اقتصادی 14:55 - 01 فروردین 1398

پیش شرط‌های حمایت از تولید داخلی/نقشه راه سال٩٨مشخص شد

محمد لاهوتی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به نامگذاری سال ۱۳۹۸ از سوی مقام معظم رهبری گفت: معتقدم که سلسله نامگذاری‌ها طی سال‌های اخیر نشان دهنده دغدغه‌های مقام معظم رهبری در موضوع اقتصاد بوده که در فرمایشات ایشان نیز تبلور یافته است به نحوی که در سال ۹۸ تأکید رهبر انقلاب بر تقویت پول ملی، کاهش بیکاری و افزایش رفاه اجتماعی بوده تا رضایت مردم را در نهایت در پی داشته باشد.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: هر ساله شاهد نامگذاری هایی در حوزه اقتصاد از سوی ایشان هستیم که اگر چه تأکیدات بسیار به‌جایی در حوزه توجه به بخشهای مختلف اقتصادی صورت می‌گیرد، ولی در حوزه اجرایی و تقنینی شاهد فعالیت اثربخشی نبوده‌ایم و اگر چه در مورد آن موضوع زیاد حرف زده می‌شود اما در عمل متأسفانه دقت کافی صورت نمی‌گیرد.

وی تصریح کرد: شب گذشته در فرمایشات رهبری هم به این موضوع اشاره و عنوان شد اگر چه سال گذشته با عنوان حمایت از تولید داخلی نامگذاری شد اما آنطور که باید و شاید همه موضوعاتی که مدنظر این پیام بود، اجرایی نشد؛ بنابراین شاید بهتر باشد مجریان و دولتمردان، هر سال شیوه اجرا را رصد و پایش کرده و درصد تحقق اهداف را اعلام نمایند.

به گفته لاهوتی، وقتی موضوعی همچون تولید ملی در چنین سطحی مطرح می‌شود، به طور قطع نقشه راه یک سال مشخص و فصل الخطابی برای تصمیم گیری کلان کشور است، بنابراین باید در عمل نیز بتوانیم توفیق حاصل کنیم.

عضو کمیته ارزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با انتقاد از شیوه اجرای اقتصاد مقاومتی به عنوان یکی از منویات مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: اگر چه اقتصاد مقاومتی به عنوان یک بسته پیش روی سیاستگذاران قرار داشت اما به درستی اجرا نشد. این موضوع آن گونه که از سوی رهبر انقلاب اعلام شده عملیاتی می‌گردید، امروز تولید درون زا و برون نگر داشتیم، به این مفهوم که هم رونق تولید و هم افزایش صادرات باید حاصل می‌شد و اقتصاد ایران در مورد تکانه‌هایی که امروز با آن مواجه است، از درجه تاب آوری بالاتری برخوردار بود، بنابراین باید مجدد به اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بازگشت و رونق تولید را در سایه آن محقق نمود.

لاهوتی با بیان اینکه پایین بودن سطح دانش فنی در برخی صنایع منجر به پایین بودن کیفیت کالاها و بالا بودن قیمت تمام شده اقلام گردیده، تصریح کرد: عدم تربیت نیروی متخصص به میزان کافی در هر رشته‌ای را می‌توان دلیل پایین بودن کیفیت تولید دانست، ضمن اینکه اشکالاتی نیز در حوزه سیاستگذاری و ارتباطات سیاسی وجود داشته که در کنار تحریم‌هایی که چهل سال بر کشور حاکم بوده، اثرات منفی در تولید و اقتصاد بر جای گذاشته است، بنابراین باید علاوه بر اینکه بهره وری را مدنظر قرار داریم، در حوزه تولید به مواردی همچون زنجیره تأمین بازار، تنظیم آن و عرضه کالاها توجه کرده و به فراهم سازی زیرساخت‌های حمل و نقلی در زنجیره عرضه بپردازیم که اتفاقاً تأثیر مستقیمی بر موفقیت حوزه تولید دارد.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران ادامه داد: نبود لجستیک مناسب برای عرضه کالاها در سراسر کشور که بتواند قیمت حمل را کاهش داده و در تقلیل نرخ تمام شده مؤثر باشد یکی از خلاءهایی است که می‌طلبد سیاستگذاران به آن توجه ویژه داشته باشند.

