وبگردی 20:29 - 30 شهریور 1393
همین که می‌آید، همه جا را به هم می‌ریزد، خیلی چیزها را با خود می‌برد. آرامش، خنده‌های از سر شوق کودکان، کوچه‌های شاد و زنان و مردان سرشار از زندگی را با خود می‌برد و آنچه به جا می‌گذارد، درد است و نفرت و اشک‌هایی که راه به جایی نمی‌برند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، اینها همه آثار شوم جنگ است، جنگی که هر جا آغاز شود، زندگی را می‌کشد و مرگ و ویرانی را بر هستی انسان‌ها می‌پراکند. از این رو در همه جهان پدیده‌ای شوم و نامیمون است که نامش برای آنها که تجربه‌اش کرده‌اند، کابوسی تلخ و سیاه است.



انسان معاصر هر چند در مقایسه با گذشته جهان با جنگ‌های کمتری مواجه است اما فقط فلسطین کافی است تا هر بار که تصاویر دلخراش شقاوت جنگ افروزان را می‌بیند، اندوهگین شود و چشم‌های معصوم و اشکبار کودکان فلسطینی را از یاد نبرد. فلسطین؛ جغرافیای زخم جهان، روزهای سخت زیادی را از سرگذرانده اما هنوز هم ایستاده است و وطن را به هیچ متجاوزی نمی‌سپرد. آنقدر می‌ایستد تا طعم شیرین پیروزی را تجربه کند.



هنوز یک ماه از آخرین حملات اسرائیل به نوار غزه نمی‌گذرد، هر چند نیروهای حماس در این نبرد اسرائیل را شکست دادند و دوباره آتش‌بس حکمفرما شده اما حافظه تاریخی جهان پر است از تصاویر دلخراش حملات اسرائیل، کودکانی که در میان خنده و بازی به زمین افتاده‌اند و لبخند ماسیده روی لب‌هاشان هنوز نشان می‌دهد که چقدر زندگی را دوست داشته‌اند، خانه‌های فروریخته، چشمان اشکبار مادران و سرگردانی‌های آنها که عزیزی از دست داده‌اند، به این آسانی‌ها از حافظه دنیا پاک نخواهد شد. آنقدر که هر کس در هر گوشه دنیا در حد توان خود واکنشی به آن نشان دهد.



نمایشگاه «رهایی، غزه» که این روزها در فرهنگسرای نیاوران برپاست، دربردارنده آثار 80 هنرمند معاصر عرصه هنرهای تجسمی است که آثار خود را در حمایت از مردم مظلوم غزه در گالری شماره 1 و 2 این فرهنگسرا به نمایش گذاشته‌اند.



برخلاف اغلب نمایشگاه‌های موضوعی که به شکل گروهی برگزار می‌شود، در رهایی، غزه اغلب آثار در قالبی کاملا حرفه‌ای خلق شده است. شاید موفقیت این نمایشگاه را بیش از هر چیز می‌توان در این دانست که مسئولان فرهنگسرای نیاوران انتخاب آثار را به عنوان یک کار تخصصی به هنرمندان سپرده‌اند و امیرحسین بیانی، گوهر دشتی و کوروش گلناری سه نمایشگاه گردانی هستند که انتخاب آثار این نمایشگاه را بر عهده گرفته‌اند.



 البته آنها مستقیما سراغ انتخاب اثر نرفته و 80 هنرمند را برای ارائه اثر در این نمایشگاه انتخاب و از آنها برای حضور در این نمایشگاه دعوت کرده‌اند. از نکات جالب دیگر این نمایشگاه ارائه 9 ویدئو از 9 هنرمند با موضوع جنگ غزه است که برای نخستین بار با فضاسازی مناسب، نگاهی نو و مدرن هنرمندان در فضایی حرفه‌ای و جذاب را پدید آورده است. بهروز دارش، محمدحسین ماهر، محمدحسین عماد، قدرت‌الله عاقلی، رزیتا شرف‌جهان، فریده شهسوارانی، بهنام کامرانی، شهناز زهتاب، بهرنگ صمدزادگان، شادی قدیریان، فریدون امیدی، صبا علیزاده و حامد نوری از جمله افرادی هستند که در این نمایشگاه حضور پیدا کرده‌اند.



چرا غزه؟




هنرمندان حاضر در این نمایشگاه هدف خود را زیر سوال بردن جنگ دانسته و گفته‌اند: ما بیش از هر چیزخواهان فرآیندی ضد جنگ هستیم و قصدمان به زیر سوال بردن برخوردهای خصمانه در جامعه انسانی است، امروز درغزه و اوکراین و دیروز در عراق و افغانستان و فردا در هر کجا که باشد. آثاری که در این نمایشگاه به نمایش درآمده شامل پنج بخش ویدئوآرت، عکس، مجسمه، نقاشی و چیدمان می‌شود. ویدئوآرت‌ها از جمله آثار این نمایشگاه است که تاکنون مورد توجه بازدیدکنندگان از نمایشگاه قرار گرفته ‌است. ویدئوآرت‌ها هر چند تعداد کمی از آثار به نمایش گذاشته هستند اما هنرمندان آنها توانسته‌اند رضایت مخاطبان را جلب کنند و آنها را به سمت آثار خود بکشانند.



