استانی 00:36 - 21 مهر 1393
فارس گزارش می‌دهد
رشد روزافزون اغذیه‌فروشان سیار از جمله فلال‌فروشان در غیاب نظارت‌های بهداشتی در سطح شهر کرمانشاه به تهدیدی جدی برای سلامتی شهروندان تبدیل شده است.

عرضه فلافل در غیاب نظارت‌های بهداشتی+تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، فست‌فودها امروزه به‌دلیل مشغله کاری افراد و نداشتن وقت کافی برای صرف غذاهای سالم خانگی، طرف‌داران زیادی پیدا کرده، اما این‌گونه غذاها از سوی کارشناسان تغذیه به‌عنوان تهدیدی جدی برای سلامتی افراد عنوان شده است.

استقبال عده زیادی از مردم از فست‌فودها موجب رشد روزافزون اغذیه‌فروشان سیار شده که در غیاب نظارت بهداشتی اقدام به عرضه این نوع اغذیه می‌کنند.

وجود نداشتن نظارت کافی بر وضعیت بهداشتی این فروشندگان سیار که فاقد هر گونه پروانه کسب نیز هستند، نقض آشکار حقوق شهروندی است که گویی تعدادشان هم روز به‌روز در حال افزایش است.

شاید در نگاه اول برپایی بساط فروش انواع اغذیه توسط این افراد بیان‌گر تلاش آن‌ها برای کسب روزی حلال باشد، اما واقعیت این است که این امر علاوه بر تهدید جدی برای سلامتی افراد، می‌تواند زمینه‌ساز معضلات اجتماعی، فرهنگی و... هم باشد.

 

*وضعیت غیربهداشتی نگه‌داری مواد اولیه توسط اغذیه‌فروشان سیار

یک شهروند کرمانشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه با اشاره به افزایش تعداد اغذیه‌فروشان سیار در سطح شهر، گفت: هیچ نظارتی بر فعالیت آن‌ها هم صورت نمی‌گیرد.

علی فتاحی وضعیت غیربهداشتی نگهداری مواد اولیه توسط این اغذیه‌فروشان را نگران‌کننده توصیف کرد و بیان داشت: وضعیت پخت آن‌ها نیز به مراتب بدتر است.

وی خواستار توجه جدی مسئولان مربوطه نسبت به ساماندهی این اغذیه‌فروشان شد و افزود: حداقل نظارت‌های بهداشتی بر فعالیت آن‌ها حق شهروندان است.

*برخورد با دوره‌گردها به حکم قضایی نیاز دارد

مدیر اجرائیات شهرداری کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه اظهار داشت: تشخیص بهداشتی یا غیربهداشتی بودن اغذیه فروشان سیار با اداره بهداشت است.

علی ناصری با تأیید عدم داشتن پروانه کسب توسط این افراد که اقدام به عرضه مواد غذایی می‌کنند، گفت: جیگرکی‌های دور میدان‌های سطح شهر کاملاً جمع‌آوری و با تشکیل پرونده راهی دادگاه شده‌اند.

وی بیان داشت: در صورتی‌که اداره بهداشت با حکم قضایی از شهرداری درخواست جمع‌آوری آن‌ها را داشته باشد، اجرائیات آماده این کار در کمترین زمان است.

مدیر اجرائیات شهرداری کرمانشاه ادامه داد: متأسفانه بارها اقدام به جمع‌آوری این افراد کرده‌ایم، اما آزاد شده‌اند، ولی در صورت داشتن حکم قضایی مبنی بر غیربهداشتی بودن دیگر آزاد نخواهند شد.

*تصویب ساماندهی فروشندگان مواد غذایی ثابت و سیار

کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه اظهار داشت: طبق قانون شهرداری باید با دوره‌گردها برخورد کند.

بهمن خدادادیان از ساماندهی دست‌فروشان ثابت و سیار در سطح شهر کرمانشاه خبر داد و گفت: ماه گذشته در کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان کرمانشاه مصوبه‌ای در راستای قانون ساماندهی وضعیت فروشندگان مواد غذایی ثابت و سیار صورت گرفت.

به گفته وی، بر اساس مصوبه فوق سازمان میوه و تره‌بار، شهرداری، اتاق اصناف و بهداشت مکلف هستند که هماهنگی‌های لازم در این خصوص را انجام دهند.

کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه ادامه داد: برخی از دکه‌های مطبوعاتی سطح شهر نیز تغییر شغل داده و به عرضه انواع مواد غذایی می‌پردازند.

