اقتصادی 21:52 - 01 خرداد 1397
همشهری آنلاین اعتصاب قارچ‌خورها
مائده امینی - روزنامه‌نگار:یکی دو روزی می‌شود که قارچ‌های میدان میوه و تره‌بار روی هم تلنبار شده و کسی به آنها نگاه نمی‌کند.

تولیدکننده‌های قارچ می‌گویند این چند روز دست خالی به خانه برگشته و چند صد هزار تومان خسارت داده‌اند. سوپرمارکت‌های سطح شهر هم از مرجوع‌شدن همه قارچ‌های موجود در مغازه‌های خود خبر می‌دهند و در این میان مصرف‌کنندگان هم هر روز بیشتر از روز قبل از مصرف قارچ هراس دارند.

«اطلاع‌رسانی‌های غلط، تولید‌کننده را زمین می‌زند. صبح دیروز در بازار میوه و تره‌بار تهران از 28تن بار قارچ حتی یک کیلو فروش نرفته بود.» این موضوعی است که حبیب‌الله عظیمی، دبیر انجمن پرورش قارچ‌های خوراکی به آن اشاره کرده و به همشهری می‌گوید: نا آگاهی‌ها نسبت به قارچ زیاد است.

قارچی که مردم ایران را مسموم کرده از نوع قارچ پرورشی نبوده و قارچ کوهی نام دارد اما هنگامی که می‌خواهند خبر مسمومیت با قارچ و هشدار دادن به مردم را منتشر کنند، از عکس قارچ‌های دکمه‌ای و پرورشی استفاده می‌کنند. ناآگاهی نه‌تنها بین مردم بلکه بین مسئولان هم وجود دارد.

تصور کنید به‌راحتی به مردم هشدار داده می‌شود که از قارچ فله‌ای استفاده نکنند درصورتی‌که قارچ فله‌ای اصلا نمی‌تواند سمی باشد. به همین راحتی تولیدکننده‌های بسیاری ضررهای هنگفت می‌کنند. یکی از این تولید‌کننده‌ها که در جاده کرج -تهران مشغول به کار است، دل پری از خبرهای منتشر شده در این روزها دارد. این تولید‌کننده که به افشای نامش تمایلی ندارد، به همشهری توضیح می‌دهد:

ببینید چقدر ناآگاهی گسترده شده که به خانه ما زنگ می‌زنند می‌پرسند فلانی زنده‌ای؟ نگرانت شدیم، تلویزیون می‌گوید همه قارچ‌ها سمی شده‌اند. او ادامه می‌دهد: «کار ما کار روز است. الان چند روز است که یا فروش نداریم یا آنقدر کم می‌فروشیم که در نهایت کرایه رفت‌وآمدمان درمی‌آید.

چرا هنگام اعلام یک خبر سنجیده عمل نمی‌کنند؟ امروز و دیروز نتوانستم چک‌هایم را پاس کنم. چه‌کسی پاسخگوی من و هم‌صنفی‌های من است؟» در هفته‌ای که گذشت، خبر انتشار قارچ‌های سمی دست به دست در شبکه‌های اجتماعی چرخید و نخریدن قارچ در عرض چند روز اپیدمی شد. تا لحظه نگارش این گزارش 11نفر در استان‌های غربی ایران بر اثر مصرف قارچ سمی جان خود را از دست داده و 800 نفر، مسموم شده‌اند و مسئولان ذیربط از مردم خواهش کردند حتی‌المقدور قارچ به‌خصوص از نوع فله‌ای نخرند.

  • چرا قارچ‌ها سمی شدند؟

بارندگی‌های اخیر تولید قارچ‌های کوهی را دوچندان کرده است. عظیمی، دبیر انجمن قارچ در تشریح وضعیت کنونی قارچ‌های سمی و علت شیوع آن به همشهری می‌گوید: همواره تولید قارچ‌های کوهی در فصل بهار زیاد می‌شود. قارچ‌های کوهی می‌توانند سمی و دارویی یا سالم و قابل خوردن باشند.

امسال بارندگی‌های نواحی شمال و شمال غرب کشور بیشتر از همیشه بود و طبعا تعداد این قارچ‌ها بیشتر شد. برخی برای سود بیشتر هر سال به جنگل‌ها و مراتع و... رفته و قارچ کوهی می‌چینند و برای فروش به‌صورت دستی عرضه می‌کنند. مردمی هم که می‌خواهند با هزینه کمتر قارچ بخرند، از این افراد که به‌صورت غیررسمی فعالند، قارچ می‌خرند. نتیجه این زنجیره را هم که این روزها می‌بینید.

عظیمی می‌افزاید: به‌عنوان دبیر انجمن قارچ از مردم خواهش می‌کنم از خرید قارچ کوهی تحت هر عنوانی بپرهیزند و از قارچ‌های دکمه‌ای مزارع پرورش قارچ استفاده کنند.

  • قارچ‌های پرورشی سمی نمی‌شوند

در حالی نگرانی مصرف قارچ سمی باعث تردید در مصرف این کالای خوراکی شده که دبیر انجمن قارچ کشور می‌گوید قارچ پرورشی اصلا و به هیچ عنوان سم‌خور نیست.

