فرهنگی‌هنری 05:43 - 01 مهر 1396
ماهیت فضا و زمان چیست؟ ما در گیتی چه جایگاهی داریم؟

امروزه ما کمتر وقت می‌کنیم درباره‌ کیهان اندیشه کنیم. اخترفیزیکدان مشهور و محبوب جهانی، نیل دگراس تایسن، گیتی را در نوشتاری موجز و روشن، با زبانی طنزآمیز و گویا، به ما معرفی می‌کند. در پیشگفتار این کتاب چنین آمده است:

... در سالهای اخیر، تقریباً هر هفته خبر از کشفیات کیهانی جدیدی به گوش می‌رسد که شایسته سرخط اعلان‌ها است. درست است که رسانه‌های گروهی علاقه بیشتری به اخبار گیتی نشان می‌دهند، ولی این افزایش علاقه احتمالاً ناشی از افزایش واقعی اشت‌های مردم برای علم است. شواهد فراوانی بر این امر دلالت می‌کند، از نمایش‌های پربینندهی تلویزیونی که بر اساس علم یا با الهام از آن ساخته می‌شود، گرفته تا موفقیت فیلم‌های علمی- تخیلی با بازی هنرپیشه‌های مشهور که از سوی تولیدکنندگان و کارگردانان پرآوازه ساخته می‌شوند. تازه در این اواخر، فیلم‌های زندگینامه دانشمندان بزرگ نیز تبدیل به ژانر ویژهای شدهاند. علاقه زیادی هم در سراسر جهان برای جشنواره‌های علمی، گردهمایی‌های علمی- تخیلی، و فیلم‌های مستند علمی تلویزیونی پدید آمده است.

پرفروشترین فیلم تمام تاریخ فیلمی است از یک کارگردان مشهور که داستان آن در سیارهای می‌گذرد که به دور ستارهای دوردست می‌چرخد، و هنرپیشه زن مشهور آن نقش یک اختر زیست شناس را بازی می‌کند. گرچه در این عرصه تمام شاخه‌های علم پیشرفت زیادی داشته‌اند، ولی رشته اخترفیزیک مدام به جایگاه نخست صعود می‌کند. گمانم من علتش را بدانم. هر یک از ما، گه‌گاه به آسمان نگریسته و از خود می‌پرسیم: تمام اینها چه معنی می‌دهد؟ اینها چطور کار می‌کند؟ و جایگاه من در گیتی کجا است؟

اگر فرصت ندارید از طریق کلاس درس، کتاب‌های درسی، یا فیلم‌های مستند با کیهان آشنا شوید، ولی در عین حال، خواهان آشنایی مختصر ولی معنی‌دار با این رشته هستید، کتاب اخترفیزیک برای افراد بیقرار را به شما پیشنهاد می‌کنم. در این کتاب کوچک، آشنایی اساسی با تمام ایده‌ها و کشفیات عمدهای که محرک درک نوین ما از گیتی هستند، پیدا خواهید کرد. اگر در این کار موفق شوم، شما آگاهی فرهنگی قابل توجهی از رشته تخصصی من به دست خواهید آورد، و شاید هم عطشی برای بیشتر دانستن در شما ایجاد شود.

شناسنامه کتاب:

  • نام کتاب: اخترفیزیک برای افراد بیقرار
  • نویسنده: نیل دگراس تایسن
  • ترجمه: قاسم کیانی‌مقدم
  • تعداد صفحه:
  • چاپ اول: 1396
  • شمارگان: 1100
  • قیمت: 10هزار تومان
  • ناشر: انتشارات مازیار

9431305
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجری تلویزیون گفت: ما با موشک‌های بالستیک، کروز و پهپاد هیمنه رژیم صهیونیستی را مچاله کردیم. اسرائیل حمله ایران را باور نمی‌کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تهیه‌کننده برنامه «خط رو خط» گفت: در مجموعه «خط رو خط» به موضوعات اجتماعی در جامعه شهری می‌پردازیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک فعال و پژوهشگر حوزه رسانه با اشاره به اهمیت سواد رسانه در دنیای مدرن و همین طور، روش‌های راستی‌آزمایی اخبار توضیحاتی داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بکتاشیان گفت: من نتوانستم آنچه ایده‌آلم در تصویر است، در متن پیاده کنم. هنوز مشکلم بر سر جزئیات متن «مشاور» است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رسانه ملی برنامه و سریال‌های مختلفی را برای ماه مبارک رمضان و نوروز ۱۴۰۳ تدارک دید که می‌توانید آمار بازدید آن‌ها را مشاهده کنید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جلد هشتم مجموعه کتاب «طعم شیرین خدا» با عنوان «لال باید بشوم از تو اگر دم نزنم» با استناد به آیات قرآن به معرفی خدا می‌پردازد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» شاعر و داور مسابقه سرزمین شعر گفت: سرزمین شعر برنامه‌ای است که در ادامه جشنواره بین‌المللی شعر فجر تعریف شده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دبیر چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی رضوی، برنامه اجرای آثار این جشنواره را اعلام کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» پیامبر اکرم (ص) در حدیثی به حضرت علی (ع) فرمودند: یا اباالحسن! به درستی که خدای تعالی قبر تو و فرزندان تو را بقعه‌هایی از بقعه‌های بهشت قرار داده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نمایشگاه بنا‌های تاریخی ایران به مناسبت روز جهانی بنا‌های تاریخی در عمارت مسعودیه گشایش یافت.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است