بین‌الملل 21:00 - 11 شهریور 1393
بندر بن سلطان در حالی در جذب نیرو علیه دولت بشار اسد نقش دارد که ایران و عربستان درگیر جنگ نیابتی در عراق، سوریه و یمن هستند. سعودی نگران نفوذ فزاینده شیعه در عراق، سوریه و حتی لبنان است.

مأموریت ویژه بندربن‌سلطان برای مبارزه با شیعه

به گزارش  فرهنگ نیوز، نشریه اینترنتی "ورلد‌نت‌دیلی" (WND) در گزارشی با عنوان « آیا عربستان به «دولت اسلامی» باج می‌دهد؟» به نقش عربستان سعودی در هدایت عملکرد نیروهای گروه داعش و دیگر گروه های افراطی منطقه می‌پردازد.

 

به نوشته این نشریه امریکایی، به دنبال هشدار "ملک عبدالله بن عبدالعزیز السعود" پادشاه عربستان، مبنی بر این که اروپا و سپس امریکا، مقاصد آینده حملات گروه دولت اسلامی (داعش) خواهند بود، یک منبع اطلاعاتی ناشناس در خاورمیانه گفته است که ریاض احتمالا همانطور که قبلا به رهبر القاعده پول داده بود، به داعش نیز باجی کلان داده تا علیه عربستان دست به حمله نزند.

 

این منبع ناشناس اطلاعاتی که گفته می‌شود با مقامات دولت‌های لبنان، سوریه و عراق روابط نزدیک دارد می‌گوید که ریاض چند سال قبل به همین روش عمل کرد، به این ترتیب که شاهزاده "الترکی" رئیس اداره امنیت و اطلاعات وقت عربستان برای دیدار با "اسامه بن لادن" رهبر القاعده به افغانستان سفر کرد و با پرداخت میلیون ها دلار پول، جلوی حمله او به عربستان را گرفت. حضور نیروهای امریکایی در خاک عربستان برای مبارزه علیه صدام حسین در آن زمان، موجب خشم بن لادن نسبت به عربستان شده بود.

 

نشریه ورلد‌نت‌ دیلی به نقل از منبع اطلاعاتی خود می‌گوید: «از یک ماه پیش که شماری از جهادی‌های داعش بطور علنی اعلام کردند که مکه و مدینه را خواهند گرفت، نگرانی از آمادگی دولت اسلامی برای حمله به عربستان شدت گرفت. به این ترتیب احتمال پرداخت باج از سوی ریاض به جهادی‌های سنی اصلاً بعید نیست و حتی تا همین چندی پیش، گفته می‌شد که نیروهای دولت اسلامی به مرز عراق و عربستان نزدیک شده‌اند و حتی برخی نیروهای آن به خاک عربستان نفوذ کرده‌اند.»

 

بر اساس این گزارش، با این همه، ملک عبدالله، پادشاه عربستان در سخنان اخیرش با سفیران تازه در ریاض تنها درباره آسیب‌پذیری کشورهای غربی در اروپا و امریکا در مقابل حملات دولت اسلامی هشدار داد، مگر آن که این کشورها دست به اقدامی «فوری» بزنند. "الشرق الاوسط" (AlashrqAwsat) به نقل از او نوشت: «اگر آنها را نادیده بگیریم، اطمینان دارم که ظرف یک ماه به اروپا و تا یک ماه بعد به امریکا می‌رسند.»

 

این نشریه می‌گوید: «احتمالا شاهزاده بندر بن سلطان برای دور نگاه داشتن داعش از مرزهای کشورش، دست به مذاکراتی پشت پرده با سرکردگان آن زده است.» بندر برادرزاده پادشاه عربستان است و پیش از آن که ریاست اداره امنیت و اطلاعات و شورای امنیت ملی عربستان را برعهده بگیرد، سال‌ها سفیر ریاض در واشنگتن بود. عبدالله گفت «تروریسم مرز نمی‌شناسد و خطر آن کشورهای خارج از خاور میانه را تهدید می‌کند.»

 

 

بر پایه گزارش ورلدنت دیلی، پیش‌بینی ملک عبدالله موجی از نگرانی را روانه رسانه‌های بین‌المللی کرد. اما منبع اطلاعاتی این نشریه می‌گوید: «فراغت ملک عبدالله از احتمال حمله گروه داعش علیه عربستان سعودی، این تردید را پیش می‌آورد که احتمالا شاهزاده بندر بن سلطان مشغول مذاکرات پشت پرده برای دور نگاه داشتن داعش از مرزهای سعودی است.»

 

بندر برادرزاده ملک عبدالله است که سال‌ها سفیر عربستان در واشنگتن بود و همان زمان با جرج بوش، رئیس جمهوری وقت امریکا دوستی به هم زد. او سپس به کشورش بازگشت و رئیس اداره امنیت واطلاعات و شورای امنیت ملی عربستان سعودی شد.

