فرهنگی‌هنری 16:40 - 28 خرداد 1397
خانه‌های تاریخی تهران وکیل‌دار می‌شوند
خبرگزاری ایسنا ما گلادیاتور نیستیم
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران گفت: با پیگیری‌های انجام شده با معاونت میراث فرهنگی؛ از این به بعد برای پیگیری حقوقی مسائل مرتبط با خانه‌های تاریخی استان تهران، یک وکیل می‌گیریم.

ما گلادیاتور نیستیم

به گزارش ایسنا، دلاور بزرگ‌نیا که امروز- دوشنبه ۲۸ خرداد - در نشست خبری با خبرنگاران میراث فرهنگی در این اداره کل صحبت می‌کرد، با اعتراض نسبت به وضعیت پرونده‌های حقوقی خانه‌های تاریخی تهران مانند "شهریار فریبرز" و "حسام لشکر" که بعضا با این عنوان که مستندات کافی برای دفاع از باقی ماندن آن‌ها در فهرست آثار ملی وجود ندارد، از ثبت ملی خارج می‌شوند، از حضور یک وکیل دیگر در دفاع از پرونده‌های این خانه‌ها خبر داد.

او اظهارکرد: در صحبت‌هایی که با معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی انجام داده‌ایم، قرار است از این به بعد برای پیگیری حقوقی مسائل مرتبط با خانه‌های تاریخی استان تهران، یک وکیل می‌گیریم.علاوه بر کارشناس میراث فرهنگی، مدیر امور حقوقی ما به‌عنوان وکیل موضوع را پیگیری نمی‌کند، بلکه وکیل دیگری می‌گیریم تا این موضوعات را بتوانیم به نحو بهتری پیگیری کنیم.

بزرگ‌نیا با بیان این‌که در هر یک از این پرونده‌ها صرفا کارشناس ما وکیل این پرونده نبوده است، افزود: ما اجازه داریم که برای پرونده‌ها وکیل بگیریم تا حداقل بعدا کسی ما را متهم نکند که این پرونده‌ها ناقص به دادگاه رفته‌اند و ولی پیگیری‌ها دچار ضعف بوده است.

او اضافه کرد: اگر دادگاه نپذیرفت که این پرونده‌ها باید در فهرست میراث ملی بماند و در مرحله بدوی و تجدیدنظر حکم صادر کرد، ما ناچار به رعایت آن هستیم.

مقدمات خرید خانه نیما در حال انجام است

وی همچنین در مورد آخرین وضعیت خانه تاریخی نیما گفت: در آخرین ملاقاتی که با مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری داشتیم، عزم شهرداری بر خرید این خانه بود. مقدمات برای خریدن این بنا آماده شده است.

او با بیان این‌که قصد دارند تا پیوندی بین خانه نیما در تهران و خانه او در یوش ایجاد کنند، ادامه داد: در نظر داریم تا برخی رویدادها مانند جایزه ادبی نیما نیز پیگیری شود. اگر این خانه خریداری شود می‌توان از آن به عنوان خانه ادبیات معاصر نیز استفاده کرد.

احتمال تخریب کافه باغ نگارستان به دلیل تخلف

وی همچنین درباره ساخت‌وساز در کافه باغ نگارستان در میدان بهارستان که به این بنا آسیب وارد کرده است، گفت: اداره کل میراث فرهنگی استان تهران درباره این موضوع پیگیری حقوقی خود را انجام داده است. این پرونده در حال رسیدگی است، طرح شکایت نیز شده و ما از این ساخت‌وسازها بازدید کرده ایم.

او بیان کرد: اینکه حکم تخریب صادر شود یا نه را نمی دانیم، ولی در اجرای حکم نیاز به تصمیم گیری داریم. باید بتوانیم تغییرات انجام شده را به شکل اولیه دربیاوریم تا اصالت بنا حفظ شود. ای کاش در مسیر ساخت و ساز شرایطی به وجود می آمد که اصلا به چنین جاهایی ختم نمی شد.

سپیده سیروس‌نیا، معادن میراث فرهنگی استان تهران اما در پاسخ به این دعای بزرگ‌نیا، اظهار کرد: از زمان ساخت بنای این کافه میراث فرهنگی پیگیری‌هایی را انجام داده است، اما هیچ جوابی از مسئولان نگارستان گرفته نشد.

میراث فرهنگی در مورد چشمه علی کوتاهی نکرده/ما گلادیاتور نیستیم



بزرگ‌نیا؛ مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران همچنین در مورد عبور خط مترو از چشمه علی شهرری و علل کم شدن آب آن نیز گفت: ده‌ها خط مترو در تهران وجود دارد که یکی از آنها به مشکل برخورده است. ما چندین نشست با مسئولان مترو برگزار کرده‌ایم و تحقیقات مرکز زمین شناسی را نیز خوانده‌ایم. میراث فرهنگی در این زمینه کوتاهی نکرده است.

او با بیان این‌که میراث فرهنگی گلادیاتور نیست که فکر کنید همیشه در حال تخریب بناهای تاریخی است، افزود: ما در برخی مسائل مانند ایستگاه متروی موزه فرش آنها را قانع کرده‌ایم که نباید ایجاد شود. مطالعات آنها درباره چشمه علی نیز ما را قانع کرد که خط مترو آسیبی به سفره های زیرزمینی چشمه علی وارد نمی کند. آنها به ما گفتند که اگر ۲۰ متر کار جلو برود، شاهد خواهیم بود که دوباره آب به چشمه برمی‌گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران درباره تخریب‌های رخ داده درقبرستان امامزاده عبدالله (ع) شهرری نیز گفت: از اوقاف خواسته بودیم که نصب ۱۱ سنگ تاریخی آن محدوده انجام شود. بعضی اوقات می‌توان از قوانینی مانند احیای عین به عین استفاده کرد.

عزم برای ایجاد شعب تخصصی قضائی میراث فرهنگی

بزرگ‌نیا همچنین در مورد پیگیری‌های این اداره کل برای ایجاد دادسرای ویژه میراث فرهنگی که از دوره‌های گذشته میراث فرهنگی در دستور کار بوده است، گفت: رئیس سازمان میراث فرهنگی جلساتی با سخنگوی قوه قضائیه برگزار کرده که نتایج خوبی داشته است. عزم سازمان میراث فرهنگی بر این است که در مراکز استان‌ها شعب تخصصی رسیدگی به جرایم فرهنگی و میراثی داشته باشیم. تهران نیز از این غائله مستثنی نخواهد بود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران همچنین با بیان این‌که آسیب‌های اجتماعی قدری فراغت ما را نسبت به داشته های فرهنگی‌مان در استان تهران کم کرده است، گفت: ما با ضعف نیروی انسانی مواجهیم و در بنیه کارشناسی‌مان ضعف داریم.

وی بناهای تاریخی را یک ظرفیت مهم در کلان‌شهر تهران نام برد و گفت: احساس می‌کنم تخریب و از بین رفتن برخی از آثار و بناهای تاریخی از سر ناآگاهی و عدم اطلاع‌رسانی است، چون حتی اگر با نگاه سودجویانه به این موضوع نیز نگاه کنیم آثار و بناهای تاریخی یک ظرفیت مهم برای درآمدزایی است و با تبدیل این بناها به اماکن گردشگری و مراکز اقامتی می‌توان ضمن حفظ این داشته‌های تاریخی ارزشمند، از آن‌ها برای ایجاد اشتغال و درآمدزایی نیز استفاده کرد که در این میان این رسانه‌ها باید این موضوع را اطلاع‌رسانی کنند تا افراد علاقه‌مند برای سرمایه‌گذاری در این حوزه تشویق شوند.

پیشنهاد ایجاد اداره‌کل شهرستان‌های استان تهران

بزرگ‌نیا همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوصی ایجاد اداره میراث‌فرهنگی شهرستان تهران گفت: موافق این موضوع هستیم و برای این کار مصممیم اما اعتقاد ما بر این است که در استان تهران مانند آموزش‌وپرورش دو اداره کل ایجاد شود.

او این دو اداره را شامل اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران و اداره کل شهرستان‌های استان تهران نام برد و افزود: با این کار می‌توانیم موضوعات مرتبط با شهرستان‌های مختلف را از طریق این اداره کل پیگیری کنیم.



میراث‌فرهنگی را کمتر جدی می‌گیرند



وی همچنین درباره تهرانگردی‌های انجام شده توسط شهرداری تهران گفت: شهرداری در برگزاری این تورها جدی است، هر چند در گذشته مسائل مالی باعث کمرنگ شدن این اتفاق شده بود، اما خوشبختانه اکنون پافشاری‌ها نسبت به انجام این کار بیشتر شده است.

او نمونه‌ی این کار را تهرانگردی دهه ۶۰ و برگزاری تور ادبی روز سعدی دانست و افزود: گاهی گرفتار برخی قوانین هستیم. چند فرصت مانند شورای گفت‌وگوی دولتی و بخش خصوصی در اختیار داشتیم، اگر دستگاه‌ها برای ایجاد قوانین دور هم جمع شده‌اند دیوان عدالت اداری نیز دستگاهی است که در زمان تعارض بین دولت و بخش خصوصی وارد می‌شود.

بزرگ‌نیا تاکید کرد: میراث فرهنگی نیز باید کمی خود را در زمینه قوانین به روزتر کند چون ما را در این شرایط کمتر جدی می‌گیرند.

انتهای پیام


9814263
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام یعقوبی گیلانی گفت: حضرت محمّد مصطفی (ص) الگو و شاخصه‌ی اصلی انسان قرآنی است که همه زندگی ایشان را قرآن کریم فرا گرفته است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ستاد خدمات سفر در سه اطلاعیه اسامی استان‌های دارای آمادگی برای میزبانی از مسافران نوروزی در موج دوم سفر‌های نوروزی را اعلام کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه از حضور ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار زائر طی نوروز ۱۴۰۳ در بقاع متبرکه خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مراسم تجلیل از خادمان قرآنی به رسم هر ساله در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور رئیس جمهور شنبه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «اعتبار» با هنرنمایی رضا توکلی، نیما شاهرخ شاهی، افسانه ناصری، غلامرضا اوصانلو از جمعه ساعت ۱۹ پخش و روز بعد ساعت ۱۰:۴۰ بازپخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از آن مساجدی که به دستور امام زمان (عجّ) ساخته شده، مسجد مقدس جمکران است که دارای اهمیت و جایگاهی بزرگ در میان مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دختر سعید راد بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، آخرین وضعیت این هنرمند در بیمارستان را تشریح کرد و از ادامه بستری او در بیمارستان خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام حسینی نیشابوری گفت: دشمنان اصرار دارند بگویند قرآن اولویت جمهوری اسلامی و مردم ایران نیست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نصیریان بازیگری با پیشینه تئاتری است که در طول سال‌های فعالیتش در سینما در فیلم‌های ارزنده و مهمهی نقش‌آفرینی کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار، ۳۲۴ هزار و ۵۶۳ نفربازدید از موزه‌ها، پایگاه‌های میراث ملی و جهانی و اماکن فرهنگی تاریخی سراسر کشور انجام شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است