استانی 06:26 - 29 مهر 1393
گزارش خبری؛
زنجان - خبرگزاری مهر: ایجاد منطقه ویژه اقتصادی، صنعت پتروشیمی، پالایشگاه، نیروگاه برق، اتمام عملیات اجرایی سد تالوار، دوخطه کردن راه آهن و اشتغال جوانان بیکار استان زنجان مهمترین مطالباتی است که شهروندان زنجان در سفر استانی دولت از رئیس جمهور دارند.

سفر دولت؛ فرصتی برای جبران عقب ماندگیهای زنجان/ از مزیت های دیار غوصان دریا دل استفاده شود

به گزارش خبرنگار مهر، استان زنجان دارای 8 شهرستان، ۱6 بخش، 46 دهستان و 19شهر است.شهرستان های آن شامل زنجان، طارم، ماهنشان، خدابنده، ایجرود، ابهر،خرمدره و سلطانیه می باشد. این استان دارای ۱۲۱۰ آبادی بوده که از این تعداد، ۹۷۸ آبادی دارای سکنه و بقیه خالی از سکنه اند.

مردم استان زنجان در دوران دفاع مقدس با تقدیم بیش از 2900 شهید و هزاران جانباز و ایثارگر در دفاع از تمامیت ارضی کشور و آرمانهای والای انقلاب اسلامی سنگ تمام گذاشتند، زنجانیها در گذار روزهای سخت با نظام و در کنار مسئولان کشور در جهت رفع موانع  بوده اند و همه به خوبی می دانند مردم این استان رنج بسیاری از ناملایمات را به جان خریده اند.

مردم استان زنجان 24 خرداد1392 را همچون سایر هموطنانشان حماسه ای دگر خلق کردند و رأی مردم به « اعتدال و ادب » دولتمردان بود ، باور مردم دیار غواصان دریا دل بر ایجاد ثبات و آرامش در فضایسیاسی، اجتماعی،  فرهنگی و اقتصادی کشور بود.

مردان وزنان دیار شیخ اشراق، مجید شهریاری و یوسف ثبوتی و صدها نام آور گمنام با رأی به حجت الاسلام حسن روحانی مردی از جنس « انقلاب اسلامی و اعتدال» به آسانی و آرامی آبی سرد بر آتش همه کینه ها فرو ریختند تا بجای آن مهر و دوستی را بنشانند.

سالهای اخیر برای مردم کشور و استان زنجان به لحاظ اقتصادی سخت بود، بی ثباتی در بازار اقتصادی بر زندگی و فعالیت بسیاری از مردم کشور و استان و سرمایه گذاران سایه افکنده بود. نوسان شدید در قیمت اقلام ضروری مصرف کنندگان و اقشار کم درآمد و تورم افسارگسیخته چرخ های اقتصاد و صنعت و کشاورزی را کند و گاها از کار انداخته بود.

دولت تازه کار حسن روحانی و مدیران کهنه کار حوزه اقتصاد و سیاست در عرصه داخلی و خارجی با حمایت های رهبر معظم انقلاب اسلامی توانستند با آرامش، ترمزهای مستعمل را جانی دوباره بخشند و نگذارند وضع بدتر از آنچه که هست، شود. 

نهمین سفر استانی حجت الاسلام حسن روحانی و اولین سفر وی به استان زنجان 30 مهرماه انجام می شود. بنابر آنچه جمشید انصاری استاندار این استان اعلام کرده است قرار است رییس جمهوری در مدت دو روز اقامت در استان زنجان علاوه بر دیدارهای مختلف، گسترده ترین و مهمترین دیدارش با عموم مردم استان در مجموعه ورزشی کارگران زنجان داشته باشد.



 استان زنجان با دارابودن موقعیت ها و منابع بالقوه و بالفعل مادی و معنوی می تواند جایگاهی مناسب در روند توسعه همه جانبه و متناسب با سایر استانهای کشور داشته باشد.

بنابر آنچه از محتوای سخن و پیام عموم مردم، کارشناسان و مسئولان محلی و ملی بر می آید دوخطه کردن راه آهن زنجان به تهران، ایجاد منطقه ویژه اقتصادی، احداث پتروشیمی، ایجاد و احداث پالایشگاه، نیروگاه برق، اتمام عملیات اجرایی سد تالوار و کاهش نرخ بیکاری از مطالبات مهم و عمومی مردم استان در کنارسایر خواسته های کوچک و بزرگ دیگری است که طی سالهای متمادی انباشت شده و جز وعده حاصلی برای زنجان نداشته است.

