استانی 12:38 - 06 بهمن 1399
ایسنا/گیلان در بازه زمانی دوم لغایت ششم بهمن سه زمین لرزه ۳.۱، ۳ و ۲.۱ ریشتری در بخش های مختلف استان گیلان به ثبت رسیده است.

گیلان؛ از وجود گسل های فعال تا کمبود ایستگاه لرزه نگاری

گاهی پیش از بروز زلزله، لرزه‌هایی با بزرگی کمتر از زلزله اصلی به وقوع می‌پیوندد که معمولا فراوانی آنها با نزدیک شدن به زمان وقوع لرزه اصلی افزایش می‌یابد، اما تشخیص اینکه یک زمین‌لرزه، پیش‌لرزه است یا لرزه اصلی و یا پس‌لرزه، تنها پس از رخ دادنش امکان‌پذیر است.

حال این سوال مطرح است که آیا این زمین لرزه های نسبتا کوچک می تواند هشدار و پیش لرزه ای برای زلزله بزرگتر باشند؟

احمد شکرزاده در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت لرزه نگارها در استان گیلان، اظهار کرد: استان گیلان چهار ایستگاه لرزه نگاری در لاهیجان، جیرنده، رضوانشهر و آستارا دارد.

وی با اشاره به اهمیت ثبت پیش لرزه ها توسط ایستگاه های لرزه نگاری، افزود: لرزه نگارها می توانند زمین لرزه های زیر ۲.۰ ریشتر را هم ثبت کنند لذا بالا رفتن تعداد پیش لرزه ها در یک بازه زمانی ۴۸ ساعته احتمال وقوع زلزله بزرگتر را می دهد. در این شرایط ستاد مدیریت بحران و هلال احمر و سایر دستگاه های امدادی و خدماتی در حالت آماده باش قرار می گیرند.

مسئول لرزه نگاری گیلان، با بیان اینکه ایستگاه لرزه نگاری جیرنده معمولا زمین لرزه های بیشتری را ثبت می کند، گفت: گسل رودبار یکی از گسل های فعال استان گیلان است و سابقه زلزله ۷.۴ ریشتری نیز دارد.

شکرزاده، گسل های استان گیلان را شامل رودبار، لاهیجان،خزر، آستارا و ماسوله دانست و با اشاره به تفاوت ساختار زمین شناسی گسل های گیلان با سایر مناطق کشور، تصریح کرد: تعدد زلزله های کوچک می تواند احتمال وقوع زلزله بزرگتر را دهد، اما بسیاری از زلزله های بزرگ گیلان پیش لرزه نداشتند.

وی با بیان اینکه در نه ماهه ۱۳۹۹ هفت زلزله بزرگتر از سه ریشتر در گیلان به ثبت رسیده است، خاطرنشان کرد: بزرگترین زلزله مربوط به رودبار با ۳.۶ ریشتر بوده که در دهم اردیبهشت ماه ۹۹ به وقوع پیوسته است.

مسئول لرزه نگاری گیلان، استان گیلان را نیازمند حداقل هفت ایستگاه لرزه نگاری دانست و گفت: شهرستان های فومن، رودسر و تالش به واسطه وجود گسل های فعال نیازمند ایستگاه لرزه نگاری جدید هستند تا بتوانیم محل وقوع زلزله را دقیق تر تعیین کنیم.

شکرزاده، با بیان اینکه در هفته به طور میانگین سه زلزله زیر سه ریشتر در استان داریم، عنوان کرد: برای کاهش خسارات و تلفات احتمالی ناشی از وقوع زمین لرزه ها وجود ایستگاه های متعدد لرزه نگاری بسیار کمک کننده خواهد بود.

پانته آ گیاهچی، مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی استان گیلان نیز در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه ایران پوسته جوان و جنبایی دارد، اظهار کرد: استان گیلان نیز با دارا بودن گسل های فعال و لرزه زایی همچون آستارا، لاهیجان، خزر، رودبار و جیرنده، همواره در معرض خطر رخداد زمین لرزه است.

وی با تاکید بر لزوم حفظ آمادگی در برابر این رخداد طبیعی، افزود: استان گیلان بر پایه نقشه های پهنه بندی خطر زمین لرزه، در زمره مناطق پرخطر از دیدگاه لرزه ای محسوب می شود و امکان رخداد زمین لرزه های بزرگ در آن وجود دارد. زمین لرزه ۳۱ خرداد ۶۹ رودبار - منجیل با بزرگای هفت مثال گویایی است که خسارات جانی و مالی فراوانی را به بار آورد.

مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی گیلان، با اشاره به وقوع سه خردلرزه با بزرگای دو تا سه طی هفته اخیر در استان، تصریح کرد: باید به خردلرزه ها توجه داشته باشیم و ستاد مدیریت بحران، هلال احمر و ارگان های مرتبط با مخاطرات از آمادگی لازم برخوردار باشند.

گیاهچی، با بیان اینکه چهار ایستگاه لرزه نگاری در گیلان وجود دارد، اضافه کرد: در کشوری مانند ایران که همواره امکان رخداد زمین لرزه های بزرگ وجود دارد، باید هوشیاری خودمان را حفظ کنیم و آموزش های مناسب را قبل، حین و پس از رخداد به دست آوریم.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از تکنولوژی های روز در پیش بینی و اطلاع رسانی زمین لرزه ها، یادآور شد: برای مقابله با خسارات ناشی از رخداد زمین لرزه، باید قبل از بحران چاره اندیشی کنیم و با رعایت اصول ایمنی و مهندسی، سازه های ایمن در برابر زمین لرزه داشته باشیم.

مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی گیلان، با بیان اینکه خردلرزه ها از یک سو می توانند منجر به تخلیه انرژی زمین شوند، خاطرنشان کرد: این نکته را نیز نباید از نظر دور داشت که تعداد، زمان و مکان رخداد خردلرزه ها می تواند هشداری برای رخداد زمین لرزه های بزرگتر باشند و باید به طور جدی مورد بررسی قرار گیرند.

انتهای پیام


10920137
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است