گوناگون 09:05 - 10 اسفند 1395
غرب آسیا گهواره تمدن‌های اولیه جهان است و تعداد قابل توجهی آثار باستانی و تاریخی دارد که در لیست میراث جهانی یونسکو نوشته شده‌اند، خیلی از این آثار به‌جا مانده از امپراتوری‌هایی همچون ساسانیان و عثمانیان هستند که در غرب آسیا به قدرت رسیده‌اند، مدتی حکومت کرده و سپس سقوط کردند.

جاذبه‌های، غرب آسیا که در لیست یونسکو هستند

به گزارش سرویس بازار ایسنا، به نقل از مجله گردشگری الی‌گشت، علاوه بر این، غرب آسیا محل ظهور بزرگ‌ترین مذاهب جهان همچون اسلام، مسیحیت و یهودیت بوده؛ به همین دلیل در این مکان آثار زیادی وجود دارد که برای مردم سراسر جهان دارای اهمیت مذهبی است.

این آثار در کشورهای غرب آسیا مثل ایران، ارمنستان، آذربایجان، بحرین، قبرس، گرجستان، عراق، فلسطین، اردن، کویت، لبنان، قطر، عربستان، سوریه، ترکیه، امارات و یمن پراکنده شده‌اند. در ادامه تعدادی از باشکوه‌ترین آثاری را که در لیست میراث جهانی یونسکو هستند، آورده شده است.

دمشق، سوریه

دمشق شهری باستانی و یکی از قدیمی‌ترین شهرهای غرب آسیاست، در قدیم مدتی به قطب مهم ساخت شمشیر و زره‌های اولیه تبدیل شده و به شهرتی جهانی رسیده بود، در این شهر حدود ۱۲۵ آثار تاریخی وجود دارد که به چندین دوره تاریخی بر می‌گردند، از برجسته‌ترین این آثار می‌توان به مسجد بزرگ امویان اشاره کرد که در قرن هشتم در مخفیگاه آشوریان ساخته شد.

صنعا، یمن

صنعا شهری ۲۵۰۰ ساله است که در دره‌های کوهستانی در ارتفاع ۲۲۰۰ متر قرار دارد، این شهر در قرن ۷ و ۸ مرکز تبلیغات اسلامی بوده و به همین دلیل دارای اهمیتی تاریخی است، هنوز هم ساختمان‌هایی از قرن یازدهم در این شهر دیده می‌شود که گواهی بر اهمیت سیاسی و مذهبی صنعا هستند، این ساختمان‌ها شامل ۶۰۰۰ خانه، ۱۰۳ مسجد، ۱۴ حمام و خانه برج‌های سنگی هستند که در جای جای این شهر پراکنده شده‌اند.

پترا، اردن

شاید یکی از معروف‌ترین و شناخته شده‌ترین سایت‌های باستان‌شناسی در جهان شهر پترا در اردن باشد، جایی که محل گذر مردم باستانی مصر، عربستان، سوریه و لبنان بود. پترا بین دریای سرخ و دریای مرده قرار دارد، در داخل صخره‌های سنگی ساخته شده و دور آن را کوه‌ها احاطه کرده‌اند و از آنجایی که محل گذر هزاران نفر بوده، در ساخت بناهای آن از سنت‌های شرقی و هلنیستی تاثیر گرفته شده است.

هترا، عراق

هترا شهری است که از حملات سخت رومی‌ها در سال‌های ۱۱۶ و ۱۹۸ بعد از میلاد جان سالم به‌ در برد. این شهر دیواره‌های عظیمی دارد که بسیار بلند و مستحکم هستند و با برج‌هایی مقاوم‌سازی شده‌اند، بعدها برای مستحکم کردن بیشتر شهر ساختمان‌هایی در آن ساخته شد که در طراحی آنها از امپراتوری اشکانی تاثیر گرفته شده بود، این شهر اولین پایتخت پادشاهی عرب بود و امروز عبادتگاه‌هایی دارد که گواهی بر گذشته درخشان این شهر هستند عبادتگاه‌هایی که به شیوه ترکیبی از رومی و هلنیستی ساخته شده‌اند.

قلعه بهلا، عمان

قلعه بهلا در لیست میراث جهانی یونسکو قرار دارد تا نشانی بر نفوذ زیاد قبیله بنی نبهان در آن زمان باشد، قبیله‌ای که بین قرن ۱۲ و ۱۵ به برتری رسیده بود، بهلا قلعه‌ای باستانی است که دارای دیواره‌های عظیم و برج‌هایی است که از آجر و سنگ‌های پخته نشده درست شده است.

انتهای پیام


8867432
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است