بین‌الملل 21:08 - 08 مهر 1399
در سایه به سرانجام نرسیدن تلاش‌های مصطفی ادیب برای تشکیل دولت سید حسن نصرالله سخنرانی کرد و در ابتدای سخنرانی خود درگذشت امیر کویت را به ملت و دولت این کشور تسلیت گفت.

سید حسن نصرالله: می‌دانیم موشک‌هایمان را کجا قرار دهیم

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه العهد، سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان امروز، سه‌شنبه ضمن تسلیت به ملت و دولت کویت به مناسبت درگذشت صباح الاحمد الصباح، امیر کویت گفت: لبنان هرگز نقش شخص او در پایان دادن به جنگ داخلی کشور، جنگ ژوئیه و بازسازی لبنان را فراموش نمی‌کند و ما نیز موضع شریف کویت در حمایت از قدس و فلسطین را فراموش نمی‌کنیم.

سید حسن نصرالله تاکید کرد: کویت موضع شریف خود را در قبال قدس و فلسطین در نقطه مقابل قطار عادی سازی حفظ کرده است.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در ادامه تاکید کرد: از تلاش‌های ارتش لبنان تشکر می‌کنیم و به خانواده‌های شهدای ارتش در مبارزه با تروریسم تسلیت می‌گوییم و از موضع مردمی در شمال و همبستگی مردم با ارتش و نیروهای امنیتی تقدیر می‌کنیم. مقادیر سلاح‌هایی که از این گروه‌ها کشف و ضبط شده امری خطرناک است. گروه‌های مختلفی در شمال لبنان و تشکیل و مجهز به سلاح شده‌اند که می‌خواستند برای عملیات نظامی گسترده آماده شوند.

او خاطرنشان کرد: ارتش دشمن همچنان در بالاترین سطح آماده باش است و این طولانی‌ترین دوره‌ای است که ارتش اشغالگر در چنین وضعیت آماده‌باش است و سربازانش جرات هیچ تحرکی را ندارند.

دبیرکل حزب الله لبنان ضمن درخواست هشیاری و احتیاط نسبت به آنچه در منطقه رخ می‌دهد بیان کرد که دشمن در مرزهای جنوبی همچنان در بالاترین وضعیت آمادگی، پنهانکاری، احتیاط شدید و توجه قرار دارد.

سید حسن نصرالله یادآور شد: واشنگتن تلاش می‌کند حضور خود در منطقه را با عنوان ائتلاف بین‌المللی مقابله با داعش توجیه کند؛ داعشی که به دنبال احیای آن در منطقه است. ما بارها نسبت به تلاش‌های احیای داعش در عراق و سوریه هشدار دادیم و طبیعی است که مقدمات در لبنان برای توجیه بقای آمریکا در منطقه آغاز شود.

دبیرکل حزب‌الله لبنان تاکید کرد: ما اوضاع را دنبال و صبر پیشه کردیم مهم این است که هدف را محقق کنیم و در روزها و هفته‌های آینده خواهیم دید چه اتفاقی در مرزهای جنوبی لبنان با فلسطین اشغالی می‌افتد. نتانیاهو ادعا می‌کند حزب‌الله موشک‌ها را در مکانی نزدیک ایستگاه گاز ذخیره می‌کند. روابط عمومی حزب‌الله به زودی رسانه‌ها را برای حضور و بازدید از مکانی که نتانیاهو مدعی است موشک‌ها در آنجا انبار شده‌اند، دعوت خواهد کرد تا دروغ او معلوم شود و مستقیما این بازدید پخش خواهد شد. روابط عمومی حزب‌الله راس ساعت ۱۰ شب بازدید رسانه‌ای از منطقه الجناح - الاوزاعی ترتیب می‌دهد تا حقیقت ماجرا مشخص شود و وضعیت آنجا را همه بدانند و ادعاهای دورغین نخست وزیر دشمن برملا شود.