بیکاری و پایین بودن درآمد اغلب خانوادهای زنجانی را رنج می دهد از این رواست که زنجانی ها و کارشناسان و فعالان با بسیاری از مدیران این استان در خصوص روند کند توسعه در استان هم عقیده هستند. باور بسیاری از مردم و کارشناسان براین است که اگر منطقه ویژه اقتصادی، صنعت پتروشیمی و پالایشگاه، نیرگاه برق و دو خطه کردن راه آهن به عنوان آرزوهای مردم استان در سفر دولت به استان به درستی طرح و دولت نیز اقداماتی عملی در جهت تحقق خواسته های واقعی مردم انجام دهد بسیاری از آرزوهای مردم به واقعیت خواهد پیوست.

نرخ بیکاری استان زنجان نسبت به نرخ کشوری، مطلوب نیست

استاندار زنجان به وضعیت بودجه استان اشاره کرد و گفت: با وضعیت دشواری مواجه هستیم، دولت در بحث بودجه شرایط مناسبی ندارد لذا اعتقاد ما بر این است که باید سیاست‌هایمان در زمینه اشتغال دگرگون شود تا بتوانیم در این حوزه گام‌های موثرتری نسبت به گذشته برداریم.

جمشید انصاری در گفتگو با خبرنگار مهر، با یادآوری اینکه نرخ بیکاری استان زنجان در سال گذشته بر اساس آمارهای رسمی برای استان نگران‌کننده است افزود: زنجان استان مهاجرفرست بوده و بخش عمده‌ای از نیروی کار از استان خارج می‌شود، در واقع نرخ بیکاری استان زنجان نسبت به نرخ کشوری، مطلوب نیست، چرا که ما بیکاران خود را به سایر استان‌ها صادر می‌کنیم و اگر قرار باشد نیروی کار مهاجر به سایر استان‌ها را نیز در آمار خود بیاوریم، به مراتب نرخ بیکاری در استان نسبت به کشوری، رقم بالاتری خواهد بود.

انصاری با اشاره به وضعیت نابسامان پتروشیمی زنجان ادامه داد: 96 هزار نفر از مردم زنجان سهام پتروشیمی خریداری کرده اند  که 60 درصد سهام این شرکت متعلق به مردم عادی است.

استاندار زنجان افزود: 96 هزار سهامدار با اعتماد به دولت اقدام به خرید سهام پتروشیمی کرده اند بنابراین باید برای برون رفت از مشکل نیمه تمام ماندن پتروشیمی زنجان راهی یافت.

انصاری به کلنگ زنی این طرح در دولت قبل اشاره کرد و گفت: با کلنگ زنی طرح احداث پالایشگاه در زنجان به هر صورت در مردم توقع ایجاد شده است و مردم انتظار دارند مسئولان به آنچه وعده داده اند عمل کند.

وی ادامه داد: احداث پالایشگاه می تواند گام مهم و اساسی در توسعه منطقه داشته باشد و این امر گام مهم در زمینه توسعه اشتغال است.

کلنگ احداث پالایشگاه در آخرین روزهای دولت دهم از دیگر مشکلاتی است که بر روی دست مسئولان دولت روحانی در استان مانده است، وزیر نفت دولت احمدی نژاد وعده داده بود با احداث پروژه پالایشگاه زنجان توسعه و پیشرفت منطقه را به دنبال خواهد داشت و پالایشگاه زنجان برای 500 تا 600 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغالزایی خواهد کرد. حال پروژه پالایشگاه نفت یک پروژه 5 ساله است.

یکی دیگر از خواسته های دیرینه مردم که طی 20 سال گذشته در استان زنجان مطرح بوده پروژه دو خطه کردن راه آهن تهران، زنجان  است و همواره بعنوان مطالبات جدی مردم و مسئولین محلی در هر مقطعی عنوان شده است. هرچند این پروژه با پیگیری های استاندار زنجان موجب اخذ موافقت از  آخوندی وزیر راه و شهرسازی شده و در اولویت برنامه های شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است اما به حمایت جدی دولت و شخص رییس جمهور نیاز دارد تا به سر منزل مقصود برسد.

فرماندار زنجان نیز با بیان اینکه اشتغال مطالبه اصلی مردم شهرستان زنجان از دولت است، گفت: تلاش برای کاهش هزینه های درمانی و برنامه ریزی برای ظرفیت افزایش نفت و گاز از مهمترین عملکرد دولت بوده است.

مجید فرخی معتقد است: مشکل تورم در سال 93 بیش از 45 درصد بوده که خردادماه سال جاری14.6 درصد کاهش یافته که در تاریخ کشور با یک سال تلاش بی نظیر است.

وی در عین حال به مطالبه عمومی مردم زنجان در بحث اشتغال، ایجاد منطقه ویژه اقتصادی، توجه به صنعت پتروشیمی، پالایشگاه، نیروگاه یکهزار مگاواتی، سدتالوار و دوخطه کردن راه آهن زنجان به تهران را مطالبه اصلی مردم  زنجان از دولت می داند .

