فرهنگی‌هنری 14:00 - 28 فروردین 1398

تشکیل خانه‌ فرهنگ در مناطق سیل‌زده/۴۶هزار بسیجی در مناطق سیل‌زده

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نشست هماهنگی قرارگاه فرهنگی حمایت از سیل‌زدگان، با حضور نمایندگان ۱۲ نهاد عضو این قرارگاه در سازمان اقشار و متخصصین سازمان بسیج مستضعفین برگزار شد. سردار محمدحسین سپهر جانشین رئیس، سردار عبدالرضا آزادی معاون فرهنگی و مینو اصلانی رئیس جامعه بسیج زنان سازمان بسیج مستضعفین، مهرالله رخشانی مهر معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، سید مسعود شجاعی طباطبایی هنرمند کاریکاتوریست، رضا قمرزاده مدیرعامل مؤسسه طلوع نسل نور، نمایندگانی از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، سازمان صداوسیما، شهرداری تهران، مجمع خیرین مدرسه‌ساز، مرکز رسیدگی به امور مساجد کشور، سازمان جوانان هلال احمر، ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، سازمان زیباسازی شهر تهران، کمیته ملی المپیک، مجمع خیرین استان تهران، بسیج جامعه زنان، بنیاد ملی خانواده و سعید اوحدی رئیس و تعدادی از مدیران و معاونان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در این نشست حضور داشتند.

فعالیت فرهنگی با هدف جبران خسارت روحی واردشده به سیل‌زدگان

سردار محمدحسین سپهر جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین در این نشست گفت: از همت جهادی همه اعضای قرارگاه فرهنگی حمایت از سیل‌زدگان تشکر می‌کنیم که قصد کاستن از آلام هموطنان سیل‌زده را دارند. حجم آسیب‌ها آن قدر زیاد است که نمی‌توان دولت را تنها گذاشت. این حجم کار نیازمند یاری همه دستگاه‌های کشور است. البته خدا را شکر خسارت جانی ما بسیار کم بوده است. خسارت مالی وسیع است و انشالله جبران می‌شود. اما خسارت روحی‌ای که به جای مانده نگران‌کننده است و دستگاه‌های فرهنگی باید در این حوزه تلاش کنند. قطعاً ارزش کار شما کمتر از کار امدادگران نیست. حضور در اردوگاه‌ها و ایجاد این باور در میان سیل‌زدگان که «شما تنها نیستید و ملت با شما هستند» اهمیت بالایی دارد.

سردار سپهر در ادامه با اشاره به مواهب و دستاوردهای سیل اخیر علی‌رغم خسارات وارد شده عنوان کرد: این سیل باعث تقویت و انسجام وحدت ملی شد و همه استان‌ها در یاری‌رسانی به سیل‌زدگان با هم متحد شده‌اند. یکی از مؤلفه‌های برجسته مقبولیت و اقتدار هر نظامی میزان نوع‌دوستی در آن است. خدا را شکر در کشور ما حس نوع‌دوستی بسیار امیدوارکننده است. اینکه مردم به نهادها و دستگاه‌ها کمک می‌کنند، نشان از میزان بالای اعتماد در آنهاست. در حوزه نظام مهندسی و شهرسازی هم تجارب خوبی به دست آورده‌ایم که پیش از این وجود نداشت. از بین رفتن خشکسالی، دیگر موهبت بارش‌های اخیر بود که آب زیادی در سدها، تالاب‌ها، قنات‌ها و… ذخیره شده است. این حوادث برای ما تمریناتی است که با دشمنی‌های دشمنان قسم‌خورده مقابله کنیم. باید تجربیاتمان در یاری‌رسانی به سیل‌زدگان را مستند و مکتوب کنیم، چرا که به نوعی دانش ضمنی محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر چند کار را باید دنبال کنیم. یکی امدادرسانی است که دارد انجام می‌شود. پس از آن باید به ساخت، تجهیز و بازسازی اماکن تخریب‌شده بپردازیم. منازل، راه‌ها، مدارس و… باید ساخته شوند، چرا که حدود ۳۰ هزار مسکن به طور کامل تخریب شده است. اولویت نخست ما ساخت مسکن است و باید به کمک دولت این کار انجام شود. کار دیگرمان تجهیز است و به همین منظور سامانه‌ای در نظر می‌گیریم که اقلام تجهیز منازل با کمک نیکوکاران فراهم شود، چون ساخت مسکن به تنهایی کافی نیست. کمک به اصناف و بازگشایی بازار در شهرهای سیل‌زده هم از اهدافمان است. حضور در اردوگاه‌ها و فعالیت فرهنگی، بازگشایی مدارس و امیدبخشی به سیل‌زدگان فعالیت‌های دیگری است که باید انجام دهیم.