 

از اوایل دهه ۸۰ میلادی، زمانی که امریکا در افغانستان گروه سنی مجاهدین را برای مبارزه با شوروی سابق تشکیل داد، بندر نقش مهمی در عملیات اعزام نیرو داشت و در تامین حمایت مالی و نظامی و انسان‌دوستانه فعال بود.

 

 

به نوشته نشریه اینترنتی ورلدنت دیلی به نقل از منبع ناشناسش، «با وجود روابط نزدیکی که بندر طی چندین سال با گروه‌های جهادی درست کرده، او کانال‌های لازم برای پرداخت باج به "ابوبکر البغدادی" سرکرده گروه داعش را دارد.»

 

منبع فوق سپس به فعالیت‌های بندر بن سلطان در سوریه و در جذب نیروهایی که علیه دولت بشار اسد تحت حمایت ایران بجنگند، اشاره کرده است. ورلد نت دیلی می‌گوید: «در حال حاضر ایران و عربستان در کشورهایی چون بحرین، عراق، سوریه و یمن درگیر جنگ نیابتی هستند. سعودی نگران است که شیعه در کشورهایی چون عراق و سوریه و حتی لبنان نفوذ فزاینده داشته باشد.»

 

ورلدنت دیلی می نویسد: «افراطیون گروه‌های عمده‌ای چون "جبهه‌النصره" گردان "عبدالله عزام" و "داعش"، سنی‌های افراطی هستند که به دنبال تشکیل خلافت اسلامی در سرزمین‌های سنی هستند. بندر معروف است که زمانی در شمال لبنان و بعد در اردن به رزمندگان پول می‌داد تا به گروه‌های اسلامی مختلف بپیوندند. این نیروها در اردن بعضا توسط نیروهای آمریکایی آموزش می‌دیدند و سپس از طریق ترکیه به سوریه اعزام می‌شدند.»

 

این گزارش می افزاید: «بسیاری از افراد آموزش دیده امریکا و تحت حمایت مالی بندر بن سلطان متعلق به گروه‌های افراطی بودند که بعدا از گروه‌های خود جدا شدند و به داعش پیوستند.»

 

در نتیجه گیری این گزارش آمده است: «بسیاری از اعضای داعش به تاکتیک‌ها و روش‌های جنگی نیروهای ویژه امریکا آگاه هستند و همین امر موجب نگرانی در واشنگتن شده که اگر این نیروها، به خانه های خود، از جمله به ایالات متحده، بازگردند چه خواهد شد.»

 

نشریه اینترنتی ورلدنت دیلی یادآور می شود: «سال گذشته شاهزاده بندر به امید متقاعد کردن مسکو به عدم حمایت از بشار اسد و ایران و در عوض حمایت از گروه‌های اپوزیسیون سوریه، با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ملاقات کرد. بندر به پوتین گفت او جلوی تهدید پیکارجویان سنی "چچن" علیه امنیت بازی‌های المپیک زمستانی "سوچی" را گرفته است.»

 

بر اساس این گزارش، پوتین نه تنها درخواست بندر را رد کرد، بلکه بنا به اخباری که در رسانه‌ها درز کرد، از این که بندر بن سلطان بطور ضمنی امنیت روسیه را تهدید کرد، با او به تندی برخورد کرد


4631837
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دفتر بنیامین نتانیاهو با بازگشت هیئت اسرائیلی به قطر برای ادامه مذاکره با حماس چراغ سبز نشان داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» آزمایش موشک بالستیک قاره پیمای سنتینل آمریکا به دلیل هزینه‌های بالای پروژه به سال ۲۰۲۶ موکول شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دیوان بین‌المللی دادگستری از رژیم صهیونیستی خواست تا از ارسال فوری کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه اطمینان حاصل کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» افزون بر ۱۰۰ قانون‌گذار انگلیس با اشاره به بحران انسانی در غزه و نقض قوانین بشردوستانه، بازنگری در روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی را خواستار شدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» مردم یمن در ادامه حمایت‌های خود از مردم غزه امروز نیز راهپیمایی میلیونی برگزار کردند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رژیم صهیونیستی در حال اجرایی کردن پروژه‌ای جدید در نوار غزه برای اشغال و تصاحب بیشتر سرزمین‌های این منطقه است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد شورای امنیت سازمان ملل باید در رویکرد خود در قبال کره شمالی تجدید نظر کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر خارجه اردن تاکید کرد که با توقف ارسال تسلیحات به اسرائیل این رژیم مجبور به توقف درگیری‌های جاری خواهد شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» منابع آگاه گفتند ممکن است آمریکا به زودی فهرستی از کارخانه‌های تولید تراشه چینی برای ممنوعیت دریافت فناوری‌های جدید را معرفی کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در میانه افزایش تهدید گروه‌های تروریستی، فرانسه برای حفظ امنیت بازی‌های المپیک تابستانی، از کشور‌های متحد خود درخواست نیرو کرده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است