اقتصادی 21:20 - 30 فروردین 1394
در سالهای اخیر برخی طلافروشی‌ها با بالاگرفتن دعوای خود با اداره مالیات تنها یک تابلو مبنی چگونگی تعیین قیمت نهایی با توجه به اجرت و مالیات بروی دیوار واحد خود نصب کرده بودند. اما همچنان از بازار طلا شکایت‌های مختلفی از مشتریان مطرح می‌شود که طلافروشان به دلخواه اجرت ساخت می‌گیرند و قانون را رعایت نمی‌کنند.

گران فروشی طلافروشان در اجرت ساخت به بهانه‌های واهی

 

، در خرید طلا تنها وزن طلای خام آن تاثیرگذار نیست در خرید طلا مواردی همچون سبک ساخت، طراحی کار، اجرت کار، کشور سازنده و در آخر مالیات‌های گوناگون تاثیرگذار است که این موارد هیچگاه در زمان فروش طلا از سوی مردم به طلافروشان رعایت نمی‌شود.



بعد از قیمت طلا اجرت ساخت تاثیربسزایی بر قیمت تمام شده مصنوعات طلا دارد که در هرگرم از سه هزار تومان تا 30‌هزار الی 40‌هزار تومان در نوسان است.اجرت ساخت از سوی اتحادیه طلا و جواهر با توجه به معیارهای خاصی تعیین می شود که تا به امروز افراد کمی به عنوان مشتری این جدول تعیین کننده را دیده‌اند. حال جای سوال دارد که چرا در کنار پروانه کسب صنفی برای کسب اطلاع مشتریان جدول اجرت بروی دیوار طلافروشی‌ها نصب نمی‌شود.



در یکی دو سال گذشته برخی طلافروشی‌ها با بالاگرفتن دعوای خود با اداره مالیات تنها یک تابلو مبنی چگونگی تعیین قیمت نهایی با توجه به اجرت و مالیات بروی دیوار واحد خود نصب کرده بودند، در این تابلو تنها نوشته بود " ارزش طلای خام +10درصد ارزش طلا به عنوان اجرت + 7 درصد مالیات بر ارزش افزوده".



حال با توجه به تعریف و معیارهای تعیین کننده در جدول اجرت ساخت مغایرتی مبنی بر این که جدول همیشه 10درصد را پوشش نمی‌دهد به وجود می‌آید، در کنار این موضوع برخی طلافروشان مصنوعات خود را به دلیل آن که وارداتی بوده به قیمت بالاتری عرضه می‌کنند که تفاوت قیمت با نمونه داخلی را یکبار بروی قیمت طلای خام و بار دیگر بروی اجرت محاسبه می‌کنند.



با وقوع چنین اتفاقی اگر به طلافروشان اعلام کنید که واردات طلا به کشور ممنوع است طلافروشان با توجه به سبک طراحی واحد خود و سبک رفتاری مشتری از لفظ قاچاق بودن یا کالای همراه مسافر استفاده می‌کنند، حجم اعظم طلاهایی که به نام خارجی در کشور عرضه می‌شود در داخل کشور و توسط طراحان و تولیدکنندگان داخلی تولید می‌شود.



طلاهای به اصطلاح خارجی از آن رو خارجی نامیده می‌شود که از ظرافت و تمیزی خاصی برخوردار است و این تمیزی کار نگاه هر بیننده‌ای را به سمت خود جلب می‌کند.



یکی از مشتریان در این باره می گوید: طراحی زیبا و بدون نقص در کنار شکیل بودن بر روند خرید و انتخاب مصنوعات طلا تاثیرگذار است که تمام این ویژگی‌ها را طلای ایتالیایی دارد.



او ادامه داد: طلای وارداتی با قیمت بیشتری عرضه می‌شود و این افزایش قیمت زمانی که کار زیبا را مشاهده می‌کنی فراموش می‌شود و همگان علاقه دارند تا کار زیبا خریداری کنند.



پسری جوان در رابطه با خرید طلا هم می گوید: در زمان خرید طلا میزان سرمایه اختصاص یافته به خرید طلا مهم است و در نگاه اول با توجه به میزان سرمایه مصنوعات طلا انتخاب می‌شود اما زمانی که وارد واحد طلا فروشی می‌شوی حرف‌ها و تعریف‌های فروشنده تاثیربه سزایی بر روند خرید فرد می‌گذارد.