تاکید بر استفاده از ظرفیت بومی مناطق سیل‌زده

سردار عبدالرضا آزادی معاون فرهنگی سازمان بسیج مستضعفین سخنران بعدی نشست بود که با بیان اینکه بسیج از همان آغاز سیل با محوریت گروه‌های جهادی در مناطق بحران‌زده حضور داشت، عنوان کرد: حدود ۴۶ هزار عضو بسیج در مناطق سیل‌زده حضور پیدا کردند و اقدامات لازم را انجام دادند.

در استان خوزستان بخشی از جمعیت در اردوگاه‌ها ساکن شده‌اند و به همین دلیل نیاز به کار فرهنگی برای حفظ روحیه این افراد انکارناپذیر است. خدا را شکر شور و نشاط خوبی ایجاد شد و همه به همدیگر یاری رساندند تا با بحران مقابله شود.

وی افزود: تعدادی از مردم در اردوگاه‌های راهیان نور اسکان داده شده‌اند و به همین دلیل کار فرهنگی آن نیز به عهده بسیج است. موضوع زنان و کودکان در اردوگاه بسیار حائز اهمیت است و باید فضایی فراهم کنیم که شور و شادی ماه شعبان در میان سیل‌زدگان حفظ شود. تعداد زیادی از ساکنان اردوگاه‌ها عرب‌زبان هستند و به همین خاطر برای کار فرهنگی باید از ظرفیت مردم خود آن مناطق بهره ببریم.

سردار آزادی تصریح کرد: برای هر کدام از اردوگاه‌ها یک مسئول فرهنگی تعیین شده و هدف اصلی، غنی‌سازی اوقات فراغت سیل‌زدگان با استفاده از فعالیت‌های مذهبی، فرهنگی، ورزشی و… است. درباره تأسیس خانه‌های فرهنگ نیز توصیه من این است که از ظرفیت خود استان‌های سیل‌زده استفاده حداکثری کنیم.

راه‌اندازی خانه فرهنگ در اردوگاه‌های سیل‌زدگان

سعید اوحدی رئیس سازمان فرهنگی هنری پس از تبریک اعیاد شعبانیه، با ارائه گزارشی از فعالیت‌های قرارگاه فرهنگی حمایت از سیل‌زدگان تا کنون عنوان کرد: سیل آثار و تبعات مهیبی دارد و بازگشت به اوضاع عادی زمان زیادی می‌برد. قرارگاه فرهنگی حمایت از سیل‌زدگان را با هدف رسیدگی به این هموطنان تأسیس کردیم و ۱۲ دستگاه مختلف در آن حضور دارند. هماهنگی‌هایی با این ۱۲ نهاد داشته‌ایم که هم‌افزایی بهتری ایجاد شود و خدمات شایسته‌تری ارائه کنیم. تا کنون ۲۹ اردوگاه در جنوب کشور راه‌اندازی شده و برنامه ما این است که خانه‌های فرهنگ با سه رویکرد کودک، نوجوان و خانواده تشکیل شود. با اردوگاه‌های کاروان‌های راهیان نور نیز هماهنگ هستیم تا از این ظرفیت فرهنگی در مناطق سیل‌زده استفاده شود.

