فرهنگی‌هنری 15:03 - 01 مهر 1396
در نشست خبری نمایش «سهروردی» مطرح شد؛
کارگردان نمایش «سهروردی» با تأکید بر اینکه مراحل به اجرا رسیدن این نمایش تاکنون بیش از ۹ سال طول کشیده است، گفت: حدود سه سال گرفتن مجوز متن طول کشید و شش سال پژوهش و تحقیق برای نگارش آن انجام شده است. این نمایشنامه قصه سال آخر زندگی سهروردی را تعریف می‌کند و از عشق شاگردان او و تقابل با دولت‌مردان سخن می‌گوید.

ناگفته‌هایی از 9 سال تلاش برای یک اجرا

به گزارش ایسنا، نشست نمایش «سهروردی» به کارگردانی شکرخدا گودرزی با حضور عوامل و بازیگران شنبه اول مهرماه در تالار وحدت برگزار شد.

شکرخدا گودرزی کارگردان و نویسنده این نمایشنامه در ابتدای سخنانش گفت:‌ ما برای به اجرا بردن این نمایش از کمک‌های بخش خصوصی و «تیک‌ 8» بسیار استفاده کردیم. در زمانی که دولت کنار کشیده و کمکی نمی‌کند تنها ۱۰ میلیون تومان برای اجرای این طرح به ما داده شد که البته این مقدار پول در برابر این حجم کار بسیار کم است و مثل شوخی می‌ماند.

او اظهار امیدواری کرد: این نمایش پایه خوبی برای حضور بخش خصوصی در تولید آثار خوب و فاخر باشد.

 

کارگردان نمایش «سهروردی» ادامه داد: سهروردی بزرگترین اندیشمند ایرانی است که توانسته تلفیقی از حکمت‌های گوناگون و عرفان اسلامی را گردآورد و فلسفه‌ای را بوجود آورده است. ما برای تأیید صلاحیت متن «سهروردی» جلسه مشترکی با مدیر وقت بنیاد رودکی و غلامحسین ابراهیم دینانی (استاد پیشکسوت فلسفه) برگزار کردیم و جمعی از کسانی که بر روی آثار سهروردی کار کرده بودند در آن جلسه حضور پیدا کردند که حتی برای انتشار این کتاب نیز مراسم رونمایی برگزار شد.

او با بیان اینکه در جلسه اول با حضور آقای دینانی او چند سوال از من کردند و بعد نمایشنامه به طور کامل برایشان خوانده شد، گفت:‌ من در بازنویسی این متن از نکاتی که ایشان گفته بودند استفاده کردم و این نمایش پس از ۹ سال به دنبال آن دویدن بالاخره امروز شکل گرفته است.

گودرزی با اشاره به اینکه من یک شخصیت ایرانی را روی صحنه آورده‌ام که نه نگاه غربی دارد و نه شرقی، اظهار کرد: سهروردی یک نگاه کاملا ناب ایرانی دارد و اگر ما می‌خواهیم در دنیا به خاطر مفاخرمان به خود ببالیم یکی از آن‌ها سهروردی است. اگر ملاصدرا و میرداماد بوجود آمدند تحت تأثیر تفکر سهروردی بوده است. او نگاهش تکان دهنده است ولی ما آنقدر روی این آدم‌ها کم کار کرده‌ایم که جوانانمان آن را نمی‌شناسند. امیدواریم این کار بتواند در ارتباط با مخاطب اتفاق بزرگی را رقم بزند و تئاتر فاخر که به جوهره فکری این مملکت فکر می‌کند بتواند مخاطب خوبی را به خود جذب کند.

کارگردان نمایش «سهرودی» درباره‌ی قیمت بلیت این تئاتر خاطرنشان کرد: ما بر سر قیمت‌گذاری کمترین سود را در نظر گرفتیم بدون توجه به اینکه می‌گویند هر چیزی گران‌تر است، پس بهتر است. بالاترین قیمت بلیت این نمایش ۵۰ هزار تومان است و به ترتیب از این مقدار کمتر می‌شود. ما می‌توانستیم این تئاتر را ۱۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری کنیم ولی می‌خواستیم همه اقشار از جمله دانشجویان امکان تماشای این نمایش را داشته باشند. اقتصادِ هنر واژه‌ای است که هنر را به نابودی کشانده است.