خانمی دیگر که قبل و بعد از ایام عید به یک واحد طلافروشی مراجعه کرده‌ است عنوان می‌کند: قبل از آغاز ایام تعطیلات عید به طلافروشی مراجعه کرده و گوشواره‌ای برای کادو با قیمت 280 هزار تومان خریداری کردم که بعد از ایام عید در هفته گذشته تصمیم گرفتم برای خود نیز همان گوشواره را خریداری کنیم و در این در حالی بود که قیمت طلا هیچ تفاوتی با گذشته نداشت، در پایان معامله و پرداخت هزینه فروشنده قیمت 240 هزار تومان را اعلام کرد که به شدت باعث تعجب من شد و در پاسخ به این تفاوت قیمت فروشنده گفت: در خرید قبلی شما مشتری من نبودید اما در حال حاضر مشتری من شده‌اید و برای مشتریان هزینه‌ها را کمتر محاسبه می‌کنیم.



جوانی 24 ساله با بیان این که هیچگاه در زمان خرید طلا متوجه چگونگی محاسبه قیمت نهایی طلا نشده‌ام گفت: طلا فروشان در زمان فروش مصنوعات طلا صفحه نمایش قیمت زنده طلای خود را روشن می‌کنند و با توجه به آن بروی ماشین حساب چند عدد را وارد می‌کند که در انتها قیمتی اعلام می‌شود که هیچگاه آن را به طور واضح درک نکرده‌ام.



عضو هیات رئیسه اتحادیه طلا و جواهر با بیان این که حجم مصنوعات خارجی در بازار بسیار کم است، گفت: اجرت ساخت مصنوعات طلاهای وارداتی بیشتر از طلاهای تولید داخل است.



 محمدولی اظهار کرد: حجم مصنوعات طلای خارجی در کشور بسیار کم است و به صورت بار مسافر به کشور وارد می‌شود.



او دلیل بالا بودن اجرت مصنوعات خارجی را امکانات بالای کشورهای دیگر دانست و بیان کرد: مواد اولیه و ماشین‌آلات مناسب عاملی بر افزایش هزینه اجرت ساخت می‌شود.



وی از تعیین کمیته نوع اجرت در اتحادیه طلا و جواهر تهران خبر داد و بیان کرد: در سال‌جاری کمیته‌ای با حضور کارشناسان، تولیدکنندگان و طراحان صنف طلا دایر خواهد شد تا با انجام کار کارشناسی نرخ اجرت ساخت را تعیین کنند.



محمدولی با اشاره به این که رکود میزان تولید داخلی را کاهش داده است،‌بیان کرد: اجرت کارهای هر تولیدی و کارخانه با توجه به نوع ساخت،‌مواد اولیه و میزان حرفه کارگران آن متفاوت است.



رئیس اتحادیه طلا و جواهر در رابطه با جدول تعیین نرخ اجرت مصنوعات طلا گفت: این نرخ نامه وجود دارد و به سازمان حمایت اعلام شده است اما به صورت دسته‌های الگو، گوشواره و .. تعیین شده و به صورت ریز وجود ندارد./اقتصادنیوز/110

 


6226551
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» به گفته کارشناسان، بنگاهداری بانک‌ها توان بخش واقعی اقتصاد را در بحث رشد تولید کوچک خواهد کرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی گفت: با تصمیمات اتخاذ شده در ستاد اربعین، برای واردات ناوگان حمل‌ونقل عمومی اتوبوس، مبلغ ۶۰۰ میلیون یورو در نظر گرفته شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» تا امروز تعداد مجوز‌های تبدیل شده به شناسه یکتا از مرز ۴۲۷ هزار گذشت و استان لرستان و سازمان ملی استاندارد ایران در این زمینه صدرنشین هستند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: از امشب بارش‌ها در تهران و سایر نقاط به ویژه در شرق و جنوب شرق کشور تشدید می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه اکسپو گفت: برآورد ما افزایش دوبرابری میزان قرارداد‌های تجاری ایران در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ نسبت به دوره‌ قبل است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون سازمان توسعه تجارت گفت: گوشت گرم از کنیا، آفریقای جنوبی و تانزانیا به ایران وارد می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مجری طرح خودکفایی برنج گفت: با احتساب جمعیت کشور و اتباع و همچنین ذخایر استراتژیک، سالانه ۳ میلیون و ۲۰۰ هزارتن برنج مورد نیاز کشور است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که با رفع موانع صادرکنندگان، صادرات زعفران تا پایان سال به ۴۰۰ تن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر صدور مجوز‌های سازمان نظام مهندسی کشاورزی گفت: در ۵ سال گذشته ۴ هزار و ۸۰۰ درخواست مجوز شروع فعالیت دامداری و پرورش طیور داشته ایم که به دلیل نداشتن فاصله طولی و جرائم تایید نشده و امکان شروع برای فعالیت این بخش‌ها فراهم نشده است.  
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران»  مدیرکل راه وشهرسازی استان تهران گفت: متقاضیان طرح جوانی جمعیت باید به این نکته توجه کنند که به هیچ عنوان امتیاز‌های  اراضی طرح جوانی جمعیت و یا نهضت ملی مسکن قابل خرید وفروش نیست.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است