وی معتقد است برای تحقق شعار امسال نیز تمامی سیاستگذاران، تصمیم سازان و قانونگذاران باید کمر همت ببندند و تلاش کنند تا منویات و دغدغه‌های رهبر انقلاب را برآورده سازند، چرا که شرایط تحریمی پیش رو، اقتصاد ایران باید وابستگی خود را به خارج بیش از پیش کاهش دهد.

لاهوتی گفت: نکته بعدی در بحث رونق تولید، زمینه سازی برای انجام تولید رقابتی و عرضه آن در بازارهای جهانی است؛ اینجا است که صادرات نقش پررنگ‌تری ایفا کرده و سیاستگذاران باید با دقت عمل بیشتری در حوزه آن تصمیم گیری کنند، به خصوص اینکه با مجموعه سیاست‌های دولت در سال ۹۷ در حوزه صادرات، صادرکنندگان با چالش‌ها و فراز و نشیب‌های بسیاری مواجه شدند، بنابراین اگر قرار است تولید داخلی رونق یابد، باید توجه ویژه ای به صادرات داشت، چرا که کالاهای صادراتی بیشترین میزان از مؤلفه‌های تولید رقابتی را در خود جای داده اند.

وی خاطرنشان کرد: قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر در کشور وجود دارد اما متأسفانه به آن عمل نمی‌شود؛ به نحوی که بسیاری از واحدهای تولیدی هنوز هم با گذشت مدت‌ها در مورد تعیین تکلیف بدهی‌های ارزی خود با بانک مرکزی دچار چالش هستند، پس دولت برای تحقق نامگذاری امسال همه باید به دنبال رفع موانع تولید هم باشد باشد تا با رونق تولید، افزایش رفاه جمعی و کاهش بیکاری را شاهد باشیم.


10084284
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» فیسکر سازنده خودرو‌های برقی در آمریکا اعلام کرد که برای ۶ ماه تولید خودرو را متوقف خواهد کرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» گزارش مرکز آمار حاکی از کاهش ۱۰ درصدی تورم نقطه به نقطه آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در بهمن ماه امسال نسبت به ماه گذشته است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: فعالیت سامانه بارشی امروز ۲۹ اسفند در نیمه غربی کشور تشدید می‌شود و در ارتفاعات شاهد برف و کولاک خواهیم بود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالا‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی از عرضه کالا‌های اساسی به ویژه گوشت قرمز و مرغ به بازار در روز‌های تعطیل خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل راه‌آهن گفت: پس از پیگیری های بسیار در خصوص استجازه نفت، نخستین واریزی برای شرکت راه آهن برای نوسازی ناوگان حمل و نقل ریلی انجام شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مهرداد بذرپاش با بیان اینکه در ۹ ماهه ۱۴۰۲ رشد بخش تولید مسکن به ۴.۸ درصد رسید، گفت: تکمیل ۱۲۴ هزار واحد مسکن مهر از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون آمار قابل توجهی است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس گفت: نحوه برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت تغییری نکرده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی صنعت آب گفت: بازه‌های زمانی پرخطر را شناسایی کرده و این موضوع را به استان‌ها اعلام کرده‌ایم و از تجربیات گذشته و مدل‌سازی‌های تکمیلی استفاده می‌کنیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و آبزیان گفت: سود منطقی قیمت ماهی از مزرعه و دریا تا بازار ۳۵ تا ۴۰ درصد است، درحالیکه اختلاف قیمت ماهی‌های جنوب به ۴۰۰ درصد می‌رسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه طلافروشان گفت: فروشنده طلا مستلزم ارائه فاکتور خرید طلای بالای یک گرم به مشتریان است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است