استانی 11:31 - 16 خرداد 1399
ایسنا/زنجان مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان از احیای تنورسازی در روستای گلابر زنجان با  قدمت ۱۵۰ سال خبر داد.

احیای هنر دستی تنورسازی روستای گلابر زنجان

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، امیر ارجمند گفت: تنور سنتی بخشی از هنر سفالگری بوده و در نوع خود بی‌نظیر است و احیاء، گسترش، تجهیزات، ایجاد فضای آموزشی و حمایت از هنرمندان و هنرهای دستی می‌تواند کمک شایانی برای زنده نگه داشتن این هنر در شهرستان ایجرود باشد که در این زمینه میراث‌فرهنگی زنجان هم به کمک فعالان این هنر و صنعت می‌آید.

وی افزود: تنورسازی و ‌سفالگری زنان روستای گلابر زنجان همچون دارایی ارزشمند نسل ‌به ‌نسل منتقل شده است و این اداره‌کل هنرمندان تنورسازی ایجرود را در ساخت کارگاه یاری می‌کند و به متقاضیان تسهیلات پرداخت خواهد کرد.

این مسئول تصریح کرد: ارائه تسهیلات یکی از برنامه‌هایی است که در معاونت صنایع‌دستی و در قالب کمک به ‌منظور توسعه کسب ‌و کارها، فرصت‌سازی، ایجاد انعطاف بیشتر در محیط‌های بازرگانی، تجاری و تسهیل‌گری برای فعالان و کمک به ذی‌نفعان در نظر گرفته می‌شود.

ارجمند ادامه داد: تنورسازی سال‌ها است در این روستا تنها مختص بانوان میان‌سال و مسن شده است و ادامه این کار برای جوانان و دختران روستایی، نیازمند حمایت و در نظر گرفتن تشویق‌هایی از جمله بیمه شدن افراد فعال، ایجاد کارگاه، ایجاد زمینه‌های فروش بیشتر و ... در این عرصه است. در حال حاضر نیز کلاس‌های مورد نظر برای آموزش این رشته‌ در شهرستان ایجرود دایر می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان اظهار کرد: تنورهای ساخته شده در کارگاه گلابر در شهرستان ایجرود به شهرهایی همچون تهران، کرج، ارومیه، میانه، تبریز، همدان، قزوین و اخیرا به خوزستان ارسال می‌شود.

ارجمند خاطرنشان کرد: برای حمایت بیشتر از هنرمندان صنایع‌دستی در همه رشته‌ها، پرداخت تسهیلات به فعالان این حوزه در سال‌جاری نیز ادامه دارد.

انتهای پیام


10560750
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است