وی ادامه داد: دشمن در این شرایط نیز دست از دشمنی برنداشته و به ویژه در فضای مجازی به تبلیغات منفی مشغول شده است. به همین دلیل با هماهنگی رسانه ملی برنامه‌های فرهنگی پخش می‌کنیم که یکی از این برنامه‌ها به صورت زنده در نیمه شعبان از پل‌دختر پخش خواهد شد. همچنین قصد داریم از خوزستان هم یک برنامه زنده تلویزیونی با حضور هموطنان عزیز عرب داشته باشیم. کار ویژه‌ای را حوزه هنری با عنوان سیل مهربانی انجام داده که تعدادی از آثار حوزه تجسمی را به نفع سیل‌زدگان به حراج گذاشته‌اند و بخش از آن به فروش رسیده است. در سازمان فرهنگی هنری نیز برنامه‌ای با عنوان «خانه خوبان» در باغ‌موزه قصر در نظر گرفته‌ایم که آثار هنری به نفع سیل‌زدگان به فروش برسد. به این وسیله کمک‌های نقدی قابل توجهی برای آسیب دیدگان سیلاب جمع‌آوری می‌شود. همچنین با هماهنگی کمیته ملی المپیک بنا شده لباس ورزشی قهرمانان ملی در این حراج به نفع سیل‌زدگان به فروش برسد.

اوحدی اضافه کرد: چهار کاروان گل همراه با چهار اتوبوس با عنوان کاروان انتظار در شهر حرکت می‌کنند و کمک‌های مردمی را جمع‌آوری خواهند کرد. در ۳۷۲ کتاب‌خانه سازمان فرهنگی هنری و فرهنگ‌سراها نیز آمادگی دریافت کمک‌های مردمی وجود دارد. همچنین با برخی کارخانه‌های مواد غذایی صحبت‌هایی کرده‌ایم که برای تأمین میان وعده و توزیع آن در میان کودکان سیل‌زده با ما همکاری کنند.

مهرالله رخشانی مهر معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس بیان کرد: وزارت آموزش و پرورش از ابتدا تلاش کرد که امکان برگزاری کلاس‌های درس در مناطق سیل‌زده هر چه زودتر فراهم شود و در استان گلستان از شنبه این هفته کلاس‌ها آغاز شده و در استان خوزستان نیز از شنبه هفته بعد دایر خواهد بود. سر کلاس رفتن دانش آموزان یکی از مسائل اساسی است که هر چه سریع‌تر باید تأمین شود. حضور خیرین مدرسه‌ساز نیز مثل همیشه چشمگیر است و باید برای ساختن مدارسی که تخریب شده‌اند اقدام شود. انشالله قبل از ماه مبارک رمضان کلنگ‌زنی مدارس آغاز خواهد شد.

در این نشست نمایندگان دیگر دستگاه‌های عضو قرارگاه فرهنگی حمایت از سیل‌زدگان نیز به بیان پیشنهادها و نقطه‌نظرهای خود پرداختند.


10105536
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی با جمعی از شاعران و نویسندگان کشور دیدار کرد و توجه به اعتلای فرهنگ غنی ایران را در زمره رئوس برنامه‌های تحولی صداوسیما برشمرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» هشتمین روز از نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با بالاترین حجم از استقبال مردم نسبت به روز‌های گذشته مواجه بود و فعالیت بخش بین‌الملل نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به اتمام رسید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام یعقوبی گیلانی گفت: حضرت محمّد مصطفی (ص) الگو و شاخصه‌ی اصلی انسان قرآنی است که همه زندگی ایشان را قرآن کریم فرا گرفته است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ستاد خدمات سفر در سه اطلاعیه اسامی استان‌های دارای آمادگی برای میزبانی از مسافران نوروزی در موج دوم سفر‌های نوروزی را اعلام کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه از حضور ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار زائر طی نوروز ۱۴۰۳ در بقاع متبرکه خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مراسم تجلیل از خادمان قرآنی به رسم هر ساله در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور رئیس جمهور شنبه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «اعتبار» با هنرنمایی رضا توکلی، نیما شاهرخ شاهی، افسانه ناصری، غلامرضا اوصانلو از جمعه ساعت ۱۹ پخش و روز بعد ساعت ۱۰:۴۰ بازپخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از آن مساجدی که به دستور امام زمان (عجّ) ساخته شده، مسجد مقدس جمکران است که دارای اهمیت و جایگاهی بزرگ در میان مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دختر سعید راد بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، آخرین وضعیت این هنرمند در بیمارستان را تشریح کرد و از ادامه بستری او در بیمارستان خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام حسینی نیشابوری گفت: دشمنان اصرار دارند بگویند قرآن اولویت جمهوری اسلامی و مردم ایران نیست.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است