بذر قارچ‌های پرورشی و دکمه‌ای بذر اصلاح شده است که معطوف به ایران نیست. سالانه 12میلیون تن قارچ در جهان تولید می‌شود که این عدد در ایران به بیش از 140هزار تن می‌رسد.

مردم باید نسبت به تفاوت‌های قارچ کوهی و قارچ پرورشی آگاه باشند و بدانند که تحت هیچ شرایطی نباید قارچ کوهی مصرف کنند چراکه کار تشخیص سلامت فقط از عهده کارشناسان برمی‌آید.

  • تولیدکننده‌ها چه می‌گویند؟

برخی تولیدکننده‌ها در روزهای اخیر حسابی ضرر کرده‌اند و برخی دیگر صرفا کمتر فروش داشته‌اند.

عبدالحسینی بیش از 10سال است که در حوزه پرورش قارچ فعالیت می‌کند. او به همشهری می‌گوید: همه ساله در ماه رمضان بازار فروش قارچ دچار رکود می‌شود اما امسال این رکود تشدید شده است.

در این میان کارخانه‌های بزرگ از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند و به مردم می‌گویند قارچ بسته‌بندی بخرید نه فله.

این تولید‌کننده ادامه می‌دهد: این توصیه‌ها در حالی اتفاق می‌افتد که قارچ فله‌ای با قارچ بسته‌بندی در مراحل تولید هیچ تفاوتی ندارد و فقط یکی تولیدکننده بزرگ‌تری است که می‌تواند صاحب کارخانه باشد و دیگری در محیط کوچک‌تری قارچ تولید می‌کند. انتشار خبر قارچ‌های سمی باعث شده فروشندگان قارچ فله دچار مشکلات بسیاری شوند.

عبدالحسینی با تأکید بر اینکه 100هزار نفر از طریق تولید قارچ و پخش و کاشت و برداشت آن ارتزاق می‌کنند، افزود: برای حمایت از تولید داخلی لازم نیست فقط شعار دهیم، گاهی با یک خبر اشتباه یا گسترش ناآگاهی به راحتی تولیدکننده‌های بسیاری ظرف چند روز زمین می‌خورند.

  • چه قارچ‌هایی سمی هستند

از دست زدن به قارچ‏های کلاهک‌دار جدا باید خودداری کنیم. به قارچ‌های خوراکی ماشروم می‌گویند و به قارچ‌های سمی تود‌استور که در منابع مختلف ممکن است اسم‏های متفاوتی داشته باشد. در طبیعت که قارچ‌ها به صورت وحشی رشد می‏ کنند بعد از رعد و برق، باریدن باران و رسیدن اکسیژن کافی به زمین، فضا برای رشد قارچ در بیابان و کویر مهیا می‏‌شود و بسیاری از قارچ‌های سمی هم به همین طریق طبیعی و وحشی رشد می‌کنند و تکثیر می‏شوند. استفاده از قارچ‏ها ممکن است حساسیت ایجاد کند.

سر درد، سرفه، سینه درد و نفس تنگی. همه این‏ ها از اثرات قارچ‏های سمی هستند که بر روی انسان می‏گذارد. باید توجه داشت که قارچ‏های وحشی را نباید نپخته و خام میل کرد. زمانی که قارچ را بجوشانیم، بپزیم و یا سرخ‌شان کنیم سم قارچ تقریباً متلاشی می‏شود.


9787489
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس اقتصادی گفت:موضوع پرداخت یارانه‌ها و از جمله یارانه انرژی به مردم و تولیدکنندگان یک ضرورت است به طور کلی یارانه باید در راستای حمایت از کالای داخلی باشد و یارانه به دست مصرف کننده نهایی یعنی افراد برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» با تصویب‌ افزایش ضریب حقوق سال ۱۴۰۳ کارمندان و بازنشستگان دولت در جلسه هیئت وزیران، حداقل و حداکثر حقوق آن‌ها مشخص شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از توزیع و مصرف ۱۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر بنزین در هشتمین نوروز با رشد ۲۲ درصدی در مقایسه با مدت مشابه پارسال خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت:۱۱۰ هزار میلیارد تومان فرار و معوقات مالیاتی در سال ۱۴۰۲وصول شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر نفت در امور گاز اعلام کرد: ایران طبق دو قرارداد گازی با عراق از ژوئیه ۲۰۱۷ تاکنون حدود ۵۲ میلیارد مترمکعب گاز صادر کرده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل بازرسی و نظارت بر کالا‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی، هرگونه گران‌فروشی و افزایش قیمت را تضییع حقوق مردم دانست و از برخورد قانونی با متخلفان خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون بهره برداری و فروش سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی گفت: حراج‌های خرده فروشی در سال ۱۴۰۳ به صورت روزانه از شنبه تا سه شنبه هر هفته برگزار خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به چهارشنبه ۸ فروردین به ۲۳.۶۲ درصد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مصطفی رجبی مشهدی گفت: توسعه کنتور‌های هوشمند در ادارت در دستور کار قرار دارد و پیش‌بینی می‌کنیم امسال از سوی ادارات ۱۵۰۰ مگاوات صرفه جویی داشته باشیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر جهاد کشاورزی گفت: در سال ۱۴۰۲ علاوه بر تولید و تنظیم بازار تخم مرغ به صادرات بیش از ۱۳۶ هزار تن تخم مرغ دست یافتیم.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است