استانی 09:20 - 10 اردیبهشت 1395
در نشست خبری معاونان وزرای جهادکشاورزی و نیرو مطرح شد؛
نشست خبری با حضور معاونان وزرای جهاد کشاورزی و نیرو در اهواز برگزار شد و احداث سد بختیاری در بالادست سد دز، مدیریت سیلاب اخیر و وضعیت تخصیص آب فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری و .. از موضوعات مطرح شده در این نشست بوده است.

از احداث سد بختیاری تا اما و اگرهای تخصیص آب طرح 550 هزار هکتاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، علیمراد اکبری، معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی در ابتدای این نشست اظهار کرد: پروژه 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری که در استان‌های خوزستان و ایلام اجرا می‌شود، مصداق کامل اقتصاد مقاومتی در کشور است و عملیات واقعی آن غیر از اقداماتی که در گذشته انجام شد، از سال 92، با پیگیری‌های دولت تدبیر و امید با حدود 1.5 میلیون دلار اعتبار جهت تجهیز و نوسازی و اجرای شبکه‌های آبیاری فرعی 550 هزار هکتار در استان‌های خوزستان و ایلام شروع شد.

وی افزود: 500 هزار هکتار پروژه از سطوح این طرح در استان خوزستان و 50 هزار هکتار دیگر در استان ایلام اجرا می‌شود که در فاز اول، تخصیص آب 320 هزار هکتار از طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری داده شده و تاکنون عملیات شبکه‌های آبیاری بیش از 185 هزار هکتار آن انجام شده است.

اکبری، با بیان اینکه در سال جاری حدود 150 هزار هکتار از اراضی طرح 550 هزار هکتاری تحت کشت قرار گرفته‌اند، خاطرنشان کرد: متاسفانه سیلاب اخیر خساراتی به محصولات این اراضی وارد کرد اما با توجه به اینکه امسال، سال اول کشت این اراضی بوده و اراضی منطقه دارای خاک قلیایی و شور هستند، به یک محدوده زمانی یک یا دو ساله جهت خاکشویی و اصلاح خاک نیاز است تا به ظرفیت تولید مطلوبی در اراضی طرح 550 هزار هکتاری دست یابیم.

وی عنوان کرد: تاکنون 2 هزار و 400 میلیارد هزینه و امسال حدود 80 هزار هکتار برای اجرای این پروژه هدف گذاری شده است و با توجه به تقارن سفر بنده با سفر معاون آب و آبفا وزیر نیرو به خوزستان انتظار داریم با ایجاد همفکری و هم اندیشی نتایج این سفر منجر به اجرای شبکه‌ها و زهکش‌های اصلی و فرعی، تامین برق منطقه به منظور توسعه شیوه‌های نوین آبیاری و سیستم‌های آبیاری تحت فشار شود.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: امیدواریم با این سفر و خروجی آن بتوانیم لینک ارتباطی و اتصال بین اجرای بخش‌های مکمل هم یعنی اجرای شبکه‌های اصلی و فرعی ایجاد کنیم تا پروژه طرح 550 هزار هکتاری به سرانجام برسد.

اکبری، با اشاره به بازدید از اراضی کشاورزی حاشیه رودخانه کرخه در طرح 550 هزار هکتاری و برداشت آب به شکل سنتی توسط کشاورزان در این اراضی گفت: معاون آب و آبفا وزیر نیرو دستور دادند که یک تیم متشکل از سازمان آب و برق خوزستان، سازمان جهاد کشاورزی و موسسه جهاد نصر موضوعات مربوط به آب، برداشت آب و وضعیت تخصیص آب فاز دوم را بررسی کنند.

انسجام و ظرفیت طرح 550 هزار هکتاری بی سابقه است

وی افزود: ان شالله اگر ظرف دو یا 3 ماه آتی توانستیم در زمینه تامین و تخصیص مرحله دوم طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری به اجماع برسیم، قادر خواهیم بود با بهره‌گیری از پتانسیل و ظرفیت موجود در موسسه جهاد نصر اقدامات خود را ادامه دهیم.

اکبری اظهار کرد: موسسه جهاد نصر به عنوان یک پتانسیل بالقوه در منطقه مستقر شده است و بنده با توجه به بیش از 35 سال فعالیت در این بخش می‌توانم شهادت بدهم که در طول تاریخ هیچ پروژه‌ای به انسجام و ظرفیت پروژه 550 هزار هکتاری حداقل در خصوص توسعه شبکه‌های فرعی در کشور انجام نشده است.

