بین‌الملل 20:05 - 01 بهمن 1399
براساس توافق با ایتالیا پارلمان یونان امروز، چهارشنبه بررسی‌ها برای تصویب رسمی توسعه مرزهای دریایی در دریای ایونی یا دریای یونان را آغاز کرد، این مساله بار دیگر در را به روی درخواست‌های توسعه مرزهای دریایی یونان در اژه و مدیترانه شرقی باز می‌کند که منطقه مورد مناقشه با ترکیه است.

اشاره مجدد یونان به توسعه مرزهای دریایی؛ گامی که ترکیه "اعلام جنگ" می‌داند

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه القدس العربی، در این راستا نخست وزیر و وزیر خارجه یونان گفتند، این مساله‌ای حاکمیتی برای یونان است.

رسانه‌های یونانی و ترکیه‌ای نیز به نقل از کریاکوس متیسوتاکیس، نخست وزیر یونان در اشاره به امکان برداشتن گامی مشابه در مرزهای نزدیکی ترکیه در دریای اژه نقل کردند، توسعه سطح مرزهای غربی دریایی حق یونان است و این همچنین پیامی با این مضمون درباره مرزهای شرقی دریایی دربردارد.

نیکوس دندیاس، وزیر خارجه یونان نیز گفت، کشورش برای توسعه قلمروی آب‌های منطقه‌ای‌اش در شرق جزیره کرت در مدیترانه برنامه‌ریزی می‌کند.

این وزیر در سخنرانی مقابل اعضای پارلمان گفت: مسلما کرت بخش شرقی جزیره مذکور نیز می‌شود و ما در حال برنامه‌ریزی توسعه قلمروی آب‌های منطقه‌ای در شرق جزیره کرت هستیم.

وزیر خارجه یونان تاکید کرد: هیچ نخست‌وزیر یونانی درباره مساله آب‌های منطقه‌ای صحبت نمی‌کند زیرا آن مساله‌ای حاکمیتی است و قابل چانه زنی نیست.

این وزیر درباره مطرح شدن این مساله در مذاکرات استکشافی مقرر با ترکیه ظرف روزهای آینده گفت: نمی‌توان خطی غیر سیاستی که نخست وزیر مشخص می‌کند دنبال کرد. ما هرگز ملزم به مذاکره با کشورهای هم‌مرز درباره توسعه قلمروی آب‌های منطقه‌ای نیستیم.

این درحالی است که اختلافات زیادی بین ترکیه و یونان وجود داشته و این گام خطرناک‌ترین گامی است که آتن در سایه تنش نظامی بی‌سابقه بین دو کشور سراغ آن رفته است. به طوریکه‌ آنکارا گامی مشابه این در دریای اژه را به منزله تسلط کامل یونان بر دریا می‌داند و این را بسیاری از سیاسمتداران و نویسندگان ترکیه "اعلام جنگ مستقیم" می‌دانند.

به رغم کاهش تنش بین دو کشور در پی ازسرگیری مذاکرات فنی در چارچوب ناتو و نزدیکی ازسرگیری مذاکرات استکشافی در استانبول به نظر می‌رسد با شروع بررسی توسعه مرزهای دریایی بار دیگر تنش بازگردد.

توسعه مرزها از شش تا ۱۲ مایل در دریایی ایونی است و نخست‌وزیر اشاره کرده گامی مشابه آن را در جزایر یونان در دریای اژه و مدیترانه شرقی برمی‌دارد و این مساله را ترکیه به منزله اعلام جنگ مستقیم می‌داند که احتمالا اختلافات بین دو کشور را دامن بزند.

انتهای پیام


10913532
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» موسسه آمریکایی «استاندارد اند پورز» در تازه‌ترین ارزیابی خود، رتبه اعتباری بلندمدت اسرائیل را از AA- به A+ کاهش داد و چشم‌انداز آتی آن را نیز
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» آمریکا قطعنامه ارائه‌شده به شورای امنیت برای قبول عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» جنبش حزب‌الله لبنان اعلام کرد ضمن ادامه هدف قرار دادن نظامیان صهیونیست در سرزمین‌های اشغالی، موفق شده تلفاتی به آنان وارد کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بنیامین نتانیاهو خواستار میانجی‌گری وزرای امور خارجه اروپا برای جلوگیری از صدور قرار بازداشت دادگاه لاهه علیه خود و دیگر مقامات این رژیم شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» کاخ سفید می‌گوید که آمریکا و رژیم صهیونیستی مشغول گفتگو در مورد حمله احتمالی این رژیم به شهر رفح در جنوب غزه هستند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نخست وزیر رژیم صهیونیستی اذعان کرد که این رژیم در داخل دچار اختلافات زیادی است، ولی نباید این مسئله را علنی کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا پیشاپیش از رای منفی کشورش در جلسه شورای امنیت خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک رسانه رژیم صهیونیستی پنجشنبه شب گزارش داد که ارتش آمریکا هزاران موشک را پس از حمله ایران به اسرائیل ارسال کرده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای در خصوص تحریم‌های جدید علیه کشورمان، به گستردگی مقیاس حمله ایران علیه اسرائیل اذعان کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه الجزایر تأکید کرد که زمان عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد فرا رسیده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است