خدادادیان به فعالیت 500 دکه مطبوعاتی در سطح شهر کرمانشاه اشاره کرد و افزود: از 15 مهر ماه جاری قرار بر ساماندهی این واحدها بود که باید تعیین تکلیف شوند که مواد غذایی یا مطبوعات عرضه کنند.

وی با بیان اینکه مصوبه فوق به شهرداری و اجرائیات ابلاغ شده و آن‌ها موظف به برخورد هستند، گفت: در جاهایی که نیاز باشد نیز دستور قضایی اخذ خواهیم کرد.

*تعداد دوره‌گردهای سیار در حال افزایش است/عرضه غیربهداشتی مواد غذایی

کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه بیان داشت: تعداد دستفروشان سطح شهر به ویژه فلافل‌فروشان روز به روز در حال افزایش است.

خدادادیان به مشکلات بهداشتی عرضه فلافل اشاره کرد و خاطرنشان کرد: دغدغه ورود افراد سودجو به این زمینه و استفاده از مواد اولیه نامناسب حتی در مواردی از روغن موتور برای سرخ کردن آن استفاده شده است.

وی خاطرنشان کرد: مواد اولیه خمیر فلافل استفاده شده ممکن است مانده و خراب شده باشد و حتی در مواردی دیده شده که از حبوبات کرم‌زده استفاده کرده‌اند.

کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه تصریح کرد: علاوه بر موضوعات فوق بهداشت فردی توسط این افراد اصلاً رعایت نمی‌شود و کارت تندرستی برای عدم مبتلا بودن به بیماری‌های انگلی ندارند.

خدادادیان طبخ فلافل توسط اغذیه‌فروشان سیار در فضای باز را بزرگترین مشکل بهداشتی آنان عنوان کرد و افزود: حتی اگر تمامی موارد بهداشتی را نیز رعایت کنند، آلودگی‌های ثانویه از گرد و خاک گرفته تا تماس ابزار کار با مشتریان که با کوچکترین عطسه یا سرفه‌ای همه چیز آلوده می‌شود و بسیار خطرناک است.

وی به شهروندان توصیه کرد که گول ذائقه آن‌ها را نخورند و مشکلات بعدی ناشی از مصرف این مواد غذایی توجه داشته باشند.

کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه ادامه داد: برخی عوارض بلندمدت و مزمن هستند و بعد از چند سال پیدا می‌شوند، لذا به هیچ‌وجه از افراد دوره‌گرد حتی در صورت رایگان بودن چیزی نگیرند.

*هیچ شهری به اندازه کرمانشاه فلافل‌فروشی سیار ندارد

معاون خدمات شهری شهرداری کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه اظهار داشت: هیچ شهری به اندازه کرمانشاه جیگرکی و فلافل‌فروشی سیار ندارد.

امیر رحیمی عرضه انواع مواد غذایی توسط این اغذیه‌فروشان سیار را تخلف عنوان کرد و در مورد جمع‌آوری آن‌ها نیز گفت: این کار به پشتوانه قضایی و حقوقی نیاز دارد.

وی با بیان اینکه شهرداری تنها با افرادی که اقدام به سد معبر کنند برخورد خواهد کرد، افزود: برخورد با مسائل غیربهداشتی به اداره بهداشت مربوط می‌شود.

معاون خدمات شهری شهرداری کرمانشاه در خصوص ساماندهی این اغذیه‌فروشان سیار نیز خاطرنشان کرد: وقتی کاری خلاف باشد ساماندهی نمی‌شود و باید برچیده شود.

رحیمی استقبال شهروندان از این اغذیه‌ها را موجب افزایش تعداد اغذیه‌فروشان سیار عنوان کرد و گفت: اگر در خصوص بهداشتی یا غیربهداشتی بودن آن‌ها اطلاع‌رسانی شود مردم هم با آگاهی از وضعیت آن‌ها مصرف خود را کاهش می‌دهند.

 

بر اساس گزارش فارس، به هر حال اگر قرار بر فعالیت این اغذیه‌فروشان سیار در قالب یک شغل باشد، ساماندهی آن‌ها برای انجام نظارت‌ها و جلوگیری از تخلفات احتمالی این افراد موضوع مهمی است و حتی به یک مطالبه جدی از سوی شهروندان کرمانشاهی تبدیل شده است.


4933192
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است