گوناگون 22:34 - 06 شهریور 1395
همشهری آنلاین به توافق نزدیک شدیم
جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف همتای روس او پس از ۱۲ ساعت مذاکره پشت درهای بسته درباره سوریه از پیشرفت مذاکرات میان دو کشور برای همکاری‌های نظامی و آتش‌بس سراسری و نزدیک شدن به توافق خبر داده‌اند اما می‌گویند هنوز مشکلاتی میان دو طرف وجود دارد.

کری و لاوروف پس از 12 ساعت مذاکره در ژنو از نزدیک شدن به توافق درباره سوریه خبر دادند

پس از ماراتن مذاکرات ژنو جان کری در نشست خبری مشترک با لاوروف گفت: ما خیلی به توافق نزدیک شده‌ایم اما برای نهایی کردن آن عجله نخواهیم کرد.دو طرف اعلام کرده‌اند که تیم‌های کارشناسی دو کشور در تلاش برای نهایی کردن جزئیات توافق روسیه و آمریکا هستند. وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که بخش مهمی از مذاکرات روی اجرای یک آتش‌بس واقعی و بهبود شرایط انسانی در سوریه متمرکز بوده است.

برخی منابع دیپلماتیک می‌گویند توافق اصلی میان آمریکا و روسیه به‌دست آمده اما فعلا برای مشخص شدن جزئیات و متن نهایی توافق با جزئیات لازم، این مسئله اعلام نشده است. گفته می‌شود در این توافق علاوه بر همکاری نظامی واشنگتن و مسکو در سوریه و آتش‌بس سراسری درباره تشکیل دولت جدید سوریه و مرحله ‌گذار تصمیم‌گیری ‌شده است.

به گزارش راشاتودی، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه هم اعلام کرده که براساس توافق دو طرف قرار است روسیه با دولت سوریه و مخالفانی که با آنها ارتباط دارند مذاکره کند و آمریکا هم از سوی دیگر با مخالفانی که با آنها همکاری می‌کنند گفت‌وگو داشته باشد.

علاوه بر این، همکاری میان پایگاه حمیمیم در لاذقیه که نیروها و جنگنده‌های روسیه در آن مستقر هستند و نیروهای حاضر در پایگاه آمریکا در اردن افزایش جدی خواهد یافت.لاوروف گفت: ما توافق کرده‌ایم که ارتباط دو طرفه میان کشور را افزایش دهیم. این یک دستاورد است که ما توانسته‌ایم سطح سوء‌تفاهم‌ها و بی‌اعتمادی میان دو کشور را کاهش دهیم. قرار است تیم‌های کارشناسی دو کشور برای نهایی کردن جزئیات این توافق در ژنو باقی بمانند. بحث درباره تقسیم گروه‌های مخالف و تروریست همچنان ادامه دارد.

  • مسئله حیاتی مشخص‌کردن گروه‌های تروریستی

وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرده که جدا کردن نیروهای میانه‌رو از جبهه‌النصره یک مسئله کلیدی برای کاهش خشونت‌ها در سوریه است. او گفت: هیچ گزینه دیگری برای آتش‌بس کامل در سوریه به غیر از جدا کردن «مخالفان سالم» و گروه‌های تروریستی در سوریه وجود ندارد. لاوروف اعلام کرده که به طرف آمریکایی درباره گروه‌هایی که این کشور تروریست می‌داند توضیحات لازم داده شده است.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در این نشست خبری بر لزوم جدا کردن گروه‌های تروریستی تأکید و اعلام کرد که با جبهه‌النصره با وجود تغییر نامش باید به‌عنوان یک گروه تروریستی برخورد شود.استفان دی‌میستورا، نماینده سازمان ملل در سوریه هم در بخشی از مذاکرات لاوروف و کری به آنها ملحق شد. مقام‌های سازمان ملل همچنان در تلاش برای برقراری آتش‌بس 48ساعته در حلب هستند تا کمک‌های امدادی به این شهر تحت محاصره برسد.

این در حالی است که در شهر داریا هم با توافق به‌دست آمده مرحله نخست تخلیه شهر به پایان رسیده و حدود 400فرد مسلح همراه با خانواده‌هایشان و همچنین 600غیرنظامی این شهر را ترک کردند. قرار است گروه دوم غیرنظامیان و افراد مسلح هم از این شهر خارج شوند.


8123999
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است