهری را حدود ۵۸ درصد و نرخ جمعیت روستایی را ۴۲ درصد اعلام کرد و گفت: تراکم جمعیت در استان ۱۳۸ نفر در هر کیلومتر مربع است و این میزان در سال ۹۵ حدود ۱۲۹ نفر بوده است درحالی که در سطح ملی در سال ۹۰ حدود ۴۸ نفر در کیلومتر مربع زندگی می کردند و این میزان در سال ۹۵ به ۵۰ نفر رسید.

وی با بیان اینکه قائمشهر و سوادکوه پرتراکم ترین و کم تراکم ترین منطقه مازندران بوده است اظهار داشت: امید به زندگی در بین مردان استان ۷۳.۵ درصد و در بین زنان ۷۷ سال و بیشتر از میانگین کشوری است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران میزان باروری را در مازندران در دوره ۸۶ الی ۹۰ حدود ۱.۴ بود و اکنون به ۱.۵ درصد رسیده و این میزان کمتر از نرخ کشوری و نرخ باروری در کشور حدود ۲ درصد است.

وی نرخ بیکاری استان را طبق آمار سال ۹۶ حدود ۱۰ درصد و میانگین آمار کشوری را ۱۲.۴ درصد اعلام کرد و گفت: سهم شاغلان بخش کشاورزی ۱۹ درصد، صنعت ۲۸.۵ درصد و خدمات ۵۲ درصد است.

غلامی راد نرخ مشارکت اقتصادی را در سال قبل ۴۱ درصد برشمرد و گفت: نسبت اشتغال ۳۷.۳ درصداست.

وی به وضعیت مازندران را از نظر شاخص های توسعه ای اشاره کرد و گفت: نرخ باسوادی در استان تا پایان سال قبل ۸۹ درصد و سرانه مراکز بهداشت شهری به ازای هر ۱۰ هزار نفر جعیت نیم درصد و برابر با سرانه ملی است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران تراکم دانش آموزی را در استان ۲۳ نفر و در استان ۲۴ نفر اعلام کرد و گفت: درصد کلاس های غیراستاندارد در کلیه مقاطع در مازندران ۵۱ درصد و در سطح ملی ۳۸ درصد بوده و وضعیت مازندران در این بخش نامطلوب است.

وی سرانه فضای فرهنگی به ازای هر هزار نفر را ۱۶.۵ متر مربع برشمرد و گفت: سرانه فضای ورزشی روباز در استان به ازای هر هزار نفر ۹۳۴ متر مربع و در کشور ۵۸۳ مترمربع است.

غلامی راد تعداد خانوارهای روستایی برخوردار از گاز را در مازندران ۷۷ درصد اعلام کرد و گفت: ۵۳ درصد راههای روستایی استان نیز آسفالت هستند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران با اشاره به اینکه تعداد انشعاب فاضلاب در استان ۱۱ درصد و در کشور ۴۶ درصد است اظهار داشت: بحث فاضلاب و پسماند مسئله اصلی استان است و باید به آن سمت حرکت کنیم.

احمدی معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران نیز  با بیان اینکه مرکز آمار ایران مرجع تولید آمار شناخته شده است اظهار داشت: در نظام نوین آماری به سمت آمارهای ثبتی مبناء در حرکت هستیم.

وی با بیان اینکه پاسخگویان یکی از جدی ترین محورهای تولید و تهیه آمار در کشور است تصریح کرد: دسترسی و تولید آمار سبب برنامه ریزی دقیق و منسجم در کشور می شود.

وی مطالعه و ایجاد آزادراه چالوس - رامسر و ساری - قائمشهر را از مهمترین محورها و اولویت های برنامه ریزی در استان اعلام کرد.


9948455
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ شنبه ۱ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ شنبه ۱ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است