استانی 09:05 - 03 اسفند 1398
ایسنا/خراسان جنوبی یک دکترای جغرافیای طبیعی گفت: متاسفانه آگاهی چندانی در نزد عموم و مدیران برنامه‌ریزی از تغییرات اقلیمی وجود ندارد.

مدیران برنامه‌ریزی از تغییرات اقلیمی آگاهی ندارند

مرتضی اسمعیل‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تغییر اقلیم یکی از رخدادهایی است که بعد از اتقلاب صنعتی و در اثر گرمایش جهانی به وجود آمده است.

وی افزود: دستکاری انسان در طبیعت، تغییر کاربری اراضی، توسعه شهری و افزایش آلاینده‌ها منجر به فراوانی گازهای گلخانه‌ای شده و در نتیجه باعث تشدید گرما شده است، بنابراین پیامد گرمایش جهانی تغییر اقلیم است که خود نیز پیامدهای زیست محیطی فراوانی به همراه دارد.

دانشیار دانشگاه بیرجند بیان کرد: مهم‌ترین پیامدهای تغییر اقلیم برای زندگی انسان‌ها بیشتر تغییر در فرین‌های اقلیمی و بی نظمی اقلیمی است که با چهره سیلاب‌های شدید، امواج گرمایی تابستانه و زمستانه، یخبندان‌های نادر، آتش سوزی جنگل‌ها و افزایش تعداد روزهای گرد و غبار در مناطق شهری و روستایی خواهد بود.

اسمعیل نژاد با بیان اینکه تغییر اقلیم با اشکال بی نظمی اقلیمی نمایان می‌شود، افزود: با توجه به اینکه تغییر اقلیم اثر مستقیم بر لایه‌های مختلف زندگی انسان‌ها دارد، شناخت آن بسیار حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: تغییرات اقلیمی برای برنامه‌ریزی آینده در حوزه‌های مختلف از جمله انرژی، حمل و نقل و توسعه شهری می‌تواند کلیدی باشد.

این دکترای جغرافیای طبیعی بیان کرد: تغییرات اقلیمی به عنوان پیشران تغییرات محیطی بوده و نقش اساسی را در بروز مخاطرات محیطی دارد.

اسمعیل نژاد با بیان اینکه متاسفانه آگاهی چندانی در نزد عموم و مدیران برنامه‌ریزی از تغییرات اقلیمی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: نهایتا، عدم آگاهی از تغییرات اقلیمی با ابعاد منطقه‌ای و محلی می‌تواند همه برنامه‌های آتی سازمان‌ها و نهادهای ملی و استانی را تحت‌الشعاع قرار دهد.

وی یادآور شد: استراتژی‌های سازگاری با تعییرات اقلیمی، اصلی‌ترین راهکاری است که دولت‌های محلی و جوامع مختلف انتخاب کرده‌اند، بنابراین سازگاری و تاب‌آوری جوامع راهکار مناسبی برای مواجه و تسکین پیامدهای تغییرات اقلیمی به شمار می‌رود.

انتهای پیام


10406406
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ شنبه ۱ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ شنبه ۱ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است