یوشا بشیر با اثری بدون عنوان، مهدی دندی با «باکس مشکی»، یک کار گروهی با عنوان «سفر به زایون» اثر شاهین اسفندیاری، رامتین زاد، کیوبیک هد و اشکان عبدلی این اثر را خلق کرده‌اند. «لالایی با کمی چاشنی» اثر فریده شهسوارانی و «به یاد آر» اثر بهنام کامرانی آثار این بخش را به خود اختصاص داده‌اند.



نمایشگاهی با قابلیت برگزاری جهانی



آثار ارائه شده در رهایی، غزه در فضایی نزدیک به استانداردهای جهانی به نمایش گذاشته شده‌اند و این قابلیت را دارند که بتوانند به دیگر کشورها هم سفر کنند و راویان فرهنگ کشورمان در دیگر نقاط جهان باشند. البته علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه هم به دیدن این نمایشگاه رفته‌اند.



جنتی در دیدار از این نمایشگاه گفته است که «رهایی، غزه» این قابلیت را دارد که در دیگر کشورها به نمایش گذاشته شود، چرا که آثار این نمایشگاه هر بیننده‌ای را تحت تاثیر قرار می‌دهد. وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که از چنین نمایشگاه‌هایی حمایت‌های مادی و معنوی را انجام دهد. کاری که ما می‌توانیم انجام دهیم این که ترتیبی دهیم تا این نمایشگاه در کشورهای دیگر و مخصوصا در اروپا و برخی کشورهای عربی و در شرق آسیا عرضه شود.



ظریف هم پس از دیدن نمایشگاه رهایی، غزه گفت: من به‌عنوان یک فرد عادی که تخصصی در عرصه هنر ندارم از دیدن آثار این نمایشگاه لذت بردم و فکر می‌کنم هر کس به نمایشگاه بیاید همین حس را داشته باشد.



او افزود: آثار حاضر در نمایشگاه فارغ از این‌که کاملا حرفه‌ای است، احساسات مشترک انسانی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و فجایعی را که رژیم صهیونیستی طی شش دهه بر مردم مظلوم فلسطین وارد کرده است، بخوبی منتقل می‌کند. به گفته ظریف، برگزاری این نمایشگاه‌ها و ارائه آثار آن در جهان می‌تواند بخوبی به همه مردم دنیا نشان دهد که برخی رسانه‌های غربی چگونه خواسته اند مظلومیت و جنایت را وارونه جلوه دهند.



ارائه آثار حرفه‌ای



مجید ملانوروزی، مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی هم معتقد است: متاسفانه در کشور ما برای ارائه موضوع‌های ارزشی به زبان هنر، با کیفیتی پایین عمل می‌شود. اما این بار هنرمندانی جوان و مستعد گرد هم آمده‌اند تا موضوع فلسطین را که پاره‌ تن اسلام است، به نمایش بگذارند.



ملانوروزی با تاکید بر اهمیت فُرم در هر اثر می‌گوید: هر محتوا و پیامی که صورت هنری خوبی نداشته باشد، ماندگار نیست. مانایی هر پیامی به فُرم و صورت آن بستگی دارد. این نخستین بار است که یکی از مهم ترین موضوع‌های اسلامی با فُرم‌هایی نو و جذاب ارائه شده است.



رهایی، غزه بیست‌و‌یکم شهریور در فرهنگسرای نیاوران آغاز به‌کار کرده و تا بیست‌و‌یکم مهر برپا خواهد بود./جام جم


4765626
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار وبگردی

وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» کسانی که از انسانیت دور می‌شوند باید آماده مواجه با آثار اعمال خود باشند. با این حال خداوند برای جهنمیان و انسان‌های گناهکار تخفیفاتی نیز در نظر گرفته است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» تیتراژ سریال «آژانس دوستی» به عنوان یکی از بهترین و خلاقانه‌ترین تیتراژ‌های مرتبط با سریال‌های دهه هفتاد سیما محسوب می‌شود.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» با نزدیک شدن به روز‌های کنکور بازار صفحات و کانال‌هایی در فضای مجازی گرم شده که مدعی فروش یا پیش فروش سوالات کنکور هستند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» یافتن فرد مناسب برای ازدواج به مهمترین دغدغه جوانان برای تشکیل خانواده تبدیل شده است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» تبعیض نژادی در مجازات اعدام در آمریکا از زمان صدور حکم تا اجرای آن در اتاق‌های اعدام سیاه‌پوستان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» کپک‌ها برای سلامت بدن انسان بسیار مضر هستند بنابراین باید آن‌ها را با روشی اصولی و صحیح با ماده‌ای مناسب از بین ببرید.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» اصلی‌ترین پیام مانور پهپادی و موشکی ایران در عملیات «وعده صادق»، اثر معکوس چند دهه تحریم علیه کشورمان بود.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» در دنیای شلوغ ما که همه عجله دارند، چت کردن به یک وسیله ارتباطی سریع تبدیل شده است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» اگر ایمان به خدا و پیغمبر دارید، نباید دشمن خدا را دوست داشته باشید.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» رفاه زندگی در پیری منوط به برنامه ریزی اقتصادی در دوران شروع زندگی و جوانی است برای این کار باید چند اصل را رعایت کنید تا برنامه ریزی مالی بهتری داشته باشید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است