گوناگون 23:41 - 05 خرداد 1396
ورزش > علی مولوی:۹ سال زمان زیادی است، به‌خصوص اگر نوجوان باشی.

به مناسبت دهمین قهرمانی پرسپولیس

سرانـجام سرخ قهـرمانی

عکس‌ها: فرشاد عباسی/ آژانس عکس همشهری

سرانـجام سرخ قهـرمانی

به مناسبت دهمین قهرمانی پرسپولیس

سرانـجام سرخ قهـرمانی

به مناسبت دهمین قهرمانی پرسپولیس

سرانـجام سرخ قهـرمانی

به مناسبت دهمین قهرمانی پرسپولیس

سرانـجام سرخ قهـرمانی

به مناسبت دهمین قهرمانی پرسپولیس

اگر در آخرین قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر خلیج فارس در سال 1387 نوجوان بوده باشی که حالا حداقل 21ساله‌ای و اگر امروز نوجوان باشی احتمالاً از زمانی که هوادار این تیم شده‌ای، این اولین قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر است که آن را جشن می‌گیری.

پس برای بسیاری از هواداران نوجوان پرسپولیس  این اولین قهرمانی، دراماتیک‌ترین و شیرین‌ترین لحظه‌ی هواداری‌شان است. به مناسبت پایان لیگ برتر شانزدهم، خوب است نگاهی کوتاه بیندازیم به دهمین قهرمانی پرسپولیس و تاریخ فوتبال و تیم‌های پرافتخار باشگاهی ایران.

فوتبال، این بازی پر هیجان و پر طرفدار بیش‌تر از 100 سال است که وارد ایران شده. اما برگزاری لیگ در ایران به 47 سال قبل، یعنی سال 1349 هجری خورشیدی بر می‌گردد؛ زمانی که اولین لیگ منطقه‌ای ایران برگزار شد و تیم‌های استقلال (تاج سابق) و پرسپولیس در دو دوره‌ی این جام قهرمان شدند.

از سال 1352 تا سال 1357 جام تخت‌جمشید برگزار شد و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در سال 1368 جام تخت‌جمشید به لیگ قدس تغییر نام داد و استقلال تهران، قهرمان تنها دوره‌ی لیگ قدس شد.

پس از آن هم از سال 1369 تا سال 1380 لیگ فوتبال ایران با نام جام آزادگان به کار خود ادامه داد. اما در دهه‌ی هشتاد، فوتبال کشورمان دوره‌ی تازه‌ای را آغاز کرد. از این سال مسابقه‌های فوتبال ایران، به‌عنوان لیگ حرفه‌ای و با نام لیگ برتر شناخته شد.

از آغاز این رقابت‌ها تا امروز که 16دوره‌ی آن برگزار شده، تیم سپاهان اصفهان پنج‌بار، پرسپولیس و استقلال تهران هرکدام سه‌بار، فولاد خوزستان دوبار و تیم‌های پاس تهران، سایپای تهران و استقلال خوزستان هرکدام یک‌بار قهرمان این لیگ شده‌اند.

 

  •  10 قهرمانی و اولین ستاره

تیم پرسپولیس تهران یکی از قدیمی‌ترین و ریشه‌دارترین باشگاه‌های فوتبال ایران است که در سال 1342 تأسیس شد. این باشگاه 54ساله فراز و فرودهای بسیاری داشته اما همواره یکی از مدعیان قهرمانی به‌شمار می‌رود.

سال گذشته پرسپولیس بعد از چندین سال ناکامی، در کورس قهرمانی قرار داشت و چیزی نمانده بود که قهرمان لیگ شود، اما در روز پایانی با امتیاز مساوی و تنها سه تفاضل گل کم‌تر، قهرمانی را به تیم استقلال خوزستان واگذار کرد و در رتبه‌ی دوم ایستاد.

در این دوره از همان ابتدای لیگ، تیم «برانکو ایوانکوویچ» باانگیزه و جدی در مسیر قهرمانی قرار گرفت و از همان بازی‌های نخست شانس اول قهرمانی لیگ به‌شمار می‌رفت. تیم برانکو روند صعودی خود را ادامه داد و در نهایت در هفته‌ی بیست و هفتم لیگ به قهرمانی زودهنگام رسید.

هرچند که این سومین قهرمانی پرسپولیس تهران در لیگ برتر خلیج فارس است، اما آن‌ها با مجموع قهرمانی‌هایشان که شامل یک جام منطقه‌ای، دو جام تخت‌جمشید، چهار جام آزادگان و سه جام خلیج‌فارس است به مجموع 10 قهرمانی در ادوار لیگ فوتبال ایران دست‌ یافتند.

به همین مناسبت هم‌چون بسیاری از تیم‌های جهان که براساس مجموع قهرمانی‌های لیگ داخلی کشورشان  ستاره‌ای را روی لوگویشان اضافه می‌کنند، ستاره‌ای طلایی را به بالای لوگوی پرسپولیس اضافه کردند.

با این حساب تیم فوتبال پرسپولیس در مجموع لیگ‌های گوناگون فوتبال در ایران با 10 قهرمانی و 9 نایب‌قهرمانی پرافتخارترین تیم ایران لقب گرفته و پس از آن استقلال تهران با هشت قهرمانی و هشت نایب‌قهرمانی، پاس تهران با پنج قهرمانی و پنج نایب‌قهرمانی و سپاهان اصفهان با پنج قهرمانی و یک نایب‌قهرمانی در رده‌های بعدی قرار دارند.


9129560
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است