علمی فناوری 10:58 - 28 بهمن 1397
مدیر بین الملل پژوهشگاه علوم و فناوری رنگ و پوشش تاکید کرد
مدیر بین‌الملل پژوهشگاه علوم و فناوری رنگ و پوشش با تاکید بر اینکه فقدان قوانین و مقررات مالکیت مادی و معنوی در پروژه‌های خارجی،پژوهشگاه‌ها را با مشکل مواجه کرده است، گفت: باید پشتوانه‌های لازم برای مالکیت مادی و معنوی پروژه‌های مشترک، مقالات و تجاری سازی محصولات پژوهشگاه‌های داخل با خارج وجود داشته باشد تا مالکیت مادی و معنوی آن مشخص شود.

دغدغه‌های پژوهشگاه‌ها در همکاری‌های بین‌المللی

به گزارش ایسنا، دکتر جعفری در نهمین نشست سراسری "هم اندیشی معاونان و مدیران بین الملل دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری" که امروز در دانشگاه علم و صنعت در حال برگزاری است، به چالش‌های اساسی پژوهشگاه در اخذ پروژه‌های مشترک بین المللی اشاره کرد و گفت: فقدان قوانین و مقررات یکی از مهمترین چالش‌های پیش روی پژوهشگاه‌های کشور برای اخذ پروژه‌های مشترک با مراکز علمی و پژوهشی خارج از کشور است، در واقع وقتی ما پروژه مشترکی را منعقد می‌کنیم نمی‌دانیم مالکیت مادی و معنوی آن پروژه دقیقاً با چه کسی است در حالی که تدوین قوانین مشخص و آئین نامه‌ها پشتوانه‌ای برای مالکیت مادی و معنوی نتایج پروژه ایجاد می‌کند.

وی در ادامه اظهار کرد: البته در بخش مقالات خارجی و تجاری سازی محصول مشترک با مراکز علمی تحقیقاتی خارجی نیز با مشکلات مالکیت مواجه هستیم لازم است در این زمینه قوانینی وجود داشته باشد که این دغدغه‌ها را رفع کند.

مدیر بین الملل پژوهشگاه علوم و فناوری رنگ و پوشش همچنین خاطر نشان کرد: ما در بحث فعالیت‌های بین المللی با چالشهای زیر ساختی وزیر بنایی نیز مواجه هستیم به طوری که در بخشی از پروژه‌ها نمی‌دانیم در خصوص بیمه و حقوق دانشجوی خارجی که وارد مراکز پژوهشی ما می‌شود و کار مشترک پژوهشی انجام می‌دهند چه اقدامی انجام دهیم لازم است در این زمینه تمهیدات لازم به کار گرفته شود.

دکتر جعفری دعوا و اختلافات حقوقی را از دیگر چالش‌های پیش‌روی فعالیت‌های بین المللی مراکز علمی و پژوهشی و پژوهشگاه‌ها عنوان کرد و گفت: در واقع در بحث تفاهم نامه و قراردادهای مشترک خارجی معمولاً گفته می‌شود مرکزی بی طرف در این زمینه در نظر گرفته شود تا در صورت بروز اختلاف در روند انجام فعالیت مشترک، آن مرکز بین دو طرف حکمیت ایجاد کند و مشکلات را برطرف کند که متأسفانه ما در این زمینه نیز با مشکلاتی مواجه هستیم و باید این موضوع نیز در پژوهشگاه‌ها برطرف شود.

وی همچنین با تاکید بر اینکه در بسیاری مواقع هیأت‌های خارجی بعد از نشست مشترک با مسئولان داخلی کشور پاسخگوی تعهدات خود نیستند، گفت: معمولاً در اغلب موارد مشاهده می‌کنیم وقتی هیأت‌های خارجی برای پیگیری و برگزاری نشست مشترک وارد مراکز داخلی کشور می‌شوند بعد از برگزاری جلسات مشترک گاه پاسخگوی قول‌های داده شده نیستند بنابراین لازم است ضمانت اجرایی لازم برای میزان پاسخگو و متعهد بودن این هیأت‌ها فراهم شود.

مدیر بین الملل پژوهشگاه علوم و فناوری رنگ و پوشش با بیان اینکه در شرایط خوبی از نظر فعالیت‌های بین المللی قرار نداریم، گفت: متأسفانه در شرایط فعلی به دلیل تحریم‌ها حتی پذیرش مقاله ما در مجلات خارجی نیز با مشکلاتی مواجه می‌شود. اما امری که می‌تواند فرصت بهینه برای ایجاد پروژه‌های مشترک فراهم کند تعریف نیازهای کشور و تعریف پروژه‌های مشترک خارجی بر اساس نیازهای داخلی است. متأسفانه در اغلب موارد ما در پروژه‌های مشترک خود بیشتر به فکر تأمین و رفع نیازهای کشورهای خارجی هستیم و کمتر به نیازهای داخلی توجه می‌شود در حالی که بسیاری از مشکلاتی که امروزه در کشور با آنها مواجه هستیم نظیر انرژی، محیط زیست، آب، گرمایش زمین و غیره مشکلات جهانی محسوب می‌شود.

دکتر جعفری در پایان خاطر نشان کرد: به اعتقاد من باید حتی در اخذ و آموزش دانشجویان و اعضای هیأت علمی مشترک خارجی مبنا و اساس را بر نیازهای کشور قرار بدهیم و توجه این نیازها می‌تواند در پایان به ایجاد اقتصاد دانش بنیان منتهی شود.

انتهای پیام


10056757
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» تغییرات غیرمعمول در دست‌های شما می‌تواند نشانه بیماری شایع، اما کشنده باشد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: انتخاب رشته آزمون دکتری از طریق سایت سازمان سنجش آغاز شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: انتخاب رشته آزمون دکتری از طریق سایت سازمان سنجش آغاز شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: برنامه ریزی برای تزریق واکسن هپاتیت سی در وزارت بهداشت انجام شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور گفت: در دانشگاه فنی و حرفه‌ای ۲۷۰۰ دانشجوی خارجی مشغول به تحصیل هستند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ناسا یک انیمیشن را از قمر «آیو» سیاره مشتری منتشر کرده که با استفاده از داده‌های کاوشگر «جونو» ساخته شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» با ارائه ابزاری به منظور نقشه‌برداری از نانوحفره‌های موجود روی غشاء، می‌توان در آینده از این نقشه‌ها برای بهبود عملکرد ادوات تصفیه آب استفاده کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» انتخاب رشته بیش از ۱۲۵ هزار نفر از پذیرفته شدگان اولیه و آزمون ورودی دوره دکتری «Ph.D.» (نیمه‌متمرکز) سال ۱۴۰۳ از امروز شنبه اول اردیبهشت آغاز می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دانشمندان دانشگاه کرنل آمریکا بر این باورند که گام بزرگی در راستای جستجوی موجودات فضایی برداشته اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت آموزش‌وپرورش از افزایش تا دو میلیون تومانی حقوق سرایداران علاوه بر افزایش حقوق سالانه خبر داد و گفت: در حال حاضر حقوق سرایداران در حدود ۱۰ میلیون تومان است و تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است