گودرزی در پایان صحبت‌هایش با بیان اینکه "نمایش «سهروردی» تولید اندیشه می‌کند"، تاکید کرد: این نمایش برای تجارت کار نشده است.

در ادامه اصغر همت بازیگر نمایش «سهروردی» که نقش قاضی رکن‌الدین را بازی می‌کند با بیان اینکه تئاتر امروز به سمت گیشه رفته است اما این نمایشنامه صحبت از اندیشه می‌کند، گفت:‌ من هم مثل دیگران سه ماه برای تمرین این نمایش وقت گذاشتم. ما پیش‌بینی اجرای بیش از ۱۰۰ شب را داریم ولی شاید ۹۰ اجرایمان با ضرر همراه شود. مسئولان همیشه شیفته آمار بودند و با آن کمیت‌ها فکر می‌کردند که شرایط خوب است و به کیفیت توجهی نداشتند.

او ادامه داد: ما اگر بخواهیم وارد معضلات تئاتر شویم جز ناامیدی چیزی نمی‌ماند و شاید سهروردی یکی از آن امیدها برای تئاتر کشورمان باشد و راهی را بوجود بیاورد که به این ناامیدی پایان داده شود. از وقتی تئاتر ما به این شکل دولتی شد به مسیر قهقرایی هدایت شد. 

همت با بیان اینکه ما در حال گذران هستیم و تئاتر امروزه گیشه‌ای شده است و نه اندیشه‌محور گفت: سینما یک هنرتجارت و حتی صنعت است ولی تئاتر این گونه نیست و وقتی هم بهره‌ای برده می‌شود به عوامل می‌رسد. ما دوران سختی را تجربه می‌کنیم و چیزی به عنوان تئاتر که مسئله اندیشه دارد در حال فراموشی است. امیدوارم این کار هم مثل کار شاهنامه گودرزی ما را به یک ناامیدی بیشتر نرساند.

در ادامه فخرالدین صدیق شریف از بازیگران نمایش «سهروردی» با اشاره به اینکه در سرزمین ما مردم پائولو کوئیلو را بهتر از حافظ و مولانا می‌شناسند، بیان کرد:‌این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که ما مشاهیری داریم که به خاطر توجه نشدن به آن‌ها فراموش شده اند. خوشحالم که در این تئاتر به مسائل تاریخی کشورمان رجوع شده است. باید نسبت به بزرگان سرزمین توجه بیشتری شود تا ریشه‌های مملکت‌مان را بیشتر بشناسیم.

حبیب دهقان‌نسب از دیگر بازیگران این نمایش با بیان اینکه بارها شاهد این بودیم که مسئولان از تهاجم فرهنگی صحبت می‌کنند، اظهار کرد: ما می‌گوییم که غرب با لطایف‌الحیل به مملکت‌ های ما هجوم آورده و حال چرا ما برای مقابله با آن هزینه نمی‌کنیم. وزارت فرهنگ و ارشاد که متولی حوزه‌های هنری است از آنچنان بودجه لازم برخودار نیست و وقتی بحث از تقسیم بودجه می‌شود توجهی به تئاتر نمی‌کنیم.

او با اشاره به اینکه در چنین طرح بزرگی حدود پنج ماه وقت گذاشته شده است، گفت: با وجود تمام عشقی که برای این اثر انجام شده، در انتها چیزی که حاصل می‌شود قابل توجه نیست. بارها گفته شده که عشق بچه‌های تئاتر است که آن را زنده نگه داشته اما گویا گوش شنوایی برای توجه به این حرف‌ها وجود ندارد.

او ادامه داد: به طور مثال چرا ناصر تقوایی سال‌هاست باید خانه‌نشین باشد؟! و بهرام بیضایی مملکت خود را ترک کند و در دانشگاه‌های خارج تدریس کند؟! این در حالی است که ما برای سمینارهای خودمان از خارجی‌ها دعوت می‌کنیم . اگر نامی از ایران در جهان است از طریق هنرمند و هنر است و لاغیر.

در ادامه این نشست افسر اسدی، درویش‌نژاد، الهام جعفرنژاد، نیما گودرزی، نوید گودرزی، سمیه میربها، مهدی‌زاده، رضا حیدری، یاسر خاسب درباره نمایش «سهروردی» صحبت کردند.

