سیاسی 17:34 - 27 دی 1397
/گفتمان بازرگان و چالش های چهل سالگی انقلاب/
یک استاد علوم سیاسی دانشگاه در تبیین نظریات و اندیشه‌های مهندس بازرگان گفت: اگر نظامی ابزار تغییر نداشته باشد ابزار حفظ خود را هم ندارد.

میرموسوی: تلاش بازرگان آگاهی ایرانیان نسبت به دین و سیاست بود

به گزارش ایسنا، سید علی میر موسوی استاد علوم سیاسی دانشکاه مفید در نشست گفتمان بازرگان و چالش‌های چهل سالگی انقلاب با درود بر روح و روان مرحوم بازرگان به عنوان آزادیخواه ایران و تسلیت به مناسبت در گذشت همسر وی اظهار کرد: استاد بازرگان اندیشمندی است که اندیشه او در واکنش به زمینه‌های فکری و عملی اجتماعی و سیاسی شکل و همگام با تحول مود تحول قرار گرفت، انسجام و عناصر محکمی در این اندیشه وجود دارد که می‌توانیم گفتمان او را از دیگر گفتمان‌ها متمایز کنیم، البته نادرستی‌هایی در آن وحود دارد ولی باید از عناصر درست آن کمک بجوییم. می‌توانیم ادعا کنیم گفتمان بازرگان نواندیشی دینی و نوعی تجددخواهی و اصلاح‌طلبی مذهبی است که در مرز بندی با دو گفتمان شگل گرفته است؛ یک تجدد گرایی و دیگر اسلام‌گرایی، گفتمان بازرگان در مرزبندی این دو گفتمان شکل گرفت. آقای فرهنگ رجایی در کتابی اندیشمندان مذهبی در طول قرن گذشته را که بادغدغه اسلام در بحث مسائل اجتماعی پرداختند در ٤ نسل جای داده است؛ آقای بازرگان این ٤ نسل را تجربه کرده است.نسل احیاگرایی دینی،اسلام انقلابی، اسلام گرا و نسل پسا اسلام.

وی افزود: سه دسته در این خصوص وجود داشتند؛ احیاگرایان دینی، محافظه کاران حوزوی و دسته دیگر نوگرایانی مثل آقای بازرگان بودند. ایشان پس از بازگشت از پاریس چندان به اولویت سیاست نمی‌اندیشیدند، در این دوران ایشان دغدغه‌های فرهنگی و مذهبی داشت، در خصوص نسل‌بندی‌ها باید گفت که اسلام انقلابی نسلی است که در پی سیاسی شدن مذهب در تقابل با رژیم شکل گرفت و به دنبال یک ایدئولوژی اعتراضی در مقابل رژیم بود. اسلام انقلابی هم دو شاخه حوزوی و نوگرا داشت؛ در شاخه حوزوی آیت‌الله خمینی و در نوگرایی شریعتی قرار داشتند.

این استاد دانشگاه معتقد است: پس از انقلاب اسلام‌گرایی در پی نوعی اسلام برای حکومت بود.

وی ادامه داد: در طی ٤٠ سال این ایدئولوژی به تدریج دچار چالش‌هایی شد؛ یکی از وجوه مهم اندیشه بازرگان مرز بندی این گفتمان بود. اسلام‌گرایی در پی بن‌بست‌هایی که   ایجاد شد پدیدار شد و در پی بازاندیشی آموزه‌های اسلامی در چارچوب نیازهای کنونی بود. بازرگان می‌گوید که ما نسل لولا هستیم که در پی این است هم با نسل قدیم و محافظه‌کار ارتباط داشته باشد و هم با نسل جدید یک ارتباط داشته باشد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: بازرگان میانجی نسل جدید و نیروهای سنتی، میانجی بین نیروهای ملی و نیرو های مذهبی و در آخر میانجی بین نیروهای انقلابی و مردم بود. آقای بازرگان در مقوله آشتی علم و دین عقل را اصلی‌ترین لولا می‌دانست. در مرحله بعدی ایشان به دنبال تفسیرنوگرایانه از دین بود و در مقوله سوم ایشان به دنبال یک ارتباط صحیح بین دین و حوزه عمومی بود. کوشش می‌کرد نشان دهد دین و حوزه عمومی از دو یک پیوند و در یک مرز صحیح باهم ارتباط دارند و این پیوند باید همواره مورد توجه باشد. نظر ایشان در این خصوص دچار تغییر نشد، برخی فکر می‌کنند بازرگان جوان و بازگان پیر در این خصوص تغییر موضع داد ولی اینچنین نبود، بازرگان جوان به دنبال این بود تا مذهبیون که از سیاست دوری می جستند را به سیاست بازگرداند و بازرگان پیر به دنبال این بود که سیاسیونی که از  مذهب به عنوان وسیله استفاده می‌کرند را نهی کند. در آن زمان تجدد خواهانی بودند که فکر می‌کردند عقب ماندگی ایران مذهبی است و از سوی دیگر عده‌ای چاره را فاصله از سیاست می‌دانستند، بازرگان سعی می‌کرد ایرانیان را از نسبت دین و سیاست آگاه کند.

