سیاسی 09:30 - 24 خرداد 1397

جمع بندی ظریف از سفر خود به آفریقای جنوبی

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در جمع‌بندی سفر یک روزه خود به آفریقای جنوبی در جمع خبرنگاران در فرودگاه پورتریا اظهارداشت: همکاران ما دیدارهایی با همتایانشان در آفریقای جنوبی داشتند ‌و گفت‌وگوهای خوبی در حوزه‌های تجارت، حمل و نقل و همکاری‌های بانکی داشتند.

وی گفت: بعد از آن یک جلسه بزرگ با حضور پنج وزیر شامل وزیر امور خارجه و چهار وزیر مهم دیگر در کابینه و تعداد قابل توجهی از کارشناسان عالی‌رتبه از وزارتخانه‌های مهم آفریقای جنوبی داشتیم. 

وزیر امور خارجه با بیان اینکه در همه زمینه‌های مهم همکاری با یکدیگر گفت‌وگو داشتیم، ادامه داد: قرار شد کمیته مشترک کاری از سوی دو طرف تشکیل شود تا روش‌های عملیاتی کردن همکاری‌ها در حوزه‌های انرژی، بانک و حمل و نقل مورد بررسی قرار گرفته و عملیاتی شود. 

ظریف با اشاره به دیدار خود با رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی تصریح کرد: ملاقات با آقای رئیس‌جمهور یک ملاقات بسیار خوب و کاری بود، طرف مقابل بر عزم سیاسی آفریقای جنوبی مبنی بر گسترش روابط دوجانبه و همکاری با ایران و اینکه آفریقای جنوبی متعهد به رعایت برجام و ادامه همکاری اقتصادی با ایران است تاکید کرد، درباره روش‌های عملیاتی ادامه همکاری‌ها و گسترش آن گفت‌وگوهایی را انجام دادیم.

وی افزود: قرار شد رئیس جمهور آفریقای جنوبی دستورات لازم را به هیات‌های کارشناسی و مقامات این کشور برای انجام مطالعات بدهد تا ظرف چند هفته آینده هیات کارشناسی از آفریقای جنوبی به ایران بیاید و زمینه‌های همکاری را نهایی کنند. 

وزیر امور خارجه با بیان اینکه من اراده سیاسی بسیار خوبی در آفریقای جنوبی مشاهده کردم، خاطرنشان کرد: زمینه‌های همکاری بسیار خوبی وجود دارد که همکاران ما با همتایان خود در این موارد گفت‌وگو کردند و ان‌شاالله در دیداری که همکاران‌شان از آفریقای جنوبی به تهران می‌آیند، بیشتر بحث خواهند کرد. 

ظریف در واکنش به طرح مصوب مجلس کانادا علیه ایران اظهار داشت: متاسفانه در کانادا تصورات غلط و توهماتی نسبت به جمهوری اسلامی ایران وجود داشته و هنوز هم دارد؛ علیرغم اینکه دولت این کشور عوض شده و این دولت با یک دیدگاه دیگری وارد عرصه شده است، فشارهای سیاسی از سوی تندروها ادامه دارد. این سیاست‌ها به ضرر کانادا خواهد بود و در جهت حفظ صلح و امنیت بین‌المللی نخواهد بود. 

وی اضافه کرد: متحدان منطقه ای آنها اشتباهاتی انجام داده و جنایاتی را انجام داده‌اند ولی آنها نسبت به این جنایات چشم‌پوشی کرده و سکوت می‌کنند و جمهوری اسلامی را بی‌جهت متهم به جنایاتی می‌کنند که متحدان خودشان مرتکب آن شده‌اند. 

وزیر امور خارجه در پایان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره در خط مقدم مبارزه با تروریسم بوده است، خاطرنشان کرد: اگر تلاش‌ها و حمایت‌های دولت جمهوری اسلامی ایران نبود، شرایط دیگری در منطقه ما حاکم بود، ما امیدواریم کشورهای غربی کمتر تحت تاثیر این گونه جوسازی‌ها قرار بگیرند و خودشان هم وارد این جوسازی‌ها نشوند و با سیاست مستقلی نسبت به جمهوری اسلامی تصمیم بگیرند، باعث تاسف است که دولت کانادا نسبت به سیاست‌های خود اینگونه عمل می‌کند. 


9809733
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس از تدوین و انتشار کتاب اولویت‌های پیشنهادی دوازدهمین دوره مجلس در این مرکز خبر داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس مسائل غرب آسیا درباره تغییر معادلات بین المللی بعد از عملیات وعده صادق نکاتی را بیان کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی شورای نگهبان از تایید طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی خبر داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نماینده مردم فسا در مجلس دوازدهم درباره اولویت‌های مجلس دوازدهم توضیح داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» مجلس برای تامین نظر شورای نگهبان سازمان امور مالیاتی را موظف کرد هزینه‌های دارای صورتحساب الکترونیکی را به‌عنوان هزینه‌های قابل قبول مالیاتی بپذیرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» گزارش کمیسیون بهداشت مجلس درباره دلایل کمبود و گرانی دارو برای ارجاع به قوه قضاییه در مجلس قرائت شد که نمایندگان با آن مخالفت کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» خضریان گفت: راه حل مواجهه با معادله و حل مسائل کشور عقلانیت انقلابی است چون فرصت اعتماد مردم به نیرو‌های انقلاب را صرف کار‌های بنیادین می‌کند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سرلشکر باقری گفت:وضعیت منطقه قبل و بعد از اقدام تلافی‌جویانه و تنبیهی ایران به مناطق حساس و پایگاه نظامی رژیم صهیونیستی تغییر کرده است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی دولت گفت: در سفر‌های خارجی هم برای تحقق شعار سال یعنی جهش تولید اقداماتی در دستور کار قرار می‌گیرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» متن گزارش کمیسیون کشاورزی مجلس درباره تحقیق و تفحص از وزارت جهاد کشاورزی در خصوص عملکرد سازمان حفظ نباتات در مجلس قرائت شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است