علمی فناوری 16:35 - 03 اسفند 1396
مدیرعامل بانک خون بند ناف پژوهشگاه رویان خبر داد:
مدیر عامل بانک خون بند ناف پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی از ظرفیت بالای ذخیره سازی خون بند ناف ایران در خاورمیانه خبرداد.

ایران دارای بالاترین ظرفیت ذخیره‌سازی خون بند ناف در خاورمیانه/لزوم ورود خیرین به این حوزه

به گزارش ایسنا، دکتر مرتضی ضرابی در نشست خبری در بجنورد اظهارکرد: هم اکنون در بانک عمومی خون بند ناف در سطح کشور ۱۵ هزار نمونه و در بانک خصوصی بیش از ۹۰ هزار نمونه موجود است.

وی با بیان اینکه ایران در خاورمیانه دارای بالاترین ظرفیت ذخیره‌سازی خون بند ناف است،‌ افزود: در حال حاضر در سطح جهان در بانک‌های عمومی ذخیره‌سازی خون بند ناف ۷۵۰ هزار نمونه و در بخش خصوصی نیز بیش از سه میلیون نمونه نگهداری می‌شود. 

وی با تاکید بر توسعه بانک عمومی خون بند ناف در کشور، افزود: متاسفانه از سوی دولت برای این مهم اعتباری در نظر گرفته نشد اما امیدواریم سال آینده از اعتبارات مرکز رویان برای توسعه این بانک اقدام کنیم. 

ضرابی با تاکید بر لزوم ورود خیران به حوزه سلامت و ذخیره‌سازی خون بند ناف نوزادان، یادآورشد: هم اکنون در برخی از استان‌ها در تلاشیم تا با استفاده از ظرفیت خیران بتوانیم خون بند ناف نوزادان همان منطقه را با نام همان استان در تهران ذخیره‌سازی کنیم. 

وی عنوان کرد: ۵۴ درصد نمونه‌های خون موجود در بانک خون بند ناف مربوط به نوزادان پسر و ۴۶درصد نیز مربوط به نوزادان دختر است. ضرابی با بیان اینکه این میزان خون ۱۴ درصد مربوط به زایمان‌های طبیعی و ۸۶ درصد هم سزارین می باشد، گفت: میزان ذخیره سازی در زایمان طبیعی به نسبت سزارین کم تر است. 

ضرابی با اشاره به وجود نمایندگی بانک خون بند ناف در همه استان‌های کشور، ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۳۰۰ بیمارستان با این سازمان همکاری داشته و در نهایت همه نمونه‌ها به تهران منتقل و در آنجا ذخیره‌سازی خواهدشد.

 وی با اشاره به اینکه تاکنون با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بند ناف در کشور ۲۰ عمل پیوندی صورت گرفته که عمدتا بیماری‌های خونی بوده، افزود: در بیشتر موارد عمل‌ها با درصد موفقیت ۷۰ درصدی همراه بوده است. 

وی با اشاره به اینکه خون بند ناف به مدت ۲۰ سال نگهداری می‌شود، گفت: این نمونه با توجه به نوع بیماری برای خواهر، برادر، پدر و یا حتی مادر قابلیت استفاده دارد. 

ضرابی عنوان کرد: هم اکنون کار آزمایی بالینی بر روی ۱۲۰ بیمار فلج مغزی و اوتیسم در حال انجام است.

 وی با بیان اینکه هزینه نگهداری خون بند ناف در بانک خصوصی ۲۵ میلیون ریال بوده و سالیانه ۱۲ میلیون ریال هم شارژ می‌شود، گفت: افراد می‌توانند این هزینه را از طریق تسهیلات بانکی و تقسیط بپردازند. ضرابی با تاکید بر فرهنگ سازی ذخیره‌سازی خون بند ناف نوزادان در کشور، افزود: با توجه به اینکه دنیای پزشکی به سمتی می‌رود که در کنار دارو درمانی سلول درمانی هم صورت گیرد بنابراین باید این مهم بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. 

وی ادامه داد: حدود ۵۰ درصد خانواده هایی که اقدام به ذخیره سازی خون بند ناف فرزند خود کرده اند رضایت داده‌اند تا در صورت نیاز فردی به این نمونه آن را در اختیار بیمار قرار دهند. 

ضرابی خاطرنشان کرد: با توجه به موفقیت‌های کسب شده از ذخیره‌سازی خون بند ناف نوزادان، مطالعات بر روی مباحثی همانند پرده آمنیوتیک برای بهبود زخم‌های دیابتی و سوختگی، سرم خون به منظور محیطی برای کشت بافت و پالپ دندان به دلیل وجود سلول‌های بنیادی فراوان در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام


9687800
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: از آغاز طرح سلامت نوروزی تاکنون ۴۰ هزار و ۶۵۵ عمل جراحی اورژانسی در کشور انجام شده است.  
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که در سال گذشته بیش از ۴۰ هزار تغییر کاربری غیرمجاز توسط سامانه پنجره واحد زمین، شناسایی شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره پایش زنجیره مصرف دارو، از توزیع ۲۰ میلیون عدد وارفارین وارداتی طی ۴ ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش جدیدترین آمار ثبت نام نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳ را اعلام کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه شیری جرمی حدود ۴.۳ میلیون برابر خورشید دارد و یک سیاه‌چاله فعال است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روزانه سرکه به افراد دارای اضافه وزن کمک می‌کند تا هشت کیلوگرم وزن کم کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی در اولین حضور خود در بازار پرطرفدار خودرو‌های برقی چین، رشد خود را تقویت می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رژیم گرفتن به امری رایج تبدیل شده؛ اما اغلب افرادی که وارد پروسه رژیم می‌شوند، شکست می‌خورند و دلایل متعددی سبب شکست افرادی می‌شود که وارد پروسه رژیم گرفتن شده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان وزارت بهداشت گفت: برای بیماران صعب العلاج ۵۷ بسته خدمتی جهت پوشش بیمه ای تدوین شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان از اولین تولید دستگاه همودیالیز با ظرفیت تولید دو هزار دستگاه در سال برای اولین بار در غرب آسیا خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است