سیاسی 09:26 - 12 تیر 1399

آمریکا در شورای امنیت منزوی شد/ دست برتر ایران در مقابل واشنگتن

دیاکو حسینی تحلیلگر ارشد مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره نشست شورای امنیت در موضوع ارائه گزارش ۶ ماهه اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ توسط دبیرکل سازمان ملل متحد، اظهار داشت: بسیار روشن است که آمریکایی‌ها کاملا ناامید جلسه شورای امنیت را ترک کردند و اگر انتظاری غیر از این هم داشتند، ناشی از عدم آگاهی و نادرستی شناخت آنها از محیط بین‌المللی بعد از رفتارهای یک‌جانبه واشنگتن و قانون‌شکنی‌های پیاپی آنها است.

وی ادامه داد: اقدامات یک‌جانبه آمریکا موجب شده است که جو بی‌اعتمادی نسبت به سیاست خارجی این کشور در جهان ایجاد شود. فکر می‌کنم که کاملا روشن بود که اعضای شورای امنیت هیچ اشتیاقی به پیگیری دستور کار آمریکا نداشتند که هدف نهایی آن نیز از بین بردن برجام است.

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آمریکا تلاش می‌کند برجام را از بین ببرد، پرونده ایران را امنیتی کند و یک اجماع بین‌المللی علیه کشورمان ایجاد کند. این موضوع بسیار شگفت انگیز است که کشورهایی که در برخی موارد به راحتی از آمریکا پیروی می‌کنند، در این مورد به صورت قاطع حمایت خود را از برجام نشان دادند و آمریکا در شورای امنیت منزوی شد.

حسینی افزود: علاوه بر این موضوعات، سخنرانی ویران کننده‌ای که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان داشت، باید به خوبی دیده شود و این موضوع نشان می‌دهد که دست ایران به چه میزان پر است. زمانی که صحبت از حقوق بین‌الملل و پایبندی به قوانین و مقررات بین‌المللی می‌شود و همینطور زمانی که جنبه‌های اخلاقی در روابط بین‌الملل به‌عمل می‌آید، ایران وضعیت فوق العاده بی‌نظیری دارد.

وی عنوان کرد: وضعیتی که ایران در حال حاضر دارد به صورتی است که به ندرت کسی می‌تواند آن را به چالش بگیرد. در مجموع تصور بنده بر این است که این جلسه می‌باید سنگ محکی برای آمریکا باشد که این کشور قادر نخواهد بود تحریم‌های تسلیحاتی را از طریق قانونی و از مرجع شورای امنیت تمدید کرده و این کار را به جلو ببرد.

مدیر برنامه مطالعات جهانی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری اضافه کرد: از همین رو، این جلسه اهمیت هشدار دهندگی بسیار خوبی برای آمریکا داشت، اگر از آن درس بگیرند.

حسینی درباره مواضع دوگانه اروپا و تلاش آنها برای اتخاذ موضعی بینابینی میان ایران و آمریکا در موضوع تحریم‌های تسلیحاتی نیز تصریح کرد: قصد اروپایی‌ها این است که نمی‌خواهند به طور کامل ایالات متحده را از خود برانند و ضمن اینکه یک اشتراک نظری را نیز با آمریکا در موضوع تسلیحات ایران و سیاست‌های منطقه‌ای کشورمان دارند. در کنار این موضوع، اروپایی‌ها نمی‌خواهند در همراهی با آمریکا کار را به جایی برسانند که معنای آن از بین بردن برجام و مقابله با روسیه، چین و ایران در شورای امنیت باشد.

وی یادآور شد: ایده‌آل اروپایی‌ها این است که شکلی از تحریم را ایجاد کنند که خارج از شورای امنیت باشد، به نحوی که مستلزم مقابله با چین، روسیه و ایران نباشد و به برجام هم آسیب نرسد. اروپایی‌ها در جلسه شورای امنیت این گرایش را به خوبی نشان دادند.

تحلیلگر مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: آنچه مهم به نظر می‌رسد، این است که احتمال تحریم تسلیحاتی ایران از طریق یک قانون جدید در شورای امنیت سازمان ملل متحد بسیار بسیار ضعیف شده است و این به لطف پایبندی‌های ایران به برجام، برتری کشورمان در رعایت قوانین جهان و همینطور در جنبه‌های اخلاقی این رعایت در اختیار ایران قرار گرفته است.

حسینی در خاتمه افزود: اگر روزی اروپایی‌ها هم تصمیم بگیرند که شکلی از تحریم تسلیحاتی را دنبال کنند، این اقدام آنها جنبه حقوقی و الزام آور نخواهد داشت، چراکه از طریق مرجع شورای امنیت نخواهد بود و این یک پیروزی بزرگ برای ایران خواهد بود.


10599400
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سفیر ایران در اتریش با اشاره به تحریم‌های اخیر علیه کشورمان گفت که اعتیاد به تحریم و تحقیر قوانین بین‌المللی، معرفی کننده آن را مستعد ابتلا به زوال عقل می‌کند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر سابق امور خارجه گفت: رهبران جهان توجه خود را به پایان جنایات اسرائیل در غزه متمرکز کنند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» کنعانی رأی غیرمسئولانه و غیرسازنده آمریکا در وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد را به شدت محکوم کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حسین امیرعبداللهیان و هاکان فیدان درباره تحولات اخیر منطقه گفت‌وگو کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» برخی رسانه‌ها از بروز حادثه امنیتی و تهدید یک فرد به انفجار سفارت ایران در پاریس حکایت دارند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» برخی رسانه‌ها از بروز حادثه امنیتی و تهدید یک فرد به انفجار سفارت ایران در پاریس حکایت دارند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نمازگزاران تهرانی پس از اقامه نماز جمعه این هفته برای قدردانی از دفاع مشروع سپاه و نیرو‌های مسلح و ابراز انزجار از جنایات رژیم صهیونیستی راهپیمایی کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سردار شریف از دستور فرمانده کل سپاه برای ادامه حضور یگان‌های امدادی و استانی سپاه برای امدادرسانی به مردم سیل زده تا بازگشت شرایط عادی خبر داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حاج علی اکبری گفت: اگر صهیونیست‌ها  وارد ماجراجوی جدید شوند سیلی که خواهند خورد قابل مقایسه با چیزی که دریافت کردند نخواهد بود.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر سرلشکر حیدری گفت: رژیم صهیونیستی باید بداند اگر دست از پا خطا کند، این بار سخت‌تر و کوبنده‌تر تنبیه خواهد شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است