فرهنگی‌هنری 07:34 - 13 فروردین 1394
جهان نما یک دهکده‏ ییلاقی منحصربه  فرد در میان رشته کوه های البرز است که بر فراز ارتفاع آن می توان دشت گرگان و دریا را نظاره کرد.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ جهان نما یک دهکده‏ ییلاقی در جنوب شهرستان کردکوی استان گلستان است. این منطقه  منحصربه  فرد در میان رشته کوه های البرز قرار دارد که  بر فراز ارتفاع آن می توان دشت گرگان و دریا را نظاره کرد. چشم‌اندازهای زیبا و در عین حال ناشناخته این روستا در همه فصول پذیرای گردشگران زیادی است.

منطقه ای منحصر به فرد در گلستان + تصاویر

این منطقه توریستی، به دلیل داشتم چشم اندازهای زیبا و مشرف به تمام نقاط جلگه ای از جمله کردکوی، گرگان، خلیج گرگان، میان کاله، بندر ترکمن و سایر روستاها، طبیعت زیبا، برخورداری از آب و هوای مناسب از جمله مناطق جالب و منحصر به فرد کشور است.همچنین این دهکده ییلاقی در داخل منطقه حفاظت شده قرار دارد. دهکده با برخورداری از طبیعت و چشم اندازهای زیبا، جنگل های پهن برگ و سوزنی برگ، جانوران وحشی از منابع اکوتوریستی با ارزش استان گلستان است.

منطقه ای منحصر به فرد در گلستان + تصاویر

یکی از جاذبه های زیبای دهکده ییلاقی جهان نما مکانی است درشمال این دهکده که به چکل آتشان معروف است. وجود چشمه های فراوان، وسعت دشت، درکنار گل ها و گیاهان دارویی و جنگلی و کوهستانی زیبایی خاصی به این دهکده بخشیده است.

منطقه ای منحصر به فرد در گلستان + تصاویر

منطقه حفاظت شده "جهان نما" در استان گلستان با چشم‌اندازهای زیبا و در عین حال ناشناخته می‌تواند در همه فصول پذیرای ایرانگردان و گردشگران باشد. این منطقه با وسعتی بیش از  ۳۰‬هزار هکتار در جنوب شرقی شهرستان کردکوی در ارتفاعی بین  ۶۰۰‬ تا سه هزار و  ۸۶‬متری از سطح دریا واقع شده است. ‬‬‬

وجود دهکده‌های ییلاقی قدیمی، آثار تاریخی و باستانی، وضعیت جغرافیایی و آب و هوایی، وجود کوه، رودخانه، چشمه، انواع وحوش و پرندگان کمیاب و نوع پوشش گیاهی از جمله جاذبه‌های این منطقه است. 

"مزدک دریابیگی" در دانشنامه گلستان درباره منطقه نوشته است: در این منطقه که خود در قالب دشت جهان نما قرار دارد دهکده‌های ییلاقی قدیمی وجود دارد که از جمله دو روستای کفشگیری و سعدآباد است. کفشگیری محله و سعدآبادمحله در شمال غربی منطقه حفاظت شده جهان نما هنوز دارای منازلی با معماری سنتی است. 

منطقه ای منحصر به فرد در گلستان + تصاویر



شغل مردم روستاهای منطقه عمدتا دامداری وکشاورزی بوده و گلیم، پاپیچ‌های سنتی و وسایل تزئینی کوچک از جمله صنایع دستی آنان به شمار می‌رود. همچنین وجود برج  ۳۵‬متری رادکان معروف به "میل رادکان" درحاشیه این منطقه ارزش گردشگری آن را دو چندان کرده است. این منطقه که در جنوب شهرستان کردکوی واقع است، گفته می‌شود مدفن یکی از اسپهبدان خاندان باوند طبرستان به نام ابوجعفر محمدبن وندرین باوندی است.

آثار باستانی زیادی نیز در روستاهای حاجی‌آباد، چهارباغ، شاهکوه، چمن ساور، زیارت و دیگر محدوده‌های منطقه حفاظت شده جهان نما جود دارد. از نظر وضعیت جغرافیایی بیشتر منطقه جهان نما کوهستانی بوده و ارتفاع منطقه آن از  ۶۰۰‬متر در مرز شمالی اطراف شصت کلا تا سه هزار و  ۸۶‬متر در کوه تل انبار در شرق منطقه و جنوب روستای زیارت می‌باشد. کوههای معروف این منطقه دوکالی درغرب، شاه‌پسند، کالت و چلستان در مرکز، زبله، تلمبار و لنده کوه در شرق بوده و دره‌های مهم آن شامل مغزی در غرب ، جلینک بلینگ در جنوب، سفیددره در مرکز و ترکت در شمال است.

منطقه ای منحصر به فرد در گلستان + تصاویر

با وجود کوهستانی بودن این منطقه چشمه‌های زیادی در آن وجود دارد که از جمله نخودچشمه، سرخ چشمه، پیرزن چشمه، شربت، تول بنه، سوته، مازوکش، والدیگاه، امام وردی، چهارسرا، چشمه‌های اطراف محلات جلینگ بلینگ، حاجی آباد، مرادچشمه، تاجین چشمه و چشمه آبگرم زیارت است. ‬‬‬

همچنین رودخانه‌هایی دراین منطقه جاری است که از جمله می‌توان به چهارباغ در جنوب اشاره کرد که در ادامه مسیر به نام رادکان وارد استان مازندران می‌شود، رودخانه فصلی سفیددره نیز در مرکز این منطقه قرار دارد. در درون منطقه حفاظت شده جهان نما آبشار زیارت وجود دارد که در حدود پنج کیلومتری روستای زیارت و در شمال شرقی این منطقه است.

منطقه ای منحصر به فرد در گلستان + تصاویر

جهان‌نما در طبقه بندی جغرافیایی گیاهی ایران جز بخش فرعی هیرکان قرار گرفته که این بخش جنگل‌های شمال کشور را در برگرفته است. پوشش گیاهی منطقه شامل درختان پهن برگ، درختچه و بوته‌زار است. مهمترین گونه‌های گیاهی آن سرخدار، ارس، سروکوهی، پیرو، مازو،راش، ممرز، آلوچه، زرشک، آزاد، بید، هفت کول، نمدار، سیاه‌تلو وگونه‌های علفی وبوته‌ای گل گاوزبان، سریش، فستوک، یونجه، گل قاصد، مریم گلی، شکرتیغال، اسپرس بوته‌ای، چوبک و درمنه است.

منطقه ترکت و پیرامون آن در منطقه حفاظت شده جهان نما بهترین زیستگاه حیات وحش ازجمله مرال، شوکا، خرس و گرگ است. این منطقه به دلیل شرایط خاص دارای حیات وحش غنی شامل گونه‌های کمیاب و درمعرض خطر است که برخی گونه‌های مهم آن خرس قهوه‌ای، روباه، شوکا، خوک وحشی، گربه جنگلی. سیاه گوش و پلنگ است. پرندگان بومی و مهاجر این منطقه نیز از دیگر زیبایی ها بوده که از جمله انواع دلیجه، عقاب، سارگیه، قرقی، کبک، تیهو، بلدرچین، قرقاول، کرکس، هما، کبوتر جنگلی، شاهین، فاخته و توکا است.‬  

از سوی دیگر براساس آمارهای ارایه شده متوسط بارندگی در منطقه جهان نما حدود  ۴۴۰‬میلی متر اعلام شده است. براین اساس زمستان این منطقه سرد و در تابستان هوای مطبوع و خنکی دارد و وجود مه در فصول مختلف به خصوص تابستان یکی از عوامل تلطیف هوای است. گفتنی است میل رادکان، جاده شاه عباسی، شهر باستانی تمیشه، امامزاده روشن‌آباد، ابراهیم و چهارکوه، دهکده‌های ییلاقی درازنو و جهان نما و پارک جنگلی امام رضا(ع) از دیگر مناطق گردشگری شهرستان کردکوی است. 

بخش شمال این شهرستان از زمین‌های جلگه‌ای هموار با شیب ملایم تشکیل شده و به زمین‌های بندرترکمن، رودخانه قره‌سو و خلیج گرگان منتهی می‌شود. بخش جنوبی آن نیز از ارتفاعات البرز شرقی تشکیل شده که حداکثر ارتفاع آن از سطح دریا در برخی از مناطق به سه هزار و  ۵۰۰‬متر می‌رسد.‬‬‬

تابستان های روستای جهان نما به همان اندازه شلوغ و پر رونق است که زمستان هایش خالی از سکنه می شود! روستایی که با آب و هوای خنک و دلنشینی که دارد، لقب روستای ییلاقی گلستان را گرفته و درست به همین دلیل است که با سرمای استخوان سوز زمستانی اش، جمعیت را در فصل سرما از خود بیرون می راند. 

بام جهان نما را باید در 60 کیلومتری جنوب شرقی شهر کردکوی و 85 کیلومتری گرگان دید. جایی درست در دامنه کوه جهان نما که 3هزار و 86 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و این به معنی آن است که قدم زدن در جهان نما، درست مثل قدم زدن در پشت بام گلستان خواهد بود!

برای رفتن به دهکده جهان نما می توانید از مسیر کردکوی به سمت پارک جنگلی کردکوی روستای درازنو و رادکان و حاجی آباد و دهکده ییلاقی جهان نما بروید. این جاده 70 کیلومتر است که 30 کیلومتر آن خاکی است و بهتر است با ماشین مخصوص بروید. یک راه دیگر هم از دامغان دارد: دامغان- چشمه علی- دیباج– چمن ساور– حاجی آباد

 

انتهای پیام/


6124607
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نشست نقد و تحلیل فیلم سینمایی درخت گردو در سالن شیخ بهایی مجتمع دانشگاهی پیامبر اعظم دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب برگزار شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» شش فیلم داریوش مهرجویی با قاب‌هایی شبیه به زندگی از جنس فلسفه و شعر و عرفان در جشنواره فیلم مسکو به نمایش گذاشته می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نشست خبری و رونمایی از پوستر اولین دوره جایزه داستان و بازآفرینی در حوزه هنری برگزار و بخش‌های رقابتی، ترویجی و کارگاه‌های این دوره تشریح شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ گفت: انتقام سخت مردم ایران از رژیم صهیونسیتی باعث افتخار مردم پاکستان هم شده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» افتخاری گفت: ما صدای لحظه‌ها هستیم و رادیو این توان را دارد که به روز و به لحظه صدای خود را به مخاطب برساند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نشست خبری عوامل برنامه تلویزیونی« به افق فلسطین » صبح امروزدر اداره کل سازمان صدا و سیما برگزار شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فرهاد قائمیان گفت: در تدارک برگزاری نمایشگاه خوشنویسی هنرمندان در جهان اسلام هستیم و امیدوارم هنرمندان عزیزمان در این عرصه افتخارآفرین باشند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» پوستر ویژه به هنرمندی حسن روح‌الامین به مناسبت انتشار سروده‌ای که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در آستانه عملیات علیه اسرائیل خواندند منتشر شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» آیین تجلیل از دست اندرکاران ویژه برنامه‌های قرآنی کشور» به میزبانی فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» چهل‌وششمین جشنواره فیلم مسکو در حالی در پایتخت روسیه در حال برگزاری است که حضور نمایندگان کشور‌های عضو گروه بریکس، جلوه متفاوتی به این رویداد بخشیده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است