فرهنگی‌هنری 10:08 - 18 مهر 1394
همشهری دو - محمد معمار:با پیچیدن بوی محرم در محله‌ها، اهل محل برای علم کردن تکیه و هیئت دور هم جمع می‌شوند.

 شاید محرم بهانه خوبی برای یکدل و یکصدا شدن انسان‌هایی باشد که درگیر زندگی روزمره هستند و همدیگر را کمتر می‌بینند. برپا کردن هیئت نیاز به مشارکت جمعی دارد و اعضا باید با یکدیگر همکاری کنند تا کار‌ها به سرعت پیش رود. سیاه‌پوش کردن یک هیئت از کار‌های ابتدایی و مهم است. سری به خیابان ناصرخسرو که چند ماهی می‌شود حال و هوای محرم به‌خود گرفته، زده‌ایم و اطلاعاتی برای سیاه‌پوش کردن هیئت‌ها جمع‌آوری کرده‌ایم. محمد طلوع‌کیان، یکی از پارچه و کتیبه‌فروشان این خیابان به‌عنوان کارشناس در این صفحه ما را همراهی کرده است.

  • چه پارچه‌ای مناسب است؟

پارچه مشکی از مهم‌ترین وسایل مورد نیاز برای سیاه‌پوش کردن یک هیئت است. تنوع این پارچه در بازار و قیمت‌های مختلف، خریداران را با مشکل روبه‌رو می‌کند. قبل از اینکه شال و کلاه کنید و به سمت مراکز خرید پارچه مشکی بروید، باید میزان مورد نیازتان را محاسبه کنید که این بستگی به وسعت هیئت، حسینیه یا مسجد شما دارد. با اندازه‌گیری طول و ارتفاع دیوارهای دورتادور هیئت، میزان پارچه مشکی مورد نیاز به‌دست می‌آید. البته اگر بودجه‌تان اجازه می‌دهد می‌توانید سقف هیئت را هم سیاه‌پوش کنید. جنس‌های مختلفی از پارچه مشکی در بازار عرضه می‌شود؛ از پارچه‌های خیلی معمولی گرفته تا پارچه‌هایی با کیفیت بالا. پارچه مشکی‌هایی از جنس فلامنت در بازار عرضه می‌شوند که با توجه به قیمت پایین، کیفیت کمتری دارد و پس از شست‌وشو رنگ خود را از دست می‌دهد. جنس‌های دیگری هم مثل ساتن، جیر و از همه بهتر مخمل در بازار موجود است که با توجه به بودجه‌تان می‌توانید سراغ این جنس‌ها بروید. پارچه‌هایی از جنس مخمل از کیفیت بالایی برخوردارند، چروک نمی‌شوند و قابل شست‌وشو هستند درضمن رنگ خود را از دست نمی‌دهند. پارچه‌های با کیفیت پایین یک‌بار مصرف هستند اما پارچه‌های مخمل چندین سال برای هیئت شما عمر می‌کنند.

  • سیاهی‌ها را چطور نصب کنیم؟

ابزاری که در نصب سیاهی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد بستگی به دیوار پشت آن دارد. اگر هیئت یا حسینیه از دیوار‌هایی با مقاومت کم ساخته شده‌اند بهترین ابزار برای سیاه‌پوش کردن منگنه‌های بادی است چرا که هم آسیب کمتری به دیوار می‌زند و هم از آنجایی که تعداد زیادی از آن برای نصب سیاهی استفاده می‌شود اگر در زمان اجرای مراسم، یکی دوتای آن کنده شود سیاهی‌ها به‌طور کامل نمی‌افتند. اگر دیوار‌ها محکم باشند باید از میخ استفاده کنید. البته اگر هم اسکلت هیئت را داربست تشکیل داده باشد برای سیاه‌پوش کردن تنها راه، استفاده از طناب و دوختن پارچه‌ها به هم است. یادتان باشد که چون چند نفری می‌خواهید کار سیاه‌پوش کردن را انجام دهید از قبل چند نردبان و چهارپایه فراهم کنید، ابزارهای دیگر مثل چکش و میخ و دستگاه منگنه هم همینطور. در این زمینه روی کمک اهالی حساب کنید، آنها برای کمک به مجلس عزای امام‌حسین(ع) از هیچ کمکی دریغ نمی‌کنند.

  • تزیینات دیگر هیئت چگونه باشد؟

برای تزیینات داخل هیئت از وسایل مختلفی می‌توانید استفاده کنید که رایج‌ترین آن پرچم‌ها هستند. پرچم‌ها هم تنوع بسیار زیادی دارند. در رنگ‌ها و جنس‌های مختلف عرضه می‌شوند. عمدتا مثلثی و مستطیلی شکل هستند و متن‌های مختلفی روی آنها نوشته شده است. شما می‌توانید طرح مورد نظر خود را سفارش دهید تا برایتان پرچمی با طرح دلخواه بدوزند. در داخل هیئت از تزیینات مختلف دیگری از قبیل کتل، ریسه، شمایل، شمشیر، کلاهخود و... هم می‌توانید استفاده کنید. فقط اصل سادگی را فراموش نکنید که حسابی فضای هیئت‌تان را معنوی می‌کند. اگر هیئت‌تان تازه تأسیس است می‌توانید بگویید که کنار حاشیه یکی از پرچم‌های اصلی، تاریخ تأسیس هیئت را ثبت کنند .

  • کتیبه‌ها را چطور نصب کنیم؟

وقتی سیاهی‌ها را نصب کردید، کتیبه به‌عنوان یک نوار بالای کار، زیبایی خاصی به هیئت شما می‌دهد. معمولا کتیبه‌هایی که برای بالای سیاهی‌ها و دور هیئت به‌کار می‌برند کتیبه‌های افقی هستند. برای دور ستون‌ها و کنار در ورودی هم حتما از کتیبه‌های عمودی استفاده کنید. کتیبه‌ها را هم می‌توانید به سیاهی‌های پشت آن منگنه کنید. برای ستون‌ها هم اگر عرض آن به اندازه کتیبه باشد که خب تکلیف مشخص است اما اگر عرض کوتاه‌تر باشد، می‌توانید آن را دور ستون بچرخانید. اگر هم بلندتر بود، بهترین کار این است که ستون را سیاه‌پوش کنید و بعد کتیبه را روی آن نصب کنید. یک کار دیگر برای ستون‌ها بزرگ این است که 2کتیبه را در ابتدا به هم بدوزید و سپس برای دور ستون از آن استفاده کنید. کتیبه‌ها در طرح‌ها و جنس‌های مختلف در بازار عرضه می‌شوند. جنس فلامنت باز هم به‌خاطر قیمت کم خود بین خریداران از محبوبیت برخوردار است اما برای تمام نوشته‌ها و حتی زمینه مشکی کتیبه‌های فلامنتی از رنگ استفاده شده است و پس از شست‌وشو از بین می‌رود اما کتیبه‌های مخمل موجود در بازار، قابلیت سال‌ها شست‌وشو را دارند.

  • بیرون هیئت

بیرون هیئت‌تان را با پرچم‌های مختلف تزیین کنید تا همه، حتی از دور بفهمند که مجلس عزایی در محله‌شان برپا شده است. علاوه بر آن نصب طاق‌نصرت مقابل در ورودی هم نمای جالبی به هیئت‌تان می‌بخشد که البته این کار کاملا سلیقه‌ای است و بستگی به بودجه شما دارد. داشتن چلچراغ و علامت هم از نمادهای مرسوم در بیرون هیئت‌هاست. مقابل در ورودی هیئت، می‌توانید راهی با فانوس درست کنید که با توجه به هزینه کمتر نسبت به طاق نصرت، نمای زیباتری به هیئت می‌دهد.

  • خیاط حرفه‌ای

برای دوختن پارچه‌ها به یکدیگر و آماده کردن آن نیاز به خیاطی حرفه‌ای نیست و افراد در خانه با چرخ خیاطی‌های خانگی هم می‌توانند این کار را انجام بدهند. یادتان باشد که خیلی راحت می‌توانید مشارکت اهالی را برای این کار جذب کنید. کافی است فقط اطلاع‌رسانی داشته باشید. مردم خودشان مشتاقند که در این راه قدمی بردارند. البته کسی که خیاطی پارچه‌ها را برعهده می‌گیرد باید با اصول اولیه این کار آشنا باشد.

  • رفع صدای لولای درها

درهایتان به صدا افتاده و با هر بار باز و بسته شدن کلی سر و صدا ایجاد می‌کند. خب چه باید کرد؟ در ابتدا باید روغنی خریداری کنید که قدرت نفوذ بالایی داشته باشد و همچنین قسمت نازل قوطی آن بسیار نازک و کوچک باشد. پین لولا قسمتی است که در را به چهارچوب وصل می‌کند. شما باید پین را از لولا خارج کنید. اگر پین و لولا زنگ زده باشد برای خارج کردن آن نیاز به چکش خواهید داشت. ضربه چکش به چوب در آسیب می‌زند و باید حواستان باشد و آهسته کار کنید. اگر پین و لولا زنگ زده است یا با سمباده زنگ‌زدگی را برطرف کنید یا اقدام به تعویض پین و لولا کنید. اگر پین کج شده بود با چند ضربه چکش، صاف خواهد شد. در آخر پین و لولا را روغن بزنید و پین را داخل لولا قرار دهید. اگر باز هم از در، صدا شنیدید روغنکاری را تکرار کنید.

  • کاربرد آچار بوکس‌ها

آچار بوکس‌ها یک آچار کاملا حرفه‌ای است اما برخی‌ که مـی‌خـــواهنـد کارهای فنی داخل خانه را راحت‌تر و حرفه‌ای‌تر انجام دهند می‌توانند این آچار را به جعبه‌ ابزارشان اضافه کنند. بوکس‌ها، یک دسته دارد که اصطلاحا به آن دسته بوکس می‌گویند. بوکس‌ها در اندازه‌های مختلف هستند که یک سویشان سوراخی چهارگوش برای وصل شدن به آچار است و در سوی دیگر، نر و مادگی‌هایی که پیچ و مهره‌های مختلف را باز و بسته می‌کند قرار دارد. یکی از کاربردهای اساسی این آچار، برای پیچ‌هایی است که دسترسی به آنها سخت است و با آچارهای معمولی نمی‌توان آنها را باز کرد.


7185264
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» شاعر و داور مسابقه سرزمین شعر گفت: سرزمین شعر برنامه‌ای است که در ادامه جشنواره بین‌المللی شعر فجر تعریف شده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دبیر چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی رضوی، برنامه اجرای آثار این جشنواره را اعلام کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» پیامبر اکرم (ص) در حدیثی به حضرت علی (ع) فرمودند: یا اباالحسن! به درستی که خدای تعالی قبر تو و فرزندان تو را بقعه‌هایی از بقعه‌های بهشت قرار داده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نمایشگاه بنا‌های تاریخی ایران به مناسبت روز جهانی بنا‌های تاریخی در عمارت مسعودیه گشایش یافت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی گفت: سندتحول، میثاق‌نامه دوره مدیریتی جدید است و با قاطعیت دنبال خواهد شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران»  تولید و رونق تاریخ شفاهی در دهه اخیر، اتفاق مبارکی است که باید آن را با فال نیک گرفت و از آن استقبال کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک منتقد سینما گفت: اکبر خواجوی با «پدرسالار» و اصغر یوسفی‌نژاد با «عروسک» ابدی شدند و همانطور که پدر سالار را زندگی کردیم، با عروسک هم زندگی می‌کنیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در این گزارش نخست یادداشت کوتاهی از محمّدکاظم کاظمی، شاعر اهل افغانستان درباره هم‌وطن خویش، مهران پوپل آمده و در ادامه، چند شعر از پوپل، پدیده شعر افغانستان را مرور خواهیم کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جلد هفتم مجموعه کتاب «طعم شیرین خدا» به قلم محسن عبّاسی ولدی به شکر عملی و رابطه قناعت و شکر خدا می‌پردازد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نورالدین خانزاده در فضل جدید سریال «نون‌.خ» روایت متفاوتی از مجموعه مختارنامه را مطرح کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است