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی نیز  با اشاره به سفر رییس جمهور به استان زنجان به وجود ظرفیت لازم برای توسعه همه جانبه استان اشاره کرد و گفت: باید مسئولان از این ظرفیت ها به نحو احسن استفاده کنند و استفاده از ظرفیت های موجود استان می تواند در روند توسعه استان مؤثر واقع شود.

حجت الاسلام سید محمد موسوی سجاسی اشتغال، اتمام عملیات اجرایی سد تالوار، صنعت پتروشیمی و پالایشگاه بلاتکلیف و ایجاد منطقه ویژه اقتصادی را از زیرساخت های اقتصادی استان عنوان کرد و افزود: رئیس جمهوری می تواند با نگاهی خاص به وضعیت مهم و استراتژیکی استان گام مؤثری در کاهش بیکاری و افزایش  اشتغال جوانان و تحصیلکردگان داشته باشد.

همچنین نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس به سفر رئیس جمهوری و هئیت دولت به استان زنجان اشاره کردو افزود: انشالله حضور رئیس جمهوری و هئیت دولت در استان مایه خیر و برکت باشد و اشتغال را که دغدغه مردم استان است حل شود.

محسن علیمردانی اظهار داشت: استان زنجان ظرفیت هاو ظرفیت های بالقوه دارد بنابراین باید زیر ساختهای لازم در استان فراهم شود تا استان روند توسعه را طی کند.

وی همچنین افزود: 96 هزار نفر از مردم زنجان به دولت اعتماد کردند و سهام پتروشیمی خریداری کردند، برنامه این بود که این پتروشیمی در طول سه سال به بهره‌برداری برسد اما پس از هفت سال حداکثر 20 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی فرهنگسازی است گفت: واحدهای های تولیدی استان زنجان با ظرفیت کمتراز 50 درصد کار می کنند.

محمد اسماعیلی گفت: ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در روند توسعه استان موثر خواهد بود که می تواند هم در بحث رفع مشکلات بیکاری و هم در افزایش درآمد خانوارها مؤثر واقع شود.

100 هزار نفر زنجانی در بحث پتروشیمی بلاتکلیف مانده اند

وی ادامه داد: در بحث پتروشیمی زنجان حدود 100 هزار زنجانی بلاتکلیف مانده اند و مردم به اعتبار دولت از سهام پتروشیمی خریداری کرده اند که نیازمند حمایت دولت در این بخش هستند .

اسماعیلی به کلنگ زنی پالایشگاه زنجان اشاره کرد وگفت: پالایشگاه زنجان کلنگ زنی شده و تا به امروز کسی پاسخگوی مردم نیست .

اسماعیلی رفع بلاتکلیفی 7 تا 8 هزار نفر از متقاضیان مسکن مهر، دوخطه کردن راه آهن زنجان – تهران و اتمام عملیات اجرایی سدتالوار و نیروگاه یکهزار مگاواتی زنجان را از دیگر مطالبات مردم زنجان عنوان کرد.

دبیر اتاق تعاون استان زنجان نیز به مزیت‌ها و ظرفیت‌های بالقوه در بخش‌های مختلف استان اشاره کرد وگفت: اهتمام به این مزیت‌ها به ویژه در سفر رئیس‌جمهور به استان باید به صورت واقعی باشد. توجه به سرمایه گذاری مردم در بخش هایی مانند صنعت پتروشیمی با توجه به به اعتماد به دولت و مسئولان بوده است.

ابوالفضل بیات، با بیان اینکه متأسفانه تا به امروز نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌هایی که در استان وجود دارد به صورت واقعی استفاده کنیم و همین امر باعث عقب‌ماندگی استان در بسیاری از زمینه‌ها شده است، افزود: از این رو انتظار داریم در سفر رئیس‌جمهور به استان، مزیت‌های واقعی استان  به صورت واقعی مطرح شود.

وی ادامه داد: با بیان اینکه به همان اندازه که از بخش خصوصی در راستای توسعه اقتصاد ملی انتظار داریم، باید فضا و میدان کار نیز به این بخش بدهیم تا سهم مشارکت بخش خصوصی در حوزه اقتصاد به صورت واقعی نمود پیدا کند.

بیات افزود: متأسفانه با فضای موجود بخش خصوصی قادر نخواهد بود میدان‌داری کند، لذا اعتقاد ما بر این است که مردم و دولت باید به یکدیگر اعتماد کنند که در این راستا هنوز نتوانسته‌ایم این اعتماد را در بخش تعاون نهادینه کنیم.

