اقتصادی 17:07 - 29 آذر 1393
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره:
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش اخرین اطلاعات را در مورد آزمون علمی، تخصصی و حرفه ای مشاوره ۲۵ دی ماه اعلام کرد.

به گزارش عیارآنلاین، در راستای سیاست های وزیر آموزش و پرورش، در بحث به سازی نیروی انسانی، برای معلمان و مشاوران آزمونی تحت عنوان آزمون مشاوره تعریف شده است. هدف اداره کل مشاوره این است که وضعیت مشاوران، میزان آمادگی علمی، تخصصی، حرفه ای و اجرایی آن ها بررسی شود. همچنین میزان توانمندسازی نیروهای انسانی در حوزه مشاوره و ارتقای سطح کیفی دانش آن ها در این آزمون بررسی می شود تا به دانش آموزان که جامعه هدف ما در آموزش و پرورش هستند، با توجه به نیازسنجی آن ها کمک کنند.

 عیسی مراد

در همین رابطه به گفت و گو با ابولقاسم عیسی مراد مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش نشستیم تا جزییات برگزاری این آزمون را بپرسیم؛ مشروح این گفت و گو را می خوانید:

آقای دکتر همان طور که می دانید قرار است آزمون علمی، تخصصی و حرفه ای مشاوران مدارس برگزار شود. هدف از برگزاری این آزمون چیست؟

فراهم سازی اطلاعات برنامه ریزی مطلوب برای آینده، تدوین چارچوبی علمی و منطقی برای ارزیابی و سنجش اجرای برنامه های توانمندسازی نیروی انسانی، تشخیص و شناسایی ضعف ها و نیازهای آموزشی نیروی انسانی مشاوره، رشد و توسعه سازمانی و استفاده بهینه از منابع انسانی، کاربردی نمودن برنامه های توانمندسازی نیروی انسانی وکمک به اثربخشی برنامه های آموزش و ارتقای حرفه ای مشاوران از اهداف برگزاری این آزمون هستند.

شما جایگاه آزمون را در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش چگونه تشریح می کنید؟

با توجه به چشم انداز و راهبردهای کلان مندرج در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش این ضرورت ایجاب می کند تا امکان بهره گیری فرزندان این مرز و بوم به عنوان آینده سازان ایران اسلامی از خدمات و فرصت های نظام تعلیم و تربیت بیش از پیش میسر گردد بدین منظور معاونت پرورشی و فرهنگی در راستای رسالت ذاتی خود مبنی برایجاد زمینه لازم برای رشد همه جانبه دانش آموز و تربیت انسان های کارآمد، مسئول، سالم و توانمند در ابعاد روانی _ اجتماعی و تحصیلی و همچنین بازمهندسی فعالیت های راهنمایی و مشاوره ای و در راستای تحقق اهداف سند تحول بنیادین مبنی بر “ارائه خدمات مشاورهای _ تربیتی در تمام سطوح تحصیلی برای افزایش سلامت جسمی و روحی دانش آموزان ” ارتقای کیفی خدمات راهنمایی و مشاوره اقدام به طراحی و اجرای آزمون علمی _ تخصصی و حرفه ای مشاوران مدارس کرده است.

معاونت پرورشی و فرهنگی در اجرای آزمون مذکر و با هدف ارتقای کیفی حوزه دانش و مهارت، ضمن اعلام نظر بر مولفه هایی نظیر نیروی انسانی، برنامه ها، محتوا و روش و فنون علمی _ تخصصی مشاوره و سایر امکانات و تجهیزات درون بخشی و برون بخشی، برآن است تا راهکارهای تقویت و گسترش کیفی و عملی را در حوزه راهنمایی و مشاوره مورد توجه قرار دهد.

آیا با اجرای این آزمون می توان بنیه علمی و تخصصی و مهارت های اجرایی مشاوران را تشخیص داد؟

بی شک با اجرای آزمون علمی تخصصی و حرفه ای مشاوران مدارس نمی توان به طور کامل بنیه علمی و تخصصی و مهارت های اجرایی مشاوران را تشخیص داد اما تا حدی نشان داده می شود و فرصتی مقتضی برای به روز رسانی مشاوران با توجه به نیازهای ضروری دانش آموزان و خانواده های آنان و متولیان مدرسه، و نیز نیازسنجی آموزشی برای اجرای موثر برنامه های توانمندسازی نیروی انسانی مشاوره است.

بفرمایید مزایای شرکت کنندگان مشاور در این آزمون چیست؟

با برگزاری این آزمون افراد از زمره مشاوره خارج نمی شوند و درجه خاصی نمی گیرند، بلکه تمام افراد پذیرفته شده و در این زمینه سطح بندی می شوند. همچنین ساماندهی بهینه مشاوران در مدارس، هسته ها و مراکز، ارائه مدرک تخصصی متناسب با حیطه های شغلی مشاوره مدرسه، انتخاب مدرسین استانی، منطقه ای و مدرسه ای بر اساس نتایج آزمون، انتخاب و به کارگیری برترین های آزمون در هسته، مراکز و مدارس خاص، استفاده از منتخبین ازمون جهت اجرایی کردن طرح های وزارتی و استانی و منطقه ای و تشویق های متناسب برای مشاورانی که رتبه بالاتری داشته باشند، از این مزایا است.

فرآیند اجرای آزمون در استان چگونه است؟

این آزمون توسط معاونت پرورشی و فرهنگی (به عنوان مجری اصلی طرح و تامین کننده اعتبارات مورد نیاز) و مرکز سنجش آموزش و پرورش ( به عنوان حوزه های معین) به صورت مشترک در استان های کشور اجرا می شود. مشاوران با مراجعه به سایت www.moshaver.medu.ir که از سوی مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش آزمون مذکور تعیین شده است برای ثبت نام اقدام می کنند. شروع ثبت نام از روز پنجشنبه اول آبان ۹۳ لغایت روز شنبه دهم آبان ۹۳ و زمان آزمون صبح روز پنجشنبه ۲۵ دی ماه ۹۳ به صورت هماهنگ کشوری برگزار می شود. تصحیح سوالات آزمون به شکل متمرکز در مرکز سنجش آموزش و پرورش صورت گرفته و گزارش نهایی در اختیار استان ها قرار خواهد گرفت.

آقای عیسی مراد آیا منابع آزمون و مواد امتحانی مشخص است و اصولا منابع بر چه مبنایی تعیین شده است؟

سرفصل های آزمون عبارتند از راهنمایی و مشاوره تحصیلی، راهنمایی و مشاروه شغلی، بهداشت روانی و سازگاری، آسیب شناسی روانی، اجتماعی، مشاوره خانواده، سنجش و اندازه گیری و آزمون های روانی، خدمات مشورتی، است که حدود ۶۵ درصد سوالات در هر بخش بر اساس منابع درسی در سطوح کارشناسی تدوین شده و ۳۵ درصد دیگر ناظر بر تجارب حرفه ای و تخصصی مشاوران و آیین نامه ها و مقررات مربوط خواهد بود سرفصل های مذکور با نظرتخصصی اساتید دانشگاه تعیین شده است.منابع پیشنهادی توسط سایت مشاوره www.moshaver.medu.ir برای بهره برداری مشاوران اعلام شده است منابع پیشنهادی تنها جنبه کسب شایستگی های لازم برای شرکت در