وی عنوان کرد: در این راستا بازرگان می‌گفت باید برداشت صحیح را از اسلام مورد نظر قرار دهیم، اسلام را آیین میانه‌روی عنوان می‌کرد و معتقد بود مرزهای مذهب و سیاست در عین ارتباط باید حفظ شود ،معتقد بود تسلط سیاست بر مذهب موجب کاربرد ابزاری دین می شود، و در مقاصد سیاسی استفاده می‌شود. و همچنین تسلط مذهب بر سیاست موجب تفتیش عقاید می‌شود. البته مرز بین این دو  را حساس و جدایی این دو را مشکل می‌دانست، افراط و تفریط را در این خصوص موجب مشکل عنوان می‌کرد.

وی معتقد است: در این خصوص سه تصویر مود توجه است؛ یک تصویر جوامع سکولار، دوم تصویر در جمهوری اسلامی که بیان کرد اسلام را از بالا به پایین اعمال کنیم و سوم نظر آقای بازرگان بود که دین در حوزه عمومی باشد ولی حضور از بالا به پایین نباشد، ما این تصویر را مورد توجه قرار ندادیم، گفتمان بازرگان در حوزه دین و حوزه عمومی میانه‌روی است. اگر نظامی ابزار تغییر نداشته باشد ابزار حفظ خود را هم ندارد.

انتهای پیام


10030730
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دومین جلسه کارگروه دائمی پدافند غیرعامل کشور در سال ۱۴۰۳ به ریاست سرلشکر محمد باقری و با حضور دیگر اعضا تشکیل شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» آب و مواد غذایی مورد نیاز سیل‌زدگان استان سیستان و بلوچستان توسط یک فروند هواپیمای سی-۱۳۰ نیروی هوایی ارتش از پایگاه شهید لشگری به این استان ارسال شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهور اصلاحیه قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سفیر ایران در ارمنستان درباره گفتگو‌های اخیر ارمنستان و جمهوری آذربایجان گفت: مقامات ارمنستان ما را در ارتباط با این گفتگو‌ها مطلع کردند و گفتند توافقاتی که صورت گرفته در چارچوب اعلامیه آلماتی است، یعنی بر اساس مرز‌های بین المللی است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزارت دفاع به مناسبت فرارسیدن سالروز تاسیس سپاه پاسداران بیانیه‌ای صادر کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه درباره رایزنی‌هایش در نیویورک گفت: به دلیل ماهیت و طبیعت کار در نیویورک، موضوع دیپلماسی برای لغو تحریم‌ها مورد توجه ما قرار داشت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امور زنان رئیس جمهور گفت: مشارکت مردمی در مسائل تولید عمدتا با محوریت زنان خانه دار در دستور کار است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» جلالی گفت: تهران به توسعه همکاری‌های نظامی-فنی خود با مسکو و تقویت روابط دفاعی مطابق با قوانین بین‌المللی ادامه خواهد داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» خبر سازی رسانه‌های غربی در مورد آسیب دیدن سامانه‌های پدافندی ایران تکذیب شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» گزارش کمیسیون تلفیق در مورد بخش دوم (جداول) بودجه ۱۴۰۳ کل کشور در دستور کار صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است