سیاسی 18:02 - 10 شهریور 1393
در اردوی بسیج دانشجویی خواهران سراسر کشور
معاون وزیر خارجه در امور کنسولی، مجلس و ایرانیان خارج از کشور صبح دوشنبه در اردوی بسیج دانشجویی خواهران سراسر کشور به تبیین آخرین تحولات منطقه و دستاوردهای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

قشقاوی: مسائل سیاست خارجی را نمی‌توان فقط با نقد و انتقاد حل و فصل کرد

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حسن قشقاوی در آغاز با اشاره به تباین نداشتن نگاه ایدئولوژیک در سیاست خارجی و حفظ منافع ملی گفت: تجربه تاریخی ایران نشان می‌دهد که هرگاه نگاه ایدئولوژیک در خدمت حفظ حاکمیت ملی و تمامیت ارضی ایران قرار گرفت از تجزیه و متلاشی شدن کشور جلوگیری شد و هرگاه گرایش دینی قوا تضعیف شد،‌ استقلال و تمامیت ارضی در معرض خطر جدی قرار گرفت. چنان چه در عصرصفویه تضعیف " قزلباش‌ها" و در عصر قاجار و جنگ‌های ایران و روس، تضعیف عملی فتوای عالم ربانی محمد مجاهد، به وضوح در تضعیف حاکمیت و انعقاد قراردادهای ننگین، تاثیرگذار بوده است و برعکس در هشت سال دفاع مقدس و فعالیت‌های هسته‌ای ، پایمردی رزمندگان،‌ ایثارگران و شهدای ما علت اصلی کسب موفقیت‌های پی در پی بوده است.

او گفت:‌ هم اینک نیز پیگیری سیاست‌های مبتنی بر اصول و ارزش‌های پایدار در کنار نگاه کاملاً‌ واقع بینانه به تحولات منطقه و جهان برای ما یک دیپلماسی موفق با دستاوردهای مشخصی را در عرصه منطقه‌یی و حتی جهانی به وجود آورده است. آیا امروز کسی هست که واقع بینی و توفیقات سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در عرصه خاورمیانه در کمک به مردم مظلوم فلسطین، جلوگیری از فروپاشی حاکمیت و تمامیت ارضی در سوریه،‌ عراق و لبنان را انکار کند. آیا استراتژی ما در قبال جریان‌های تروریستی نظیر داعش و سایر افراط‌گرایان در سال‌های اخیر صحیح بوده است یا راهبرد مخالفان سیاست‌های منطقه‌یی ما؟ این روزها کدام مسوولان دیپلماسی کشورها به اشتباهات خود اعتراف می‌کنند؟

قشقاوی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان درباره افزایش تحریم‌های اخیر آمریکا و روند مذاکرات هسته‌ای گفت: ما چه تحریم‌های جدید آمریکا را مغایر با روح یا متن توافق ژنو بدانیم و یا آن را ناشی از فشارهای داخلی آمریکا و یا تست و آزمون سیاست‌های مقامات جمهوری اسلامی ایران تلقی کنیم،‌ تردیدی نیست که این اقدام مقامات آمریکایی در آستانه مذاکرات دوجانبه و یا چند جانبه 1+5 با ایران در شهریورماه،‌ اعتمادسوز و آشکارا استمرار سیاست‌های شکست خورده قبلی آمریکایی‌ها در قبال ایران تلقی خواهد شد.

معاون وزیر خارجه در پاسخ به سوالی درباره سفر اخیر امیرعبداللهیان به عربستان سعودی گفت:‌ این سفر به دعوت رسمی طرف سعودی و با استقبال و برنامه‌ریزی مطلوب وزارت خارجه این کشور صورت گرفت و مذاکرات به‌عمل آمده با وزیر خارجه عربستان در فضای کاملاً‌ دوستانه و سازنده‌ بود،‌ امیدواریم استمرار این گونه رایزنی‌ها به نفع روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌یی باشد.

یکی از دانشجویان درباره علت کم تحملی مقامات دولتی و وزارت خارجه در برابر منتقدان مذاکرات هسته‌ای گفت: دستگاه دیپلماسی کشور همواره خود را پاسخگوی سوالات و نقدهای پی در پی منتقدان می‌داند و حضور فعال همکاران ما،‌ در رسانه‌ها، دانشگاه‌ها و مراکز علمی و هم‌چنین کمیسیون‌ها و جلسات مجلس شورای اسلامی بهترین گواه در این خصوص است. اما من فکر نمی‌کنم مسائل سیاست خارجی را فقط بتوان با نقد و انتقاد حل و فصل کرد، مذاکرات هسته‌ای و شدت تحولات منطقه‌ای و مسائل عدیده سیاست خارجی نیاز به اخذ اطلاعات سریع و صحیح و ارائه تحلیل‌های دقیق و به روز دارد. متاسفانه فضای کنونی غالب رسانه‌های کشور عموماً بیان انتقادات و یا صدور بیانیه‌ها و اعلام مواضع است تا پیشنهادات مشخص و مسوولانه.

قشقاوی در پایان خطاب به دانشجویان بسیجی گفت: شخصاً‌ امیدوارم طرح مکتوب شما را درباره موضوعاتی چون "طرح تقویت دیپلماسی عمومی" ، طرح کاهش فضای ایران‌هراسی و شیعه‌هراسی" ، "طرح نحوه همکاری و تعامل سازنده منطقه‌یی" و "طرح مقابله با تروریسم" در عرصه همکاری‌های منطقه‌یی و بین‌المللی را دریافت کنم.

او در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان که راه عزت کشور را نه در مذاکرات بلکه در عمل به رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص اجرای اقتصاد مقاومتی نامید، گفت: قطعاً پایه اساسی تقویت اقتصاد ملی در عمل به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و تحقق اقتصاد مقاومتی است اما این امر مستلزم اصلاح فرهنگ اقتصادی در سال فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی است، فرهنگی که عمیقاً به تقویت بخش خصوصی اعتقاد داشته باشد، فرق محسوسی بین "سرمایه‌گذار" و "سرمایه بر" و "کارآفرین مولد" و " غیرکارآفرین دلال" بگذارد عمیقا به جذب یک هزار میلیارد دلار سرمایه ایرانیان مقیم خارج معتقد باشد باید اعمال کند. ضمناً‌ باید فرهنگی در اقتصاد داشته باشیم که همه سرمایه‌داران را زالوصفت ندانیم.

انتهای پیام


4621405
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امورخارجه کشورمان با قربانعلی بردی محمداف رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان دیدار و گفتگو کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس دفتر سیاسی حماس صبح روز پنجشنبه در بهارستان با رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان محیط زیست گفت: از مهمترین برنامه‌هایمان قانون هوای پاک است که امسال آن را عملیاتی خواهیم کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نماینده منتخب تهران در مجلس دوازدهم گفت: باید یک آشتی بین دولت و حکمرانی با ظرفیت‌های اقتصادی به وجود بیاید و این دقیقا همان شایسته سالاری است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته تهران به امامت آیت‌الله سید احمد خاتمی در دانشگاه تهران برگزار می‌شود.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره اولویت های امسال وزارتخانه متبوع خود توضیح داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: طرح مجلس در خصوص اتباع خارجی بخش‌های مختلفی دارد که باید تصویب شود، چون در این زمینه خلاء قانونی داریم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس غرب آسیا گفت: وزارت خارجه باید کمپین تحریم رژیم صهیونیستی را راه بیاندازد و از کشورهای فعال در این زمینه دعوت کند تا اقدامی صورت گیرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت امور خارجه در شبکه اجتماعی ایکس جنگ علیه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نوار غزه بسیار غم‌انگیز و دردناک عنوان کرد و در پیامی از آن به شدت انتقاد کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سفیر ایران از تماس تلفنی معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان با نماینده ویژه صدراعظم اتریش در امور سیاست خارجی خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است