بیات با تأکید بر اینکه اهتمام به استفاده واقعی از مزیت‌های استان، یکی از انتظارات مردم این منطقه از رئیس‌جمهور در سفر به استان است، ادامه داد: اگر قرار باشد بخش خصوصی بتواند به آنچه که در قانون برنامه توسعه به آن اشاره شده است دست پیدا کند، چاره‌ای جز اینکه این بخش را در تصمیم‌گیری‌های مهم دخالت دهیم  نداریم، چرا که واگذاری کارها به بخش خصوصی، آن‌هم بدون ایجاد بستر و زمینه کار، امکان‌پذیر نخواهد بود.

همچنین عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان سفر رییس جمهور به استان زنجان را فرصت مغتنمی برای تحقق مطالبات عموم مردم و منافع کلی استان می داند و معتقد است : مردم و مسئولان استان در استفاده از چنین فرصت هایی لازم است هماهنگ و همصدا باشند.

اصغر پرتویی افزود : بیکاری، بحث پتروشیمی ، دوخطه کردن راه آهن، ایجاد منطقه ویژه اقتصادی و احداث پالایشگاه را در روند توسعه استان و شتاب توسعه مؤثر دانست و گفت : امیدوارم خواسته به حق مردم در این سفر مورد توجه رییس جمهور محترم و اعضای هیات دولت قرار گیرد. 

توجه به مشکلات حوزه روستایی در اولویت برنامه های سفر رئیس جمهور باشد

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز زنجان، نگاه و توجه ویژه به مشکلات جامعه روستایی استان و رفع این مشکلات را مورد تاکید قرار داد و گفت: در سفر رئیس جمهور به استان زنجان باید توجه ویژه به مشکلات حوزه روستایی استان صورت گیرد.

نازخند صبحی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در حال حاضر کم آبی و همچنین در برخی مناطق خشکسالی شدید  چالش های را برای کشاورازان و روستانشینان فراهم کرده است افزود: مشکل کم‌آبی، مشکل اساسی حال حاضر است و باید در خصوص این مشکل تدابیر لازم اندیشیده شود.

نازخند صبحی با توجه به نزدیکی به سفر ریاست‌جمهوری انتظار می‌رود مسوولان نیازهای استانی را فهرست کرده و بر اساس این فهرست خواسته‌های خود را با رئیس‌جمهور مطرح کنند.

وی ادامه داد: مسئله بحران آب در بخش کشاورزی مقوله بغرنجی است و موجب شده است در این حوزه با چالش شدید مواجه باشیم که برون رفت از وضعیت موجود نیازمند تدبیر ویژه مسئولان است.

صبحی نبود اشتغال پایدار در روستاها را یادآور شد و با اشاره به نبود صنایع تبدیلی در حوزه کشاورزی و دامداری در روستاها افزود: در کنار اینکه کشاورزان و دامداران در روند فعالیت خود با مشکلاتی همچون خشکسالی مواجه هستند متاسفانه نبود صنایع تبدیلی و وجود دلال بازی در خرید محصولات موجب شده این حوزه با چالش مواجه شود.

وی تصریح کرد: علت مهاجرت روستائیان به شهر عدم سرمایه‌گذاری در روستاها و توزیع نابرابر امکانات بین روستا و شهر است، از طرفی سیاست‌هایی برای خرید محصول از کشاورزان وجود ندارد و همین امر باعث می‌شود که کشاورز دخل و خرج برابری داشته باشد.

صبحی گفت: همچنین یکی دیگر از مشکلات استان، جاذبه پایتختی و مهاجرت روستایی به شهر است که باید زیرساخت‌هایی فراهم شود تا روستائیان به شهرها مهاجرت نکنند.

یک روزنامه نگار بخش اقتصادی نیز با اشاره به سفر رییس جمهور به استان گفت: مردم باید بازخورد اجرای پروژه ها را در  سفره خود ببینند مردم زنجان از نظر بیکاری با مشکلات عدیده ای مواجه هستند.

اسدالله قربان زاده اظهار داشت: مسئولان باید با یک سری سیاست ها و راهکارها به فکر توسعه استان باشند.

وی گفت: وضعیت بد بیکاری دارد موجب شده تا مردم از نظر اقتصادی با مشکلاتی مواجه باشند.

پیشرفت زنجان نسبت به استاهای همجوار مطلوب نبوده است

محمدسنمار روزنامه نگار دیگر زنجانی گفت: همانگونه که امام جمعه زنجان بارها اشاره کرده اند، زنجان اگر چه پیشرفت هایی داشته است، اما این پیشرفت ها نسبت به استان های همجوار مطلوب نبوده است.

وی با بیان اینکه ضروری است در سفر رئیس جمهور به این موضوع توجه ویژه شود، خاطرنشان کرد: ظرفیت های استان در بخش های مختلف باید مورد توجه باشد.

..................................



علی اکبر شیوخی


4998262
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است