وبگردی 00:02 - 08 آذر 1393
امروز در تاریخ؛
شهادت دکتر شهریاری دانشمند هسته ای، لغو تصویب نامه انجمن‌های ایالتی و ولایتی، روز همبستگی با ملّت فلسطین، پیروزی تیم فوتبال ایران در برابر استرالیا و راه یابی به جام جهانی 98 فرانسه، و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 8 آذر 1393 خورشیدی برابر با 6 صفر 1436 هجری و 29 نوامبر 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:



شهادت شهید دکتر مجید شهریاری (1389ش)

دکتر مجید شهریاری در سال 1345 و در زنجان متولد گردید . پس از فراغت از تحصیل در رشته مهندسی هسته ای در دانشگاه امیر کبیر به عنوان عضو هیات علمی مشغول به کار شدند . لازم به توضیح است که برای ارتقاء به درجه استادی 115 امتیاز کافی است که با احتساب امتیاز همین ماده توانستند به مرتبه استادی ارتقاء یابند . جمع امتیازهای ایشان برای ارتقاء به مرتبه استادی 169.79 بوده است . در دوره دانشیاری ، استاد راهنمای 17 دانشجوی کارشناسی ارشد و 5 دانشجوی دکتری بوده و 21 مقاله تخصصی در مجلات علمی پژوهشی به چاپ رسانده اند.



همچنین در 24 کنفرانس بین المللی به ایراد سخنرانی در رشته تخصصی خود پرداخته اند . بالاخره در این دوره مجری 5 طرح پژوهشی بوده اند . وسرانجام این دانشمند فرزانه واستاد فیزیک هسته‌ای دانشگاه شهید بهشتی ایران در تهران درتاریخ ۸ آذر ۱۳۸۹ توسط رژیم صهیونیستی و باهمکاری اطلاعاتی منافقین دریک عملیات تروریستی به درجه رفیع شهادت نائل گردید.



اولتیماتوم چهل و هشت ساعته دولت روس به ایران (1290ش)

در حالی که اوضاع مالی ایران پس از روی کار آمدن احمد شاه به شدت مختل بود، مجلس شورای ملی تصمیم گرفت تا از آمریکا، کارشناس امور اقتصادی و مالی استخدام نماید. در نتیجه، علی‌رغم مخالفت روس‌ها، مورگان شوستر به عنوان خزانه‌دار کل کشور استخدام شد. این امر به مذاق روس‌ها که گمرک را در اختیار داشتند خوش نیامد از این‌رو، برای اخراج شوستر و توجه به نظر روس‌ها، به مجلس شورای ملی اولتیماتوم دادند. پس از این اولتیماتوم، قوای روسیه به سمت تهران به راه افتادند. در اولتیماتوم دولت روس خواسته شده بود که دولت ایران موارد سه گانه زیر را بپذیرد: 1 - اخراج مورگان شوستر آمریکایی، کارشناس مالی ایران 2 - عدم استخدام هیچ فرد خارجی بدون اجازه دولت روس و انگلیس در ایران 3 - پرداخت خسارت لشکرکشی روس به ایران از سوی دولت ایران. دولت ایران که خود را در برابر لشکریان روس ناتوان دید، به ناچار در برابر خشونت آنان تسلیم شد و به خدمت مستشاران آمریکایی پایان داد.



شهادت "سید عبدالحسین واحدی" مرد شماره دو فداییان اسلام توسط رژیم پهلوی (1335ش)

سید عبدالحسین واحدی از پیشگامان تاسیس جمعیت فدائیان اسلام بود و از آغاز مبارزه این جمعیت با دستگاه جور تا زمان شهادت به عنوان مرد شماره 2 این تشکل شناخته می‌شد. او به همراه دیگر یاران فدائیان اسلام، مسیر تاریخ را در جهت منافع ملت مسلمان ایران تغییر داد. آنان پس از اعدام انقلابی سپهبد رزم آرا نخست‌وزیر رژیم پهلوی که قصد داشت جلوی تصویب ملی شدن صنعت نفت ایران را بگیرد، درصدد اعدام حسین علا که می‌خواست ایران را به عضویت پیمان استعماری سنتو در آورد، بودند. اما چون این عملیات ناکام ماند، سید عبدالحسین واحدی به همراه یکی دیگر از اعضای جمعیت، قصد داشتند تا در اولین فرصت، حسین علا را به مکافات عمل خود برسانند؛ ولی شناسایی شده و پس از درگیری لفظی با تیمور بختیار رییس کل شهربانی کشور، توسط بختیار به شهادت رسید.



لغو تصویب نامه انجمن‌های ایالتی و ولایتی در هیئت وزیران (1341 ش)

در این روز هیئت وزیران در یک نشست طولانی، تصویب نامه انجمن‌های ایالتی و ولایتی مورخ 16 مهر 1341 را لغو کرد. این اقدام دولت در اثر فشاری بود که از طرف جامعه روحانیت و پی‌گیری حضرت امام خمینی(ره) وارد شد و دولت در مقابل حمله و فشار علما، ناچار سرتسلیم فرود آورد. هرچند دولت این نتیجه را اعلام کرد ولی حضرت امام خواهان اعلان رسمی در روزنامه‌ها شدند و این امر در دهم آذر آن سال عملی گردید.



آغاز عملیات بزرگ "طریق القدس" و آزاد سازی بُستان (1360 ش)

عملیات بزرگ طریق القدس از تاریخ هشتم آذر 1360 با رمز یا حسین در منطقه بستان به وسعت 350 کیلومتر مربع، با هدف آزادسازی شهر بُستان، قطع ارتباط دشمن از شمال به جنوب، انهدام نیروهای دشمن و رسیدن به مرزهای بین المللی آغاز شد و تا 15 آذر به طول انجامید. نتایج عملیات بزرگ طریق القدس: تلفات نیروی انسانی دشمن: 546 نفر اسیر، 3500 نفر کشته و زخمی؛ سایر نتایج: آزاد شدن 650 کیلومتر مربع از جمله شهر بستان؛ تجهیزات و امکانات: تانک و نفربر: 180 دستگاه انهدامی و 170 دستگاه اغتنامی، خودرو: 200 دستگاه انهدامی و 250 دستگاه اغتنامی، هواپیما: 12 فروند انهدامی، هلیکوپتر: 4 فروند انهدامی، دستگاه مهندسی: 150 دستگاه اغتنامی، توپ: 9 قبضه اغتنامی.



ارتحال فقیه نامدار معاصر حضرت آیت اللَّه العظمی "محمدعلی اراکی" (1373 ش)

آیت‌اللَّه العظمی شیخ محمدعلی مصلحی اراکی در سال 1273ش (1312 ق) در اراک به دنیا آمد. آیت‌اللَّه اراکی در طی 35 سال تدریس، پیچیده‌ترین مباحث علمی را با گفتاری شیوا و بیانی رسا مطرح و آنها را به آسانی تفهیم می‌کرد. حضرات آیات محمدتقی ستوده، علی‌پناه اشتهاردی، جلال طاهرشمس گلپایگانی، محسن حرم پناهی، محمدعلی علوی گرگانی، سید محسن خرازی، علی کریمی جهرمی، رضا استادی، مرتضی مقتدایی، محمدتقی مصباح یزدی و ده‌ها عالم فرزانه دیگر از جمله تربیت یافتگان محفل درس آیت‌اللَّه اراکی بودند. آیت‌اللَّه اراکی همچنین در مراحل مختلف، از انقلاب اسلامی، حمایت و پشتیبانی می‌نمود و علاقه‌ای ویژه به حضرت امام خمینی داشت. از این عالم و فقیه برجسته، آثار بسیاری برجای مانده است که رساله فی الاجتهاد و التقلید و حاشیه بر عروةالوثقی از آن جمله‌اند. سرانجام این فقیه سترگ در هشتم آذر 1373ش برابر با 25 جمادی الثانی 1415 ق در یکصد سالگی دار فانی را وداع گفت و پس از تشییعی بسیار با شکوه، پیکر ایشان در مسجد بالاسر حرم حضرت معصومه(س) در جوار اساتیدش به خاک سپرده شد.



پیروزی تیم فوتبال ایران در برابر استرالیا و راه یابی ایران به جام جهانی 98 فرانسه پس از 20 سال (1376ش)

تیم ملی فوتبال ایران برای صعود به جام جهانی و دومین تجربه خود دیدارهای دشواری را پشت سر گذاشت و در روزی که کسی انتظار پیروزی و صعود ایران به جام جهانی را نمی‌کشید با خلق حماسه در ورزشگاه« آدلاید» شهر ملبورن استرالیا مجوز حضور در فرانسه را دریافت کرد. تیم ایران در مرحله اول با کسب 5 پیروزی و یک تساوی قاطعانه به مرحله دوم راه یافت و با پیروزی 17 بر صفر در برابر مالدیو رکورد کم‌نظیری را از خود در فوتبال به جا گذاشت. تیم ایران مرحله دوم را نیز با اقتدار آغاز کرد و در اولین دیدار خود و در کشور چین تیم ملی این کشور را با 4 گل شکست داد. بازیکنانی چون مهدی مهدوی‌کیا، کریم باقری، علی دایی، خداداد عزیزی و... در این سال در دوران اوج خود بودند.



ولی نزول تیم ایران، به‌خصوص در دیدارهای دور برگشت و شکست در برابر عربستان و قطر باعث شد تا ایران برای صعود به جام جهانی در بازی پلی‌اف قاره آسیا در ورزشگاه « جوهربارو» مالزی در برابر تیم ملی ژاپن قرار گیرد. تیم ملی ایران با وجود گلزنی عزیزی و دایی 3 گل در برابر ژاپن دریافت کرد تا تنها یک بخت و آن هم دیدار در برابر نماینده قاره اقیانوسیه را پیش‌رو داشته باشد. تساوی در برابر این تیم در آزادی باعث شد تا کمتر کسی به صعود تیم ایران به جام جهانی 98 فرانسه امیدوار باشد، ولی گل دقایق پایانی خدادادعزیزی باعث شد تا ایرانی‌ها دومین حضور خود در جام جهانی را جشن بگیرند و پس از این حضور بود که دروازه‌های فوتبال اروپا به روی بازیکنان ایرانی گشوده شد. برتری در برابر آمریکا، ارائه بازی‌های تماشایی در برابر یوگسلاوی و قبول تنها یک گل از این تیم و شکست در برابر آلمان خاطره خوبی را از خود از این جام برجا گذاشت.



تولد "قطب الدین شیرازی" فیلسوف ایرانی (634 ق)

قطب الدین محمود شیرازی، فیلسوف، منجم و پزشک مشهور ایرانی، در شیراز زاده شد. وی ابتدا به تحصیل طب پرداخت و بعد از مرگ پدر به جای وی در یکی از بیمارستان‌های شیراز به طبابت مشغول شد. قطب الدین شیرازی پس از تاسیس رصدخانه‌ی مراغه، سالیان زیادی در محضر خواجه نصیرالدین طوسی به سر بُرد و از دانش آن استاد برجسته، بهره‌مند گردید و علم نجوم را آموخت. قطب‌الدین در مدت عمر خود سفرهای بسیار کرد و در شهرها و کشورهای مختلف با علمای متعدد و برجسته‌ای مباحثه نمود و برتجربیات و اندوخته‌های علمی خود افزود. از جمله آثار قطب الدین شیرازی می‌توان به کتاب‌های جامِعُ الاصول و نهایةُالاِدراک اشاره کرد. وی در 710 ق درگذشت.



قتل "میرزا آقاخان کرمانی" از همکاران سیدجمال الدین اسدآبادی (1314 ق)

میرزا عبدالحسین خان معروف به میرزا آقاخان کرمانی فرزند میرزا عبدالرحیم بردسیری در سال 1270 ق در کرمان متولد شد. در ابتدا علوم ریاضی و طبیعی و حکمت الهی را فرا گرفت سپس از کرمان به اصفهان رفت و پس از مدتی راهی تهران شد. از آنجا به استانبول عزیمت کرد و در روزنامه‌ی اختر به خدمت مشغول شد. میرزا در آن جا با سیدجمال الدین اسدآبادی همکاری می‌کرد. او به جرم شرکت داشتن در شورش ارامنه مجبور به ترک استانبول شد و در سال 1314 به امر محمد علی میرزا به قتل رسید. از تالیفات او: خطابه‌ها و منشأت که به صورت رمان و اشعار می‌باشد، تاریخ نثری موسوم به آینه‌ی سِکندری و تاریخ نظمی موسوم به نامه‌ی باستان. میرزا آقاخان کرمانی اعتقاد به اتحاد دول اسلامی داشت و اجرای قانون اسلامی را خواهان بود. وی عقیده داشت که فقط به وسیله‌ی قوانین اسلامی می‌توان ریشه‌ی استبداد را از بیخ و بن درآورد و در زایل کردن رسوم ظالمانه‌ی شاهنشاهی به پیش رفت.



آغاز قیام ملت مسلمان الجزایر علیه سلطه استعماری فرانسه به رهبری "عبدالقادر" (1832م)

با آغاز استعمار فرانسه در الجزایر، عبدالقادر معروف به هادی، امیرِ مشهور مسلمانانِ الجزایر در 29 نوامبر 1832م در برابر تجاوز بیگانگان قیام کرد و به کمک سلطانِ مراکش و یاری قبایلِ وطن پرست، مردانه از سال 1832 تا 1847م با سپاهیان فرانسه جنگید. اما چون مبارزات او نزدیک به 15 سال به طول انجامید، نیروهای او تحلیل رفتند و سلطان مراکش و امیر تونس هم بر اثر فشار دولت فرانسه و ضعف و خودخواهی، از یاری عبدالقادر الجزایری خودداری کردند. در نتیجه، این سردار مبارز از فرانسه شکست خورد و پس از مدتی زندان با این شرط آزاد شد که دیگر به کشور خود، الجزایر باز نگردد. عبدالقادر سرانجام در سال 1883م در دمشق درگذشت.



تشکیل جبهه آزادی بخش یوگسلاوی بر ضد نیروهای آلمان نازی (1943م)

در 29 نوامبر 1943م و در هنگامه جنگ جهانی دوم، جبهه آزادی بخش و ضد فاشیستی یوگسلاوی به ریاست مارشال تیتو تشکیل شد. چریک‌های عضو این سازمان، در زمان اشغال یوگسلاوی توسط ارتش آلمان، ضربات مؤثری به نیروهای آلمانی وارد آوردند و در سال 1944م با کمک ارتش سرخ شوروی، نیروهای اشغال‌گر آلمانی را از کشورشان بیرون کردند. پس از اخراج آلمان، تیتو در یوگسلاوی به قدرت رسید و اولین دولت پس از جنگ را تشکیل داد. حکومت تیتو در یوگسلاوی تا سال 1980 ادامه یافت.



تصویب طرح تقسیم فلسطین به دو منطقه عربی و یهودی در سازمان ملل (1947م)

در آغاز سال 1947م، جمعیت یهودیان فلسطین از مرز هفت‌صد هزار نفر گذشت و در فوریه همین سال، دولت انگلیس که قیمومیت فلسطین را بر عهده داشت، به عنوان این‌که دیگر قادر به ادامه قیمومیت بر فلسطین نیست، حل این مسئله را به سازمان ملل متحد ارجاع نمود. سازمان ملل نیز یک کمیته ویژه برای حل مسئله فلسطین تشکیل داد و این کمیته پس از شش ماه مطالعه و اعزام هیأت‌هایی به فلسطین و اردوگاه‌های آوارگان یهودی در اروپا، بر سر دو راهی تقسیم فلسطین بین اعراب و یهود یا تشکیل یک حکومت فدرال در این سرزمین باقی ماند. در بیست و نهم نوامبر سال 1947م، این مجمع، تحت نفوذ دولت‌های غربی، به خصوص امریکا و هم‌چنین صهیونیست‌ها، با اکثریتی ضعیف به تقسیم سرزمین فلسطین میان دو دولت فلسطینی و یهودی رأی داد. بر اساس این مصوّبه، بیت‌المقدس، منطقه‌ای بین المللی اعلام شد. این قطعنامه که به وجود یک دولت صهیونیستی در فلسطین اشغالی رسیمت بخشید، خشم اعراب و رضایت صهیونیست‌ها را در پی داشت. در این میانْ، استعمار انگلیس به بهانه مخالفت با طرح سازمان ملل، اما در اصل به منظور آماده کردن شرایط برای تأسیس رژیم صهیونیستی، نیروهای خود را در 13 مه 1948م از فلسطین خارج کرد. بلافاصله پس از این اقدام انگلیس، صهیونیست‌ها، در مراکز نظامی که انگلیسی‌ها تخلیه کرده بودند، مستقر شدند و تأسیس رژیم صهیونیستی را در 24 مه آن سال اعلام کردند. پس از آن بود که جنگ اول اعراب و اسرائیل به وقوع پیوست.



روز همبستگی با ملّت فلسطین در روز جهانی فلسطین (1947م)

جهان همه ساله در 29 نوامبر در گرامیداشت منزلت مردم فلسطین و به مناسبت روز جهانی همبستگی با ملت فلسطین ،مراسمی را برپا می دارد. 60 سال از اشغال فلسطین گذشته است ،اما گویی رنج و آلام مردم فلسطین تمامی ندارد و ادامه این ظلم و بی عدالتی همچنان چشم بشریت را تر می سازد . در 29 نوامبر سال 1947 مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه ناعادلانه تقسیم فلسطین را تصویب وبه آن رسمیت داد.



بر اساس قطعنامه 181تقسیم ، فلسطین به دوپاره تقسیم شد و مجمع عمومی بخشی از آن را برای تشکیل کشور و دولت یهود و بخش دیگر را برای کشور و دولت فلسطین در نظر گرفت .کنون پس از 60 سال ، مردم فلسطین از ابتدایی ترین حقوقشان نیز محرومند. دهها هزار فلسطینی هنوز در کمپ های غزه وکرانه باختری زندگی می کنند. میلیونها آواره فلسطینی هنوز پس از 6 دهه درکمپهای سوریه ،لبنان و اردن ، روزگار خود را سپری می کنند.



برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید

5291074
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار وبگردی

وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» اگر جزو آن دسته از کسانی هستنید که فکر می‌کنید اگر کالای خود را در فضای مجازی آگهی کنید، بی دردسر به پولتان می رسید، باید بدانید که پاسخ نه است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» نامگذاری سال‌های مختلف نشان دهنده منظومه اقتصادی است که رهبر معظم انقلاب طی انتخاب اسامی شعارهای سال بدان تاکید دارند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» در این خبر به جواب پرتکرارترین سوال‌ها درباره سلامت که در گوگل جستجو شده است پرداخته‌ایم.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» خشکسالی یکی از موضوعات مهم کشور است که برای کاهش تبعات آن هم مردم و هم مسوولان می‌توانند اقداماتی انجام دهند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» کنکور ۱۴۰۳ نیز همانند آزمون سال گذشته در دو نوبت (اردیبهشت و تیر ماه) برگزار می‌شود با این تفاوت که سوابق تحصیلی داوطلبان در آزمون تاثیر خواهد داشت.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» باطبی به عنوان یک مهره سوخته به درجه‌ای رسیده که دنبال کارفرمای جدید است و ماحصل آن نیز عکسی می‌شود که پیام جالب توجهی از نتیجه و آخر و عاقبت امثال وی دارد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» سوئد را بهشت گردشگران می‌خوانند اما یکهزار و ۶۰۰ روز است که «حمید نوری» یکی از شهروندان ایران؛ غیرقانونی در این کشور بازداشت شده است و در حالی که سوئدی‌ها مدعی حقوق بشر هستند اما ابتدایی‌ترین حقوق او را نقض کرده‌اند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» در دمای انجماد، روغن موتور، ضد یخ و سایر مایعات خودرو غلیظ می‌شوند، این می‌تواند باعث شود که موتور به سختی روشن شود یا اصلا روشن نشود.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» گم کردن یا دزدیده شدن گوشی، تبلت یا لپ تاپ همیشه پر استرس و ناراحت کننده است اما خوشبختانه ابزارها و روش‌هایی وجود دارد تا صاحبان آن‌ها بتوانند دستگاه الکترونیکی خود را ردیابی کنند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» میزان یعنی سنجه و وزنه‌ای که اعمال و رفتار ما را با آن که همان ذوات مقدس امامان معصوم علیهم السلام است، عیار می کنند و می کشند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است