این رهبر مقاومت لبنان اشاره کرد: ما موشک‌ها را نه در بندر بیروت و نه در نزدیکی ایستگاه گاز قرار ندادیم و به خوبی می‌دانیم کجا باید موشک‌هایمان را قرار دهیم. این کار ما برای این است که لبنانی‌ها نسبت به نبرد واقف باشند. ما موشک‌هایمان را بین خانه‌ها قرار نمی‌دهیم.

او در ادامه خاطرنشان کرد: طرح فرانسه منتشر شد و همه این طرح را تایید کردیم و گفتیم از آن حمایت می‌کنیم و گام اول معرفی نخست وزیر بود. تلاش‌ها شروع شدند و فراکسیون‌های پارلمانی برای توافق بر سر معرفی سعد حریری یا هر کسی که او معرفی می‌کند رایزنی کردند در این حین باشگاه چهار نخست وزیر پیشین تشکیل شد. ما با معرفی مصطفی ادیب بدون هیچ مشکل و پیچیدگی‌هایی موافقت کردیم تا این دولت توافق همه را به دست بیاورد. 

سید حسن نصرالله تاکید کرد: کسی به نخست وزیر مکلف گفت دست به مذاکرات بزند اما هیچ تماسی با فراکسیون‌های پارلمانی و رئیس‌جمهوری برقرار نکرد. ادیب با رئیس‌جمهوری مشورت نکرد و پرونده آماده شده را تقدیم او کرد و در حالی‌که مهمترین اختیارات رئیس‌جمهوری مشارکت در تشکیل دولتی بود که سقوط کرد. فرانسوی‌ها باید متوجه باشند مهمترین اختیارات رئیس‌جمهوری این است که حکم تشکیل دولت را صادر می‌کند. کسی که با ما درباره دولت مذاکره می‌کرد ادیب نبود بلکه سعد حریری بود. باشگاه نخست‌وزیران سابق می‌خواست پست‌ها را توزیع و وزیران را معرفی کند. ما تنها از معرفی وزیران و شیوه توزیع پست‌ها بر طوایف مطلع می‌شدیم. ما شیوه تعامل از طریق معرفی تمامی وزیران بدون پرسیدن نظر فراکسیون‌های پارلمانی را رد کردیم. ما آنچه به ما مطرح شد را رد کردیم زیرا خطری بر کشور است و غیرقابل بحث است. ما گفتیم نخست وزیر می‌تواند اسامی وزیران را بررسی و رد کند و این بر اختیارات نخست وزیر می‌افزاید. از سال ۲۰۰۵ تا امروز عرف این بوده بین نخست وزیر و فراکسیون‌های پارلمانی بر سر پست‌ها و معرفی وزیران که هر فراکسیونی وزیری داشته باشد، توافق وجود داشته باشد.

او افزود: در مذاکرات حول دولت با بررسی بر سر عدم حزبی بودن وزیران و امور دیگر به منظور تسهیل روند تشکیل دولت توافق کردیم. می‌خواهند عرف‌های جدید بر ما تحمیل کنند که برخلاف قانون اساسی و به نفع برخی طرف‌هاست که نماینده اکثریت نیستند. آنچه درباره موضوع دولت به ما مطرح شد برخلاف عرف‌های چند ساله در لبنان بود. زمانی که سوال کردیم آیا طرح فرانسه شامل طرح باشگاه نخست‌وزیران سابق می‌شود گفته شد این‌گونه نیست. طرح فرانسه شامل تعداد وزیران و چرخشی بودن پست‌ها و طرفی که پست‌ها را توزیع می‌کند و معرفی وزیران نیست.

سید حسن نصرالله تاکید کرد: در مرحله‌ای تلاش‌هایی وجود داشت که دولت به صورت یک واقعیت طرح شود. طی ماه گذشته به ما مطرح شد فراکسیون‌های پارلمانی و سیاسیون کشور را تقدیم باشگاه نخست‌وزیران سابق کرده‌اند. آنچه مطرح شده بود دولت نجات نبود بلکه دولتی بود که باشگاه نخست وزیران سابق آن را معرفی می‌کردند و تصمیم‌گیری‌هایش در دست یک تیم بود. شیوه‌ای که جریان پیدا کرد در مورد دولت حال هر که ناظر و حامی‌اش باشد، قابل قبول نبود.