سپس علی دهکردی بازیگر نقش «سهروردی» با بیان اینکه نمایش باید خودش و در اجرا حرف‌هایش را بزند، گفت:‌ با توجه به اینکه زمان طولانی برای این نمایش گذاشته شده اما متأسفانه از نظر زمانی به قاعده و مناسب نبود. فردا اجرا داریم ولی تازه از دیروز سالن را به ما تحویل دادند. این را به این خاطر می‌گویم که تصور شخصی من این است که نمایشی که از یکی از بزرگان کشورمان صحبت می‌کند ایجاب می‌کند که نگاه حمایتی به آن صورت گیرد.

او ادامه داد: ما نباید در اینکه بزرگان‌مان را پنهان نگه داریم شریک شویم. با دیدن نمایش «سهروردی» می‌شود به اندیشه‌ها و شکل‌های اجتماعی و انسانی که در او وجود داشته پی برد و فهمید که این بارقه‌های روشنفکری امروزه از سهروردی بوجود آمده است. این وظیفه ماست که این اطلاعات را به مردم انتقال دهیم.

دهکردی گفت: اگر امروزه مردم ما در یک جریانی قرار گرفته‌اند که شخصیت‌های بزرگ کشورمان را نمی‌شناسند یعنی خیانتی اتفاق افتاده است. ما نباید در این خیانت سهیم شویم و امیدواریم افرادی که به دیدن این نمایش می‌آیند بعد از اجرا بتوانند حداقل دو جمله از سهروردی بگویند و بدانند که او آدمی روشنفکر بوده است.

از عوامل نمایش «سهروردی» که پوستر آن را ابراهیم حقیقی طراحی کرده است، می‌توان به رضا مهدی زاده طراح صحنه، بهزاد عبدی آهنگساز، طراح پوستر و برشور ابراهیم حقیقی، بهنام کلاه بخش رهبر ارکستر، پریدخت عابدین نژاد طراح لباس، رضا حیدری طراح نور، یاسر خاسب طراح حرکت، فریدا صفائیان طراح گریم، نیما گودرزی دستیار کارگردان و برنامه ریز، مریم نراقی مشاور رسانه ای، عکاس امیر خدامی، تیزر و مولتی مدیا علیرضا شادمنش و تبلیعات مجازی امیر قالیچی اشاره کرد.

این نمایش ۱۳۰ دقیقه‌ای از فردا یکشنبه دوم مهرماه، هر شب ساعت ۱۸ در تالار وحدت به روی صحنه می‌رود.

انتهای پیام


9432702
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حسین‌نژاد گفت: موضوع شهروند - رسانه و بلاگری در فضای مجازی فراگیر شده و احساس می‌کنم طنز رسمی از طنز غیر رسمی عقب افتاده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فصل دوم مجموعه «آقای قاضی» با عنوان «آقای قاضی؛ شعبه ۱۲۱» به زودی روانه آنتن شبکه دو سیما می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» صارمی گفت: بهترین ارتباط کودکان با سینما اقتباس است. از این رو ما باید به روش‌های گوناگون، بچه‌ها را عادت دهیم تا در حوزه اقتباس ورود کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب، غزلی را که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای یک بیت از آن را در آستانه عملیات وعده صادق خوانده بودند، منتشر کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب، غزلی را که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای یک بیت از آن را در آستانه عملیات وعده صادق خوانده بودند، منتشر کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب، غزلی را که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای یک بیت از آن را در آستانه عملیات وعده صادق خوانده بودند، منتشر کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رادیو ۸۴ سال پیش (سال ۱۳۱۹) در ایران با این جمله کوتاه متولد شد: «اینجا تهران است، رادیو ایران» و تا امروز به کار خود ادامه داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ گفت: ساخت فیلم مشترک را در دستور کار قرار دادیم که اولین فیلم نیز درباره مرحوم اقبال لاهوری است که مقدمات آن در حال انجام است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کارگردان فیلم «اخراجی‌ها» گفت: حاجی گرینوف‌ها از مخالفان سر سختم هستند. بله، با آدم‌های مذهبی‌نما مشکل دارم! آنها شعارشان با عملشان نمی‌خواند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر فرهنگ و ارشاد درمورد مزایای تصویب اولیه‌ی سند ملی سبک پوشش اسلامی برای صنعت پوشاک کشور توضیحاتی داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است