به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نظر میرسد حضور در بندر چابهار روز بهروز برای هندیها شکل جدیتری پیدا میکند. پس از گمانهزنی برای سرمایهگذاری و مشارکت در توسعه این بندر حالا طرف هندی سخن از اجاره چندین ساله بندر چابهار را مطرح کرده است.
اختلافات سیاسی هند و پاکستان باعث شده هندیها برای گسترش صادرات خود به افغانستان به دنبال مسیری جدید بگردند که در این بین عبور از خاک ایران بهترین گزینه است.
با توجه به موقعیت بندر چابهار در جنوب شرق ایران و نزدیکی آن به آبهای آزاد به خصوص اقیانوس هند این بندر میتواند سهم عمدهای در ترانزیت و جابهجایی کالاهای اقتصادی ایفا کند.
با توجه به ظرفیت بالقوه بالایی که در بندر چابهار وجود دارد توسعه و گسترش امکانات آن مساوی خواهد بود با نقش کلیدی در ترانزیت منطقه. این مهم در شرایطی اتفاق خواهد افتاد که طبق برنامهریزیهای انجام شده طرح اتصال این بندر با خطوط ریلی کشور نیز در برنامههای وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته و بدین ترتیب میتوان یک مسیر امن و کم هزینه را برای شکلدادن به یک مسیر ترانزیتی جدید ایجاد کرد.
هندیها که بر صادرات خود به کشور افغانستان حساب ویژهای باز کردهاند بندر چابهار را به عنوان مهمترین پل اتصالی به این کشور میشناسند و از اینرو در برنامههای خود سرمایهگذاری 85 میلیون دلاری در این بندر را گنجاندهاند و طبق اعلام کشور هند حتی درخواست اجاره دو اسکلت در بندر چابهار را نیز ارائه کردند.
این طرح هم که بناست با مشارکت ایرانیها عملیاتی شود میتواند به رشد تعاملات اقتصادی سه کشور هند، ایران و افغانستان کمک ویژهای کند. از یکسو مایحتاج اقتصادی کشور در حال توسعه افغانستان تامین میشود از سویی دیگر هند روشی بیدردسر برای صادرات کالاهای خود به آسیای میانه و افغانستان پیدا میکند و از سویی دیگر ایران نیز به هدف استراتژیک توسعه بندر چابهار دست خواهد یافت.
هرچند هنوز از طرح رسمی هندیها برای بندر چابهار پردهبرداری نشده و سازمان بنادر ایران نیز به عنوان نهاد حاکمیتی کشور در بنادر تصویب قطعی طرح همسایه شرقی را اعلام نکرده است اما صرف مطرح شدن طرحهایی مانند این میتواند تحولی مثبت در همکاریهای دریایی ایران با همسایههای شرقی خود باشد.
انتهای پیام
4993334