فرهنگی‌هنری 12:24 - 28 دی 1398
کارگردان «زمستان است» مطرح کرد:
کارگردان مستند «زمستان است» گفت: ای کاش در جشنواره فیلم فجر خط کشی جداگانه‌ای بین فیلم‌های مستند و داستانی در نظرنگیریم.

ای کاش جشنواره‌ی فیلم فجر برای مستندها خط‌کشی نگذارد

به گزارش ایسنا، نحوه نمایش‌ فیلم‌های مستند در جشنواره فیلم فجر و بویژه در سالن رسانه با چالش‌ها و انتقادهای زیادی از سوی مستندسازان روبرو بوده چرا که ساعت نمایش فیلم‌ها معمولا اولین سانس بود و خالی ماندن سالن و همچنین نشست‌ها پرسش و پاسخ به حساب بی‌توجهی و تصمیم‌گیری نادرست مدیران جشنواره در انتخاب زمان نمایش گذاشته می‌شد اما امسال تصمیم بر این شده تا فیلم‌های مستند سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر در آخرین سانس سالن رسانه یعنی 22:30 نمایش داده شود.

در این‌باره مهرداد زاهدیان که با مستند «زمستان است» در جشنواره فجر حضور دارد، در گفت‌وگویی با ایسنا بیان کرد: واقعیت این است که سینمای مستند در بخش سینمای حرفه‌ای خیلی جدی تلقی نمی‌شود آن هم به این دلیل که اولا در چرخه اقتصادی نیست و بعد هم اینکه عده‌ای تصور می‌کنند چون جشنواره سینما حقیقت به عنوان جشنواره تخصصی آثار مستند برگزار می‌شود پس دیگر ضرورتی ندارد که فیلم‌های مستند در مهمترین ویترین سینمایی کشور حضور داشته باشند. همین نگاه سبب شده که جامعه مستندسازی مدام در حال تثبیت این واقعیت در عرصه کاری خود باشد.

او افزود: در حال حاضر وضعیت مطابق میل ما نیست و نمی‌شود گفت از آن خرسندیم. گمان می‌کنم مستندها باید همراه با جریان سینمایی کشور حرکت کنند و دیده شوند. ترجیح ما بر این بود که در جشنواره فجر خط کشی جداگانه در نظر گرفته نمی‌شد که این مسئله حتی در نحوه قرعه‌کشی آثار برای نمایش در سینمای رسانه هم وجود داشت. اگر مستند می‌تواند در عرصه عمومی نمایش داشته باشد طبعاً باید مثل سایر فیلم‌ها با آنها مواجه شویم.

زاهدیان در پاسخ به اینکه به دلیل رونمایی شدن مستندها و فیلم‌های کوتاه در جشنواره‌های پیش از فجر که دیده شدن آن‌ها جشنواره فجر و قرعه‌کشی با فیلم‌های تازه تولید شده چندان قابل دفاع نیست، گفت: این مسئله منطقی و قابل شنیدن است اما پیش‌تر هم مطرح شده بود که جشنواره فجر این را به عنوان استانداردهای خود بگذارد و اولین نمایش فیلم‌ها را به عنوان قاعده تعیین کند بویژه آنکه فیلم‌های مستند در فاصله زمانی کمی نسبت به فجر در جشنواره حقیقت اکران شده‌اند. اما اینکه فرض کنیم به دلیل این اشکال آیین‌نامه‌ای، به ماهیت خود فیلم مستند جور دیگری می‌شود نگاه کرد پذیرفتنی نیست. چون نوع برخورد با مستند به نحوی است که انگار این فیلم ها مثل یک توپ جمع کن هستند که پیش از شروع مسابقه اصلی شروع به گرم کردن می‌کنند و این نوع برخورد اشتباه است چرا که ما با مفهوم سینما مواجه هستیم.

انتهای پیام


10349907
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی با جمعی از شاعران و نویسندگان کشور دیدار کرد و توجه به اعتلای فرهنگ غنی ایران را در زمره رئوس برنامه‌های تحولی صداوسیما برشمرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» هشتمین روز از نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با بالاترین حجم از استقبال مردم نسبت به روز‌های گذشته مواجه بود و فعالیت بخش بین‌الملل نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به اتمام رسید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام یعقوبی گیلانی گفت: حضرت محمّد مصطفی (ص) الگو و شاخصه‌ی اصلی انسان قرآنی است که همه زندگی ایشان را قرآن کریم فرا گرفته است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ستاد خدمات سفر در سه اطلاعیه اسامی استان‌های دارای آمادگی برای میزبانی از مسافران نوروزی در موج دوم سفر‌های نوروزی را اعلام کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه از حضور ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار زائر طی نوروز ۱۴۰۳ در بقاع متبرکه خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مراسم تجلیل از خادمان قرآنی به رسم هر ساله در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور رئیس جمهور شنبه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «اعتبار» با هنرنمایی رضا توکلی، نیما شاهرخ شاهی، افسانه ناصری، غلامرضا اوصانلو از جمعه ساعت ۱۹ پخش و روز بعد ساعت ۱۰:۴۰ بازپخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از آن مساجدی که به دستور امام زمان (عجّ) ساخته شده، مسجد مقدس جمکران است که دارای اهمیت و جایگاهی بزرگ در میان مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دختر سعید راد بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، آخرین وضعیت این هنرمند در بیمارستان را تشریح کرد و از ادامه بستری او در بیمارستان خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام حسینی نیشابوری گفت: دشمنان اصرار دارند بگویند قرآن اولویت جمهوری اسلامی و مردم ایران نیست.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است