استانی 04:25 - 30 مهر 1393
کرمان ؛
مسول واحد طبیعت گردی و رییس اداره بازاریابی و تبلیغات اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت:با پیگیری های انجام شده محدوده دشت نبکاهای شهداد به عنوان یک پدیده طبیعی و با اسم محلی تله گز در فهرست آثار ملی ثبت شد.

محمد جهانشاهی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان افزود:در راستای طرح بزرگ ثبت ملی و جهانی عرصه های ارزشمند بیابان لوت کار میدانی، تحقیق و پژوهش دراین خصوص توسط کانون سبز فارس با همکاری کارشناسان واحد طبیعت گردی اداره کل از سال 86 آغاز و پس از طی مراحل و تشکیل پرونده، اوایل مهرماه امسال دشت نبکاهای شهداد ثبت ملی شد.



وی تصریح کرد:تلاش ما این است تا از اطلاعات و پایشی که در لوت برای ثبت ملی انجام می شود یک خروجی باشد برای ثبت جهانی پدیده های بیابات لوت که عمده آنها در کویر شهداد قرار دارند.



مسول واحد طبیعت گردی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در ادامه با اشاره به ظرفیت و پتانسیل بیابان لوت و حضور بی شمار گردشگران خارجی و داخلی به کویرشهداد خاطر نشان کرد:در برنامه های معاونت میراث کشور(اداره کل ثبت آثار ملی)قراراست در دی ماه 93 برای ثبت جهانی پدیده های طبیعی بیابان لوت اقدام شود که امیدواریم این اتفاق حاصل شود.



جهانشاهی گفت:پس از نبکاهها،کلوتها،گندم بریان،رود شور و ریگهای یلان بیابان لوت شهداد که پرونده آنها نیز آماده می باشد در شرف ثبت ملی و سپس جهانی قرار دارند.



وی افزود: طرح توانمند سازی جامعه محلی و ساکنان مناطق روستایی وهمچنین توسعه گردشگری روستایی در روستای شفیع آباد شهداد با همکاری میراث فرهنگی و بخش خصوصی آغاز شده است.



نبکا یک پدیده طبیعی است که در اثر وزش طوفان شن ورویش بوته های گز(یک گونه گیاهی کویری است)حاصل و نبکا را شکل می دهد.

به گفته دکتر کردوانی کویر شناس و استاد دانشگاه تهران نبکاهای شهداد با بیش از 13 متر ارتفاع بلندترین نبکاهای دنیا به شمار می روند که یک جاذبه گردشگری است.



انتهای پیام/ش


5008711
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است