علمی فناوری 08:52 - 07 مرداد 1394
با بسامد بالای 90 گیگاهرتز
دانشمندان نوعی ابزار ساطع‌کننده نور فوق‌سریع ارائه داده‌اند که در هر ثانیه می‌تواند 90 میلیارد بار نوسان کرده و اساس محاسبات نوری را شکل دهد.

نقاط کوانتوامی در نورپراکنی فوق سریع رکورد زدند!

به گزارش سرویس فناوری ایسنا محققان دانشگاه دوک در این ابزار، نقاط کوانتومی نیمه‌رسانا را وادار کردند نور را با بسامد بیش از 90 گیگاهرتز ساطع کنند.

این سیستم را می‌توان روزی در تراشه‌های محاسباتی نوری یا برای ارتباطات نوری بین میکروتراشه‌های الکترونیکی معمولی به کار برد.

رکورد سرعت جدید با استفاده از علم پلاسمونیک انجام شد. زمانی که یک لیزر بر روی سطح یک مکعب نقره‌ای با عرض 75 نانومتر تابیده می‌شود، الکترون‌های آزاد موجود بر روی سطح آن شروع به نوسان‌کردن در قالب یک موج می‌کنند. این نوسانات، نوری خلق می‌کنند که دوباره با الکترون‌های آزاد واکنش نشان می‌دهد و انرژی به دام‌افتاده در سطح نانومکعب در این حالت پلاسمون نامیده می‌شود.

در ابزار ابداعی، پلاسمون، میدان الکترومغناطیسی شدیدی را بین نانومکعب نقره‌ای و ورقه‌ای نازک و متشکل از طلا ایجاد می‌کند که فقط 20 اتم از آن فاصله دارد. این میدان با نقاط کوانتومی تعامل برقرار می‌کند و نقاط کوانتومی به نوبه خود انتشارات جهت‌مند و کارآمدی از فوتون‌ها را تولید می‌کنند که با فرکانس بیش از 90 گیگاهرتز می‌توان آن‌ها را خاموش و روشن کرد.

به نوشته فیزورگ،‌ دانشمندان به دنبال استفاده از علم پلاسمونیک برای تولید یک منبع فوتون منفرد و نیز قراردادن دقیق و جهت‌دادن نقاط کوانتومی برای تولید سریع‌ترین سرعت‌های فلورسنس ممکن هستند.

این تحقیق علاوه بر کاربردهای فناورانه بالقوه نشان می‌دهد که مواد شناخته‌شده نباید به ویژگی‌های ذاتی‌شان محدود شوند و محققان با دستکاری محیط پیرامون یک ماده، مانند آنچه در این تحقیق درباره نقاط کوانتومی نیمه‌رسانا انجام شد، می‌توانند موادی با طراحی جدید را با هر نوع ویژگی مطلوب تولید کنند.

جزئیات این تحقیق در مجله Nature Communications ارائه شده است.

انتهای پیام


6827598
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: علت مرگ پزشک جوان هنوز از سوی پزشکی قانونی تعیین نشده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: از آغاز طرح سلامت نوروزی تاکنون ۴۰ هزار و ۶۵۵ عمل جراحی اورژانسی در کشور انجام شده است.  
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که در سال گذشته بیش از ۴۰ هزار تغییر کاربری غیرمجاز توسط سامانه پنجره واحد زمین، شناسایی شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره پایش زنجیره مصرف دارو، از توزیع ۲۰ میلیون عدد وارفارین وارداتی طی ۴ ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش جدیدترین آمار ثبت نام نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳ را اعلام کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه شیری جرمی حدود ۴.۳ میلیون برابر خورشید دارد و یک سیاه‌چاله فعال است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روزانه سرکه به افراد دارای اضافه وزن کمک می‌کند تا هشت کیلوگرم وزن کم کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی در اولین حضور خود در بازار پرطرفدار خودرو‌های برقی چین، رشد خود را تقویت می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رژیم گرفتن به امری رایج تبدیل شده؛ اما اغلب افرادی که وارد پروسه رژیم می‌شوند، شکست می‌خورند و دلایل متعددی سبب شکست افرادی می‌شود که وارد پروسه رژیم گرفتن شده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان وزارت بهداشت گفت: برای بیماران صعب العلاج ۵۷ بسته خدمتی جهت پوشش بیمه ای تدوین شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است