رهبر مقاومت لبنان خاطرنشان کرد: همواره گفته‌ایم علت حضور ما در دولت حمایت از پشت مقاومت است باید برای حمایت از مقاومت در دولت باشیم تا آنچه در لبنان در پنج مارس ۲۰۰۸ رخ داد، تکرار نشود. دلیل دوم حضور ما در دولت نگرانی ما از بخش‌های اقتصادی و دیگر زمینه‌هاست. آیا ما با دولتی موافق باشیم ممکن است تمام شروط صندوق بین‌المللی پول را بدون بحثی امضا کند. آیا باید با دولتی موافق باشیم که مالیات‌ها را بر شهروندان می‌افزاید. ما نگران اموال و املاک ملت هستیم. آیا طرح فرانسه می‌گوید نخست وزیران پیشین دولت را تشکیل دهند و وزیران را معرفی کنند؟

او خطاب ماکرون گفت: آیا دنبال فردی می‌گشت که می‌خواست بر کشور مسلط شود و گروه‌های سیاسی را با سرپوشی از شما لغو کند. ما مانع شدیم کشور به سمت وضعیت بدتر و بدتر برود امیدواریم لبنانی‌ها با هم کار همکاری کنند تا کشور به سمت بدتر نرود. الحاج محمد رعد، رئیس فراکسیون مقاومت به ماکرون گفت ما ۹۰ درصد موافق سند فرانسه هستیم و اینجا این سوال را مطرح می‌کنیم چه بود که با آن توافق کردیم و به آن احترام نگذاشتیم؟

انتهای پیام


10740875
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزارت خارجه یمن نسبت به محکومیت عملیات‌های نیرو‌های مسلح این کشور در حمایت از غزه ابراز تاسف کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نخست وزیر دولت موقت فلسطین، تأکید کرد که این کشور با هرگونه حضور بیگانه در غزه با هر ملیت، شکل، نیت و انگیزه، مخالف است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه آمریکا برای گفتگو درباره توافق آتش‌بس فوری در نوار غزه و رسیدگی به نیاز‌های فلسطینیان در این منطقه به مصر و عربستان سفر می‌کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» شبکه الجزیره قطر اعلام کرد که ارتش رژیم صهیونیستی «اسماعیل الغول» خبرنگار این شبکه و تعدادی خبرنگار دیگر را پس از ۱۲ ساعت بازداشت، آزاد کرده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دولت نیجر خواستار یک جدول زمانی برای خروج نیرو‌های آمریکا از منطقه آگادز در این کشور شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در صد و شصت و پنجمین روز تجاوز اشغالگران صهیونیست علیه غزه، رژیم اشغالگر کشتار جدیدی در شهر رفح انجام داد و خانه‌ای در این منطقه را هدف قرار داد که منجر به شهادت چندین فلسطینی شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» صد‌ها نفر از ساکنان منطقه‌ای در شمال استرالیا به تازگی با وقوع «طوفان استوایی مگان» و تعلیق روند تخلیه گرفتار شده و ارتباطشان با سایر مناطق این کشور قطع شده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» مشاور امنیت ملی آمریکا مدعی شهادت مرد شماره سه جنبش حماس در حمله هوایی هفته گذشته رژیم اسرائیل شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نخست وزیر ارمنستان گفت: ایروان برای جلوگیری از جنگ می‌بایست مرز دقیق‌تری با جمهوری آذربایجان در استان «تاووش» ترسیم کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» اعضای شورای امنیت حملات حوثی‌ها (انصارالله یمن) علیه کشتیرانی تجاری در دریای سرخ را به شدت محکوم کردند و خواستار توقف فوری آن شدند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است