بین‌الملل 13:49 - 28 بهمن 1397
/تحلیل-واشنگتن پست/
کنفرانس امنیتی مونیخ که به طور سالانه برگزار می‌شود، همواره جایی بود که متحدان غربی اتحاد خود را بر سر مسائل مختلف اعلام کرده و موضع یکسانی را بیان‌ می‌کردند، اما امسال بر خلاف سال‌های گذشته متحدان غربی اتحاد چندین ساله را زیر پا گذاشته و حملات پی در پی علیه سیاست خارجی دولت ترامپ کردند.

کنفرانس امنیتی مونیخ؛ نمایش اختلاف عمیق اروپا با ترامپ

به گزارش ایسنا، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی درباره کنفرانس امنیتی مونیخ نوشت: " آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در سخنرانی خود در این کنفرانس سیاست خارجی دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا را مورد انتقاد شدید قرار داد.

مرکل آمریکا را به گسترش نفوذ روسیه و کشورهای دیگر در سوریه با خروج نیروهایش از این کشور متهم کرد و از اینکه دولت ترامپ حضور شرکت BMW را در کارولینای جنوبی تهدیدی برای امنیت ملی کشورش می‌داند، ابراز شگفتی کرد و متاسف شد که نظم جهانی به رهبری آمریکا اکنون سقوط کرده و به تکه‌های بسیار کوچکی تبدیل شده است.

بعد از پایان سخنرانی مرکل، جمعیت حاضر به پا خاسته و او را ایستاده تشویق کردند. اقدامی که در کنفرانس امنیتی مونیخ به ندرت رخ می‌دهد. در میان حضار به هنگام سخنرانی مرکل، ایوانکا ترامپ، دختر رییس جمهور آمریکا و مشاور ارشد وی با یک چهره یخی حضور داشت.

در ادامه این کنفرانس، مایک پنس، معاون رییس جمهور آمریکا به سخنرانی پرداخت. سخنرانی که پس از اظهارات مرکل برای حضار چندان جلب نبود. زمانی که پنس، ترامپ را "رهبر جهان آزاد" اعلام کرد، برخی از حضار ناباورانه او را نگاه کردند.

پنس در اظهاراتش، اعلام کرد که ما به اینجا آمده‌ایم که بار دیگر تعهد خود را برای شعار "اول آمریکا" اعلام کنیم. او تاکید کرد که این شعار به معنای این نیست که آمریکا تنها است، بلکه به رهبران، متحدان و کشورهای جهان اعلام می‌کند که آمریکا اکنون بیش از هر زمانی قدرتمندتر است و می‌تواند صحنه جهانی را رهبری کند.

معاون رییس جمهور آمریکا در ادامه اظهاراتش بار دیگر بر افزایش بودجه نظامی متحدان ناتو، تاکید کرد و اصرار ورزید هنوز افزایش بودجه در سطح مطلوب صورت نگرفته و کافی نیست.

او در ادامه صحبت‌های خود، بار دیگر از متحدان اروپایی خواست که از برجام خارج شوند. پنس گفت‌: اکنون زمان آن فرا رسیده است که شرکای اروپایی ما از بر جام بیرون آیند. وی بعداً اعلام کرد که او مذاکرات "صریح" با متحدان اروپایی درباره این مساله داشته است.

مرکل با این همه، اختلاف میان اروپا و آمریکا درباره ایران را "ناراحت کننده خواند.

برخی از مقامات اروپایی نیز که هیچ قصد و نیتی مبنی بر خروج از توافق هسته‌ای ایران ندارند و بر این باور هستند که این ادبیات خصمانه تنها باعث افزایش مخالفت هر چه بیشتر می‌شود، سخنرانی معاون رییس جمهور آمریکا را اهانت آمیز و تحقیر آمیز ارزیابی کردند.

همچنین گروهی از مقامات نظامی ارشد اروپا که مدتی بعد برای انجام سخنرانی آمدند، از اینکه پنس در سخنرانی خود اشاره بسیار کمی به روسیه داشته، در حالی که بزرگترین نگرانی امنیتی برای بیشتر شرکت کنندگان در این کنفرانس بوده ابراز تعجب کردند.

این تنش‌ها در میان اعضای دو سوی آتلانتیک در حالی در این کنفرانس سطوح عالی مشاهده شد که همواره گردهمایی‌های مونیخ فرصتی بود برای همکاری و رایزنی آمریکا و متحدانش درباره اختلاف دیدگاه‌هایشان با باقی جهان. اما از زمان انتخاب ترامپ تمرکز در این کنفرانس به اختلافات میان آمریکا و اروپا چرخیده است.

همچنین علاوه بر شکاف‌های موجود میان اروپا و آمریکا شکاف‌های موجود در داخل آمریکا نیز برجسته‌تر شده و در این کنفرانس مشهودتر شده است.

ساعاتی بعد از سخنرانی پنس، جانشین قبلی او، جو بایدن، سخنرانی خود را با تاکید بر چند جانبه گرایی، اتحاد و تصمیم گیری بر اساس همکاری و مشورت انجام داد. وی در سخنرانی‌اش اعلام کرد که تعهدات آمریکا به ناتو و اتحادیه اروپا تحت ریاست جمهوری دونالد ترامپ در شک و تردید قرار گرفته است. بایدن تاکید کرد که او در این سخنرانی نه به عنوان یک کاندیدا، بلکه به عنوان یک شهروند آمریکایی صحبت می‌کند.

با این حال گمانه زنی‌هایی وجود دارد که قرار است او در سال ۲۰۲۰ ترامپ را در انتخابات ریاست جمهوری به چالش بکشاند.

دموکرات‌ها و اروپایی‌ها تنها کسانی نیستند که منتقد سیاست‌های ترامپ هستند، برخی از جمهوری خواهان مانند سناتور لیندسی گراهام که رییس جمهور را به خاطر سیاست خارجی‌اش در بسیاری از حوزه‌ها حمایت می‌کند، به صراحت انتقاد خود را نسبت به تصمیم ترامپ مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و افغانستان بدون مشورت با متحدان بیان کرده است.

از سوی دیگر، برخی در اروپا بر این باور هستند که این قاره به سرعت نیاز دارد که وابستگی خود را به آمریکا برای محافظت از بین برد. مرکل خود نیز از اعلام کرد که اروپا باید سرنوشت خود ر. بدتس بگیرد. اما اقدامات او به اندازه صحبت‌هایش چندان قاطعانه نیست. اروپا به دنبال اتحاد و برداشتن گام‌هایی برای ایستادن در مقابل آمریکا است، اما تاکنون اقدامات ملموسی در این باره صورت نگرفته است. "

انتهای پیام


10057035
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» عبدالملک بدرالدین الحوثی رهبر جنبش انصارالله یمن پنجشنبه شب در سخنانی با تاکید براینکه رژیم اسرائیل همچنان در مسیر شکست در غزه قرار دارد، خطاب به آمریکایی‌ها گفت: آنها در تجاوز نظامی خود به یمن، شکست را از انگلیس به ارث خواهند برد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» قسام خانه‌ای را پس از ورود اشغالگران اسراییلی منفجر کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دبیر اجرایی کمیسیون نظارت عمومی روسیه از مجازاتی بسیار سخت برای عاملان حمله تروریستی به حومه مسکو خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور اوکراین در تماسی تلفنی با رئیس مجلس نمایندگان آمریکا خواستار ارسال کمک‌های فوری به کی یف شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سرگئی لاوروف، عنوان کرد که سران ارمنستان با بهانه‌هایی غیرواقعی به دنبال برهم زدن روابط با مسکو هستند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دبیر کل سازمان ملل روز پنجشنبه در سخنانی گفت نمی‌تواند غمی را که در دیدار با پناهندگان فلسطینی در سفرش به مصر و اردن تجربه کرده از بین ببرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در جمع خانواده های اسرای این رژیم مدعی شد که ارتش آن در حال آماده شدن برای ورود به شهر رفح در نوار غزه است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی ابراز نارضایتی کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی ابراز نارضایتی کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزارت امور خارجه فنلاند اعلام کرد که کارگروهی به ریاست هلسینکی به این نتیجه رسیده است که توافقنامه دفاعی با آمریکا حاکمیت این کشور را تضعیف خواهد کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است