وی خاطرنشان کرد: حجم کاری این پروژه در برخی از ماه‌های سال به بیش از 9700 هکتار هم رسیده است که در طول تاریخ ایران بی نظیر یا کم نظیر است؛ ظرفیت و پتانسیل خوبی در این پروژه وجود دارد، ان شالله بتوانیم با همکاری، هماهنگی و همفکری مسئولان وزارت نیرو پروژه 550 هزار هکتاری را بر اساس امکانات و تخصیص آب ادامه دهیم.

مدیریت سیلاب اخیر توسط سازمان آب و برق قابل قبول است

همچنین در ادامه این نشست خبری رحیم میدانی، معاون امور آب و آبفا وزیر نیرو در خصوص سیلاب اخیر خوزستان اظهار کرد: متناسب با اطلاعاتی که در اختیار مسئولان سازمان آب و برق خوزستان در این زمینه قرار گرفت، مدیریت خوبی در مورد سیل اخیر انجام شد.

وی افزود: دبی لحظه‌ای سد دز در ساعت 5 صبح روز پنج شنبه، 26 فروردین ماه به 10 هزار و 400 مترمکعب در ثانیه رسید و دبی پیک ساعتی این سد نیز 8 هزار مترمکعب در ثانیه بود که از ابتدای آبگیری سد دز یعنی سال 1342 تاکنون وقوع چنین سیلابی در رودخانه دز مشاهده نشد.

میدانی ادامه داد: بنابراین بر اساس پیش بینی‌های کلی که از سازمان هواشناسی دریافت کردیم و با توجه به اینکه نگرانی در خصوص سرریز سد دز وجود داشت، با مدیریت خوبی که در بحث سیلاب انجام شد، پدیده اتفاق نیفتاد. از سوی دیگر سد گتوند نیز به مدیریت سیلاب کمک کرد و حداقل آب ممکن وارد شاخه کارون شد؛ در صورتیکه اگر آب خارج‌شده از سد دز وارد شاخه کارون می‌شد، حجم سیلاب افزایش می‌یافت.

ضرورت تعیین حد بستر و حریم رودخانه‌ها

وی با بیان اینکه مدیریت قابل قبولی در خصوص سیلاب اخیر توسط سازمان آب و برق انجام شد، خاطرنشان کرد: اگر تجهیزات سازمان هواشناسی قوی‌تر شود تا ارقام دقیق تری در اختیار جامعه و دستگاه‌های تخصصی قرار گیرد، قطعا می‌توان مدیریت دقیق تر و بهتری بر سیلاب داشت.

معاون آب و آبفا وزیر نیرو عنوان کرد: تعیین حد بستر و حریم رودخانه‌ها موضوعی ضروری برای کشور محسوب می‌شود که بارها مطرح شده است. حتی در بستر رودخانه‌هایی با سابقه سیلاب حداقل 25 ساله، نباید هیچ مرکز جمعیتی قرار بگیرد. به همین دلیل در برنامه ششم توسعه مقرر شده که تعیین حد و بستر30 کیلومتر از رودخانه‌های کشور انجام شود که امیدواریم سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در تخصیص منابع مالی برای این اقدام اولویت ویژه‌ای قائل باشد.

عدم تکمیل و تایید طرح تعیین حد بستر رودخانه کارون

میدانی با بیان اینکه تعیین حد بستر رودخانه کارون هنوز به صورت کامل انجام و تایید نشده است، گفت: قوه قضائیه باید در رسیدگی به پرونده‌های تجاوز به حریم رودخانه سرعت عمل و قاطعیت داشته باشد. بنابراین توجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی در تامین منابع تعیین حد رودخانه و جلوگیری با قاطعیت و سرعت عمل از تعدی به حریم توسط قوه قضاییه، لازم است تا مشکلات این حوزه در کشور حل شود.

تخصیص آب فاز 2 طرح 550 هزار هکتاری منوط به حصول اطمینان از منابع آب است

وی در خصوص وضعیت تخصیص آب به فاز 2 پروژه 550 هزار هکتاری اظهار کرد: نمی‌دانم افرادی که از وضعیت تخصیص آب به فاز 2 این پروژه نگرانند چه تصوری دارند؟ کشور 15 سال دوره خشکسالی شدید را پشت سر گذاشت و نوسانت و تغییرات اقلیمی کشور در دوره‌های مختلف، ارقامی جدید از لحاظ مقدار آبی که قابل برنامه ریزی است، در اختیار ما قرار می‌دهند.

میدانی تصریح کرد: بر اساس این دوره خشکسالی 15 ساله کشور که البته امسال خشکسالی را حداقل در حوضه کارون بزرگ، کرخه و مارون نداشتیم، تخصیص قطعی آب فاز یک پروژه 550 هزار هکتاری به این معناست که برای همین میزان از اراضی، امکان تخصیص آب وجود داشته است.

وی خاطرنشان کرد: برای تخصیص آب فاز 2 پروژه 550 هزار هکتاری باید منتظر چگونگی رفتار حوضه‌های آبریز در سال‌های آتی شد و اگر احساس شود که وارد سال‌های نرمال شده‌ایم، به این معنی است که پدیده تغییر اقلیم به آن میزان از قاطعیتی که متخصصین مطرح می‌کردند، وجود ندارد.

معاون امور آب و آبفا وزیر نیرو با بیان اینکه در کشور ایران نیز پدیده تغییر اقلیم مطرح است، عنوان کرد: پدیده تغییر اقلیم یعنی حداقل تا 30 سال دیگر خشکسالی شدیدی در کشور خواهیم داشت و تا زمانیکه از این موضوع اطمینان حاصل نشده باشد، نباید برای کشت اراضی فاز 2 پروژه 550 هزار هکتاری سرمایه گذاری شود، چون اگر آب نباشد تمام سرمایه گذاری انجام شده، اتلاف می‌شود و حتی موجب تعارضات اجتماعی و ایجاد انتظارات در مردم شود.

میدانی افزود: بنابراین تخصیص آب فاز 2 این پروژه به حصول اطمینان از برخورداری از منابع آبی موکول شده است و باید منتظر شرایط اقلیمی باشیم، حصول اطمینان از وضعیت منابع آب در سال‌های آتی، اصل مساله تخصیص آب مرحله دوم است.

کمبود آب باید به خشکسالی نسبت داده شود نه انتقال آب!

میدانی در پاسخ به پرسش یک خبرنگار که آب موجود است اما انتقال آب سرشاخه‌ها موجب بروز نگرانی‌ها و این مشکلات شده است، گفت: در سال گذشته ورودی کرخه و سیمره در مجموع 1.1 میلیارد مترمکعب بوده که ناشی از خشکسالی است اما این رقم امسال به 3.7 میلیارد مترمکعب رسید.

وی افزود: در صورتیکه در سال گذشته کل حجم آبی پشت کرخه و سیمره در مجموع 1.1 میلیارد مترمکعب بود به صورتی که خوزستان برای تامین آب 110 هزار هکتار از اراضی حوضه کرخه واقعا مشکل داشت؛ بنابراین موضوع کمبود آب باید به خشکسالی‌های ممتد و بسیار شدید نسبت داده شود.

احداث سد بختیاری در حوزه بالادست سد دز

میدانی اظهار کرد: در حال حاضر احداث سد بختیاری در بالادست سد دز جزو برنامه‌های اجرایی ما قرار دارد که دو ماموریت انجام خواهد داد. یکی از مشکلات سد کرخه، انباشت رسوبات در پشت سد دز است و سد بختیاری که در شاخه استان چهارمحال و بختیاری احداث می‌شود، به کاهش ورود رسوبات به سد دز کمک می‌کند. از سوی دیگر به تنظیم آب سد دز در سیلاب‌های بعدی نیز کمک خواهد کرد زیرا هر چه فاصله زمانی سیلاب‌ها بیشتر می‌شود، حجم سیلاب نیز افزایش می‌یابد.

اختصاص یک درصد از درآمد فروش برق به توسعه فعالیت آبخیزداری دز

معاون امور آب و آبفا وزیر نیرو تصریح کرد: یک همکاری با سازمان جنگل‌ها و مراتع برای انجام عملیات آبخیزداری در بالادست و حوضه آبریز رودخانه دز خواهیم داشت و حتی در نظر داریم با اخذ مجوز از وزیر نیرو یک درصد از درآمد فروش برق را به توسعه فعالیت آبخیزداری در حوضه آبریز دز اختصاص دهیم.

انتهای پیام


7852692
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است