اجتماعی 20:18 - 30 شهریور 1397
یک میلیون و ۴۸۰ هزار نوآموز کلاس اولی در ۶۴ هزار مدرسه ابتدایی کشور، ۳۱ شهریور، به مدرسه می‌روند. برای مقابله با "اضطراب جدایی" سراغ دکتر سیما فردوسی رفته‌ایم.

گفتگوی ویژه همشهری آنلاین

 به گزارش همشهری آنلاین، روز اول مدرسه، باید برای تمام دانش آموزان کلاس اولی، آنقدر شیرین باشد تا بعدها، از اولین روز مدرسه خود به شیرینی یاد کنند و خاطره خوشش برایشان تا ابد باقی بماند. این روز باید برای همه کلاس اولی‌ها، روزی سرشار از نشاط، شادابی و لبخند باشد.

اما برخی از دانش آموزان کلاس اولی، سخت از پدر و مادر خود جدا می‌شوند و اضطراب دارند. رفتاری که روانشناسان از آن به عنوان، اضطراب جدایی هم یاد می‌کنند.

چگونه روز اول مدرسه را برای کلاس اولی‌ها، به ویژه آنان که دچار اضطراب هستند، امن و سرشار از نشاط و شادی کنیم؟ به عبارت بهتر، چگونه از اضطراب دانش آموزان کلاس اولی کم کنیم؟ راهکارهای مقابله با اضطراب جدایی کلاس اولی‌ها چیست؟

  • اضطراب جدایی

دکتر سیما فردوسی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی به همشهری آنلاین می‌گوید: بسیاری از دانش آموزان کلاس اولی، اضطراب دارند و این اضطراب کاملا طبیعی است اما اگر این اضطراب، بیش از یک هفته، ادامه داشت، این اضطراب غیر طبیعی است و اضطراب جدایی نام می‌گیرد.

این روانشناس بالینی تاکید می‌کند که هم خانواده‌ها و هم اولیای مدارس،  نباید نسبت به این نوع از اضطراب، بی‌تفاوت باشند بلکه باید منطقی و درست با آن رو به رو شوند و به دانش آموزی که دچار این نوع اضطراب است، کمک کنند.

  • مدرسه، مکان رسمی

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی خاطر نشان می‌کند: هراس و ترس از مدرسه و به دنبال آن، اضطراب جدایی، غالبا به دانش آموزانی اختصاص دارد که به مهد کودک نرفته اند اما درعین حال، دانش آموزانی هم هستند که با وجود اینکه مهد کودک هم رفته اند، اما باز هم دچار هراس از مدرسه و اضطراب می‌شوند و دلیل این امر هم این است که دانش آموز برای اولین بار پا به مکانی رسمی مثل مدرسه می‌گذارد که با محیط های قبل از این برای دانش آموز متفاوت است.

فردوسی می‌گوید: محیط مدرس، قوانین خاص خود را دارد. در محیط مدرسه، از دانش آموز، توقع انتظارات خاصی است. مدرسه، حساب و کتاب دارد. در مدرسه، نظم خاص و مقررات ویژه، حاکم است و این همه، مواردی است که ممکن است، برخی از دانش آموزان تا قبل از مدرسه، هیچکدام را تجربه نکرده باشند.

  • توصیه به والدین

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، توصیه‌هایی هم برای پدر و مادرها و هم برای اولیای مدارس دارد.

  • بهتر است، پدر و مادرها، قبل از شروع مدرسه، کودک خود را با فضای مدرسه اش آشنا کنند. حیاط مدرسه، کلاس‌ها، راهروها، آبخوری‌ها، دستشویی‌ها و تقریبا تمام محیط مدرسه را به کودک نشان دهند. این اقدام سبب خواهد شد که از اضطراب کودک در  روزاول مدرسه،  کاسته شود.
  • والدین محترم، سعی کنند که حتما خودشان، کودک خود را راهی مدرسه کنند و خودشان هم بعد از تعطیلی مدرسه، دنبال او بروند.
  • به هیچ‌عنوان، کودکتان را که از مدرسه رفتن هراس دارد، با سایر کودکان فامیل و یا دوستان، مقایسه نکنید.
  • والدین، حتما از تجربه‌های روز اول مدرسه خود و سایر فرزندانشان برای دانش آموز کلاس اولی خود بگویند و از آن روزها، به خوبی  و به عنوان روزی فراموش ناشدنی یاد کنند.
  • قطعا روابط صمیمی پدر و مادر، در روزهای قبل از مدرسه و به ویژه روز اول مدرسه، در روحیه دانش آموز، تاثیر مثبت دارد. بنابراین، توصیه می‌شود که پدران و مادران گرامی، در کمال صمیمیت، کودک خود را راهی مدرسه کنند. روابط صمیمی پدر و مادر، تاثیر بسیار زیاد بر روحیه کودک دارد.
  • پدر و مادران، سعی کنند که هرگونه کدورت و گلایه را  بین خودشان، برطرف کنند تا کودک با احساس امنیت و آرامش خیال، راهی مدرسه شود.

* توصیه به اولیای مدارس

فردوسی تاکید می‌کند که طرز برخورد اولیای مدرسه به نحو غیرقابل انکاری برچگونگی برخورد دانش آموزان کلاس اولی با مدرسه تاثیر دارد. این روانشناس بالینی توصیه‌هایی هم به اولیای مدارس دارد.

  • گرچه روز اول مدرسه برای اولیای مدارس با مشغله‌های زیاد همراه است اما سعی کنند در همه حال، لبخند بر لب داشته و با دانش آموزان با محبت رفتار کنند و از شیطنت‌های آنها تا حد امکان بگذرند.
  • اولیای مدرسه، دانش آموزان را با اسم کوچک صدا کنند تا دانش آموزان به ویژه دانش آموزانی که اضطراب جدایی دارند، آرامش بیشتری داشته باشند و احساس صمیمیت، بیشتری کنند.
  • اولیای مدرسه تا جایی که امکان دارد از لباس‌های  با رنگ شاد استفاده کنند. به عنوان مثال، معلمان زن از رنگ‌های شاد استفاده کنند. استفاده از رنگ‌های شاد به ویژه در مدارس، حس خوب به دانش آموزان می‌دهد.
  • معلمان، در کلاس‌ها جو صمیمی ایجاد کنند، گذاشتن شکلات،  آب نبات و ... انجام بازی‌های کودکانه در این زمینه، راهگشاست.

* یک توصیه دیگر

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی همچنین توصیه ای هم به والدین دارد او می گوید: از آنجا که اغلب دانش آموزانی که دچار اضطراب جدایی می‌شوند، تا قبل از ورود به کلاس اول، به مهد کودک نرفته اند، بهتر است خانواده‌ها پس از مشورت و راهنمایی با اداره بهزیستی محل خود، کودک‌شان را به مهدکودک بفرستند.

این روانشناس بالینی معتقد است که فرستادن کودک،  بعد از پایان دو سالگی، سبب خواهد شد تا کودک، اجتماعی شدن را بیاموزد، رشد اجتماعی پیدا کند. برخی از مفاهیم را در قالب بازی‌های مشترک گروهی بیاموزد، قدرت سازگاری و تعامل اجتماعی او  با محیط اجتماعی، افزایش یابد و این همه سبب می‌شود که کودک برای رفتن به مدرسه آماده شود و دچار اضطراب و اضطراب جدایی نشود.


9914301
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از آتش سوزی گسترده در یک انبار کالا در جنوب تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان حج و زیارت از واریز ارز مورد نیاز حج تمتع۱۴۰۳ از سوی بانک مرکزی به حساب این سازمان خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل مدیریت بحران استان تهران با اشاره به سیلاب‌های بهاری اخیر که در برخی از استان‌های کشور به وقوع پیوسته است، گفت: درس آموخته‌های این مخاطره، در مدیریت بهتر بحران‌های احتمالی ناشی از آب در پایتخت استفاده می‌شود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی از پرداخت ۲۲۰۰ میلیارد تومان دیگر از مطالبات مراکز دانشگاهی طرف قرارداد این سازمان در سراسر کشور خبر داد. علاوه بر این پرداخت، در هفته جاری نیز ۲۲۵۰ میلیارد تومان از مطالبات داروخانه‌ها، پزشکان و مراکز طرف ق...
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» نشست مشترک معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و پلیس راهور پایتخت برای بررسی مسائل مربوط به حمل و نقل پایتخت برگزار شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه از برگزاری آزمون استخدامی شورا‌های حل اختلاف در سال جاری خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی گفت: همکاران من در پایگاه یازدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ به تازگی موفق به کشف پرونده اذیت و آزار و اخاذی از زنان شدند که نقطه شروع آن شبکه اجتماعی اینستاگرام بوده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر کشور از پروژه شهید بروجردی در منطقه ۱۸ بازدید کرد و در جریان آخرین وضعیت آن قرار گرفت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» همزمان با هفته زمین پاک پویش فرهنگی «زنده‌باد درخت» در فضای تبلیغات شهری تهران اجرا شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون استاندار تهران گفت: میزان خودکفایی تولید مرغ در استان تهران از ۴ درصد به ۱۲ درصد رسیده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است