بین‌الملل 02:55 - 07 شهریور 1393
آسیای مرکزی در 24 ساعت گذشته
بازداشت 2 نظامی روسیه در خاک تاجیکستان، درخواست رئیس جمهور قزاقستان برای پایان دادن به تفابل تجاری روسیه و غرب و اعلام موضع حزب نهضت اسلامی به توافقنامه آتش بس میان حماس و رژیم صهیونیستی بخشی از اخبار آسیای مرکزی است.

دستگیری 2 نظامی روس در تاجیکستان/نظربایف خواستار توقف مناقشه روسیه و غرب شد

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای فارس در دوشنبه، 2 نظامی مستقر در یکی از پایگاه‌های نظامی روسیه در تاجیکستان از سوی پلیس این کشور به اتهام قتل «رحیم‌جان تیشه‌بایف» مرد 36 ساله و ساکن ناحیه «رودکی» که راننده تاکسی بود، بازداشت شدند.

جسد این راننده تاکسی هفته گذشته نزدیک شهر دوشنبه کشف شد.

بر اساس گزارش رسانه‌های تاجیکستان، وقوع این قتل ممکن است، تنش‌هایی بین روسیه و تاجیکستان به وجود آورد.

در همین حال، سرهنگ «یاروسلاف روشوپکین» یک مقام حوزه نظامی ارتش روسیه به رسانه‌ها گفته است، فرمانده پایگاه 201 با مقامات تاجیکستان در تحقیق این حادثه همکاری می‌کند.

پاپگاه نظامی که این دو نظامی روسی در آن خدمت می‌کنند در سال 2004 در تاجیکستان گشایش یافته است و بیشترین نظامیان روسی مشغول خدمت در خارج را در خود جای داده است.

درمجموع حدود هفت هزار نظامی روسی در 3 پایگاه نظامی در تاجیکستان مستقر هستند.

حضور رئیس جمهور ترکمنستان در مراسم تحلیف اردوغان

خبرگزاری رسمی ترکمنستان روز پنجشنبه در گزارشی نوشت: حضور در مراسم تحلیف «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور منتخب ترکیه و نیز ملاقات دو جانبه با وی از مهمترین اهداف سفر یک روزه «قربانقلی بردی‏محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان به ترکیه اعلام شده‌ ‏است.

این منبع، حضور رئیس جمهور ترکمنستان در مراسم تحلیف اردوغان را گام دیگری در توسعه و گسترش روابط و همکاری‏‌های میان عشق‏‌آباد و آنکارا قلمداد کرد.

حجم مبادلات بازرگانی میان ترکمنستان و ترکیه در سال 2013 میلادی بالغ بر 5 میلیارد دلار بوده‏‌ است.

ترکیه در مجموع طرح‌هایی به ارزش 32 میلیارد دلار در ترکمنستان اجرا کرده و یا در دست اجرا دارد که هم‌‏اکنون بیش از 600 شرکت ترکیه در قالب 400 طرح در خاک ترکمنستان فعال هستند.

سفر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تاجیکستان به چین

دفتر مطبوعاتی وزارت دفاع تاجیکستان در بیانیه‌ای گفت: ژنرال «ظریف شریف‌زاده» که سمت معاون اول وزیر دفاع را نیز بر عهده دارد در چارچوب سفر به چین با با مقامات عالی رتبه سیاسی و نظامی این کشور دیدار خواهد کرد.

این سفر به منظور بازدید از مانور مشترک کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای صورت می‌گیرد.

در برنامه این مانور که از 4 روز قبل در پایگاه‌ آموزش صحرایی ارتش چین آغاز شده است، حدود 7 هزار نظامی از چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان حضور دارند.

نظربایف خواستار توقف مناقشه روسیه و غرب شد

رئیس جمهوری قزاقستان خواستار توقف تقابل تجاری روسیه و غرب بر سر بحران اوکراین شد.

به گزارش رادیو ازبک به نقل از خبرگزاری ترند، نورسلطان نظربایف گفت، زبان تحریم و تقابل تجاری میان روسیه و اوکراین راه به جایی نمی برد.

نظربایف افزود: تحریم‌ها تنها به اقتصاد 2 طرف آسیب می‌رساند و موجب افزایش تنش‌های اجتماعی می‌شود.

رئیس جمهوری قزاقستان در ادامه از روسیه و غرب خواست از طریق گفت‌وگو راهکاری برای حل اختلافات خود درباره بحران اوکراین بیابند.

دولت روسیه به مدت یک سال واردات برخی محصولات کشاورزی را از استرالیا، کانادا، اتحادیه اروپا، آمریکا و نروژ ممنوع کرده است. این ممنوعیت که از روز هفتم اوت به اجرا گذاشته شد، واکنشی به تحریم‌های غرب ضد روسیه است.

کشورهای غربی مسکو را به حمایت از مخالفان مسلح دولت اوکراین و تشدید تنش‌ها در این کشور متهم می‌کنند و برای افزایش فشارها بر روسیه، تحریم‌هایی را ضد این کشور به اجرا گذاشته‌اند.

واکنش حزب نهضت اسلامی به آتش بس میان حماس و رژیم صهیونیستی

حزب نهضت اسلامی تاجیکستان در بیانیه‌ای ضمن ابراز خوشحالی از امضا توافقنامه آتش بس میان حماس و رژیم صهیونیستی خاطرنشان کرد، امضا توافقنامه آتش بس سند پیروزی مردم فلسطین در نبرد علیه یک ارتش اشغالگر بود.

حزب نهضت اسلامی تاجیکستان تاکید کرد: این پیروزی نتیجه مبارزه و مقاومت، استواری فلسطینی‌ها در راه رسیدن به استقلال و تشکیل دولت ملی در سرزمین اجدادی خود می‌باشد.

انتهای پیام/ز

 

 


4590061
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهور ترکیه در اظهاراتی نتانیاهو را عامل تحریک درگیری‌ها در منطقه معرفی کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در پی تکمیل ماموریت نظامی دانمارک در عراق، سفارت این کشور به زودی در بغداد بسته می‌شود.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بهای طلای سیاه در بازار جهانی به دلیل کاهش تنش‌ها در خاورمیانه شاهد ثبات نسبی بود.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دولت مستقر در غزه شکنجه کودکان خردسال به دست ارتش رژیم صهیونیستی را محکوم کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دفتر حقوق بشر سازمان ملل از تل آویو خواست روند توحش شهرک نشینان صهیونیست علیه فلسطینیان در کرانه باختری را متوقف کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» ارتش رژیم صهیونیستی از ترور یکی از فرماندهان حزب‌الله در جنوب لبنان خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» آمریکا انتظار دارد هرگونه اقدام نظامی اسرائیل در بحبوحه تشدید تنش نظامی با ایران پس از حمله ایران به اراضی اشغالی با «دامنه محدود» باشد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» آنالنا بائربوک طی سفر امروز خود به سرزمین‌های اشغالی به دنبال جلوگیری از تشدید تنش‌ها در خاورمیانه است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» فرماندهی ماموریت دریایی اتحادیه اروپا حمله ایران به سرزمین‌های اشغالی را در عملیات این گروه در دریای سرخ بی تاثیر دانست.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر دفاع کانادا از ارسال ۸۰۰ پهپاد اسکای رنجر به اوکراین خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است