استانی 15:10 - 04 تیر 1398
مدیرکل محیط زیست یزد:
مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان یزد با اشاره به وجود تنها دو قلاده یوز آسیایی در مناطق حفاظت‌شده این استان، اظهار کرد: نظر به جنسیت نر و مسن بودن این دو قلاده، موضوع تکثیر نیمه طبیعی این گونه‌ی در معرض انقراض از سوی کارشناسان خارجی در حال مطالعه است.

تنها ۲ قلاده یوزپلنگ در یزد باقی است

به گزارش ایسنا، نیره پورملائی امروز در جمع خبرنگاران با بیان این که یزد دومین استان معدن‌خیز کشور است، اظهار کرد: هرچند که مجوز فعالیت معادن تنها در محدوده مناطق حفاظت شده با استعلام محیط زیست اتفاق می‌افتد ولی با توجه به شکایات مردمی راجع به تخریب چشم‌انداز برخی مناطق خارج از محدوده وظایف اداره کل محیط زیست استان نیز با همکاری دستگاه‌های مربوطه محدودیت‌هایی اعمال شده تا واگذاری معادن بر اساس یک برنامه‌ی آمایشی در استان صورت گیرد.

وی با تاکید بر این که تاکنون هیچ مجوز زیست محیطی در مورد زون معدنی D19 در منطقه حفاظت شده و استراتژیک دره انجیر صادر نشده است، گفت: ارائه طحح ارزیابی زیست محیطی این زون معدنی منوط به تعیین ذخیره معدنی از طریق مطالعات اکتشافی است که با حضور دو ناظر زیست محیطی مقیم و براساس طرح در حال انجام است.

وی گفت: البته یک سری توافقات بین سازمان محیط زیست و سازمان صنعت، معدن و تجارت در مورد این معدن صورت گرفته که از جمله آنها می‌توان به تبدیل دو منطقه شکار ممنوع شیرکوه و کمکوئیه بهاباد به مناطق حفاظت شده، عدم صدور مجوز معادن کانی‌های فلزی در مناطق مذکور و همچنین مناطق دره‌انجیر و کوه بافق و نیز عدم تجدید و تمدید مجوز معادن غیرفلزی در مناطق دره‌انجیر و کوه بافق اشاره کرد.

پورملائی در مورد آخرین وضعیت گونه‌ی در حال انقراض یوز آسیایی در این منطقه و تأثیر فعالیت‌های معدنی بر این گونه نیز اظهار کرد: متأسفانه بررسی گواه وجود تنها دو قلاده یوز آسیایی نر و البته مسن در منطقه و استان یزد است که هیچ زادآوری ندارند و بنابراین در جریان بازدید کارشناسان خارجی از منطقه نیز مقرر است تا آوردن یک قلاده یوز از منطقه پردیسان تهران، طرح تکثیر نیمه طبیعی این گونه در دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان این که طرح تکثیر نیمه طبیعی یوز آسیایی در مرحله مطالعاتی توسط کارشناسان خارجی قرار دارد، یادآور شد: این گونه به شدت در معرض انقراض است اما تکثیر آن نیز برخلاف سایر گونه‌های در حال انقراض نیازمند شرایط خاص و ویژه‌ای است.

مدیر کل محیط زیست استان با اشاره به این که معادن مس به دلیل حساسیت بر اساس قانون در هر مکانی نیازمند مطالعات زیست محیطی هستند، از عدم صدور هیچ گونه مجوزی جهت معادن مس دره‌زرشک و علی‌آباد خبر داد و تصریح کرد: با توجه قرار گرفتن این معادن در رأس حوزه آبخیز و احتمال تأثیرگذاری برداشت پیت معدن روی منابع آب زیرزمینی، موضوع این معادن با حساسیت وزارت نیرو همراه است و شرح خدماتی در این مورد تعیین شده که باید بر اساس آن اقدام شود.

وی با اشاره به استانی شدن وصول یک درصد بهره مالکانه معادن در قانون بودجه‌ی امسال نیز گفت: اداره کل محیط زیست استان میزان خسارت معادن را که معیار تعیین میزان وصولی‌هاست را استخراج و به شورای معادن استان اعلانم کرده است، البته معتقدیم که اگر قرار است عوارضی جهت خسارت معادن به عرصه‌های طبیعی اخذ شود باید در جهت جبران این خسارت‌ها نیز هزینه شود.

ملائی‌پور با اشاره به مطرح شدن ایجاد جاده گزوئیه در دل منطقه حفاظت شده کوه بافق جهت دسترسی اهالی منطقه در سال‌های گذشته، گفت: نظر به تأثیرات نامطلوب ایجاد این جاده روی منطقه با همکاری مردم مسیر سیروس‌آباد واقع در مرز منطقه حفاظت شده جایگزین جاده گزوئیه شده است.

وی گفت: تاکنون نقشه‌برداری این مسیر ۶۷ کیلومتری توسط فرمانداری شهرستان انجام شده و ۱۰ کیلومتر اول آن نیز برآورد اعتبار اولیه و میخ‌کوبی شده که قرار است با پیگیری فرماندار و استانداری اعتبار مورد نیاز آن از طریق معادن منطقه تأمین شود.

این مسئول به موضوع حمله حیوانی ناشناس به دام‌های برخی روستاهای استان نیز اشاره و در مورد آن اظهار کرد: این موضوع به دنبال شکایتی در زمستان گذشته در روستای زردین شهرستان تفت آغاز شد ولی اعزام و استقرار محیط‌بانان منطقه حمله گرگ را تکذیب کرد و بر اساس شواهد و با نصب قفس‌های زنده‌گیری مشخص شده که این حملات عمدتاً توسط هیبریدهای سگ گرگ‌ها و سگ‌های ولگرد اتفاق افتاده است.

وی گفت: هرچند در فصل زمستان به دلیل خشکسالی‌ها و کمبود مواد غذایی امکان نزدیک شدن حیوانات وحشی به مناطق مشکونی وجود دارد ولی رعایت برخی توصیه‌ها مانند حصار کشی آغول‌ها و جمع‌آوری به موقع زباله‌ها و پسماندهای روستایی از سوی دهیاری‌ها می‌تواند در تمام طول سال مانع بروز چنین اتفاقاتی شود.

وی تاکید کرد: گرگ‌ها از گونه‌های تحت حمایت هستند و کشتن آنها غیرقانونی است و از طرفی این گونه طعمه‌های طبیعی خود را دارد و با طبیعت در تعادل اکولوژیکی است لذا کمتر به مناطق مسکونی برای تأمین غذا حمله می‌برند.

ملائی‌پور مورد وضعیت آلودگی هوای استان نیز گفت: خوشبختانه با بهبود بارش‌ها در ابتدای سال جاری و اقدامات صورت گرفته جهت کنترل و پایش آلودگی صنایع فولادی استان، تعداد روزهای آلوده شهر یزد طی سه ماهه ابتدایی امسال از ۲۰ روز در سال گذشته به هشت روز کاهش یافته است.

این مسئول در پایان نیز به بیان این که هفت منطقه تحت مدیریت محیط زیست و هشت منطقه شکار ممنوع استان توسط ۵۷ محیط‌بان استان پایش می‌شوند، گفت: در حالی که در استاندادهای جهانی برای هر هزار هکتار یک محیط‌بان و در کشورمان به طور متوسط برای هر شش هزار هکتار یک نفر محیط‌بان در نظر گرفته شده است، این رقم در استان یزد یک محیط بان برای نظارت بر ۲۵ هزار هکتار است لذا نیاز است تا همه مردم به عنوان ناظر محیط زیست و زندگی‌مان همکاری داشته باشند.



انتهای پیام


10159764
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است