استانی 08:28 - 01 مهر 1393
مدیرکل محیط زیست لرستان:
مدیرکل محیط زیست لرستان در خصوص اقدام محیط زیست لرستان مبنی بر استقرار دو واحد سازه در محوطه دریاچه گهر گفت: سازه کنار دریاچه گهر برای حفاظت از دریاچه است.

سازه کنار دریاچه گهر برای حفاظت از دریاچه است/ منتقدان با دلسوزی به مشکلات زیست محیطی نگاه کنند

مهرداد فتحی بیرانوند امروز در مصاحبه تفصیلی با خبرنگار فارس در دورود در خصوص اقدام محیط زیست لرستان مبنی بر استقرار دو واحد سازه در محوطه دریاچه گهر گفت: در اردیبهشت ماه سال جاری معاون عمرانی وقت استاندار لرستان جلسه‌ای را با حضور همه دستگاه‌های ذی‌ربط در خصوص بررسی مشکلات دریاچه گهر تشکیل و بنا بر گزارشی که در جلسه به وی ارائه می‌شود، تصمیماتی از جمله اختصاص 100 میلیون تومان اعتبار برای خرید تجهیزاتی مثل چند دستگاه موتور سیکلت و نصب دو دستگاه کانکس به عنوان مصوبه صورت می‌گیرد.

 

مدیر کل محیط زیست لرستان ادامه داد: احداث کانکس‌ها اینگونه بوده است که با توجه به سرمای شدید دریاچه گهر و کاهش دما در فصل زمستان و رسیدن به سرمای منفی 30 درجه و با توجه به آنکه دریاچه گهر به عنوان یکی از مناطق مورد توجه شکارچیان در فصل زمستان مطرح است و متعرضان زیادی هم به حیات وحش دارد، در این حوزه وجود دارد، احداث این دو کانکس برای محیط‌بان‌ها نیاز بوده است.

وی افزود: با توجه به اینکه این کانکس‌ها متشکل از شیشه دو جداره و نوع سازه مستحکم است، از برف و بوران در فصل زمستان امان است و می‌تواند با نصب آن در یک نقطه مناسب کار نگهبانی از دریاچه گهر در فصل زمستان انجام شود.

فتحی با بیان اینکه کمتر از سه ماهه دوره مدیریت وی بر اداره کل محیط زیست لرستان آغاز شده است، تصریح کرد: پس از آغاز دوره مدیریت من بحث جانمایی این کانکس‌ها باقی مانده بود که فرمانده یگان حفاظت و مسئول پشتیانی محیط زیست را برای انجام کار جانمایی این کانکس‌ها فرستادم و پس از بررسی‌های لازم در محوطه پاسگاه فعلی محلی را مشخص کردند.

 

مدیر کل محیط زیست استان لرستان در پاسخ به این سئوال که چرا برای استقرار این کانکس‌ها اقدام به گودبرداری کرده‌اید، گفت: با توجه به باد شدیدی در فصل‌های سرد سال در محل دریاچه وجود دارد، لذا لازم است، تا این کانکس‌ها به نحوی مهار شود و به همین دلیل یک طرح فوندانسیون برای این سازه موقت انجام داده‌اند.

این مسئول در پاسخ به این سئوال که آیا محیط زیست به دنبال ساخت میهمان‌سرا در دریاچه گهر است، گفت: این مطلب درست نیست و محیط زیست به دنبال چنین اقدامی نیست، البته اگر فردی به دنبال ساخت میهمان‌سرا باشد، این کانکس‌ها فضای درستی برای این موضوع نیست.

 فتحی در پاسخ به این سئوال که آیا احداث این سازه در طرح برنامه مدیرت دریاچه گهر دیده شده است، خاطرنشان کرد: طرح و برنامه مدیریت دریاچه گهر یک طرح مطالعاتی جامع و کامل است، همچنین جلساتی برای پیش برد این برنامه برگزار می‌شود، اما با این شرایط محیط زیست برای حفاظت از دریاچه به پناهگاه نیاز دارد، هرچند که در حال حاضر در دریاچه ساختمان هایی هستند اما با توجه به نوع سازه این ساختمان ها نمی توان در سرماهای شدید دریاچه در این ساختمان‌ها به راحتی اسکان داشت.

وی اضافه کرد: برای محافظ از دریاچه به امکاناتی نیاز است و باید این امکانات به نوعی باشد که بر دریاچه مسلط و  همچنین زندگی محیط‌بانان به خطر نیافتد.

 

مدیر کل محیط زیست لرستان با بیان اینکه مشکلات زیست محیطی زیادی در استان لرستان وجود دارد، گفت: مشکلات محیط زیستی مثل تلف شدن 120 هزار قطعه ماهی در رودخانه سزار و یا آتش سوزی در جنگل‌های کوهدشت از معضل‌های اصلی محیط زیست استان لرستان هستند، اما متأسفانه برخی‌ها با سخنان احساسی به دنبال برخی حواشی دیگر هستند.

این مسئول با اشاره به انتقاد برخی شایعات مردمی در خصوص احداث سازهای محیط زیست در محوطه دریاچه گهر گفت: اگر این افراد بخواهند واقعا دلسوزانه عمل کنند، حاضر هستیم، با آنها در خصوص این مشکلات جلسه بگذارم، اما اگر قرار باشد، در کار مدیریتی دخالت کنند، به کسی باج نمی‌دهیم.

 فتحی بیرانوند با بیان اینکه به دنبال حل مشکلات گهر هستیم، متذکر شد: تاکنون جلسات و پیگیری‌های زیادی در این خصوص به عمل آمده است و به دنبال آن هستیم، تا نحوه مدیریت دریاچه به طور اصولی انجام شود و هر دستگاه وظیفه خود را به خوبی بداند و طبق برنامه عمل کند.

مدیر کل محیط زیست لرستان مشکل اصلی دریاچه گهر را احداث این دو واحد کانکس ندانست و خاطرنشان کرد: همانگونه که می‌توان این کانکس‌ها را نصب کرد، می‌توان دوباره آنها را جمع‌آوری و بازگرداند و اگر همکاران و کارشناسان محیط زیست معتقد باشند که به احداث این دو کانکس نیاز نیست، آنها را از محوطه دریاچه بر می‌گردانیم.

وی ادامه داد: ما طبق مصوبه معاونت عمرانی عمل کرده‌ایم و نمی‌توان چند نفر از این اتفاق با استفاده از اهرم‌های فشار به نفع خود اقدام کنند.

فتحی در پاسخ به فارس مبنی بر اینکه در ادامه این سازه در حاشیه دریاچه گهر قرار می‌گیرد یا خیر گفت: بر اساس مصوباتی که در گذشته برای محافظت از محیط‌بانان در دمای بسیار سرد دریاچه گهر به تصویب رسیده است، در کنار دریاچه این کانکس‌ها مستقر و گذاشته می‌شود و تنها دلیل استقرار این کانکس‌ها به منظور بهبود وضعیت حفاظت از دریاچه گهر در مقابل شکارچیان و متخلفان است.

مدیر کل محیط زیست استان لرستان در خصوص اعتراض‌های تشکل‌های مردمی دوست‌دار محیط زیست گفت: تشکل‌ها و انجمن‌های زیست محیطی بازوان محیط زیست هستند، اما نمی‌شود با تهدید و فشار به دنبال کار خود باشند.

وی افزود: از ابتدای زمان آغاز به کار من برای همکاری با انجمن‌ها اعلام آمادگی کرده‌ام و چند جلسه را با حضور آنها برگزار کرده‌ایم، اما اینکه بخواهند چند نفر نظرات شخصی خود را با عنوان تشکل بدون هیچ بحث کارشناسی ارائه دهند، درست نیست.

--------------------------------

گفت‌وگو از توحید وانشانی

------------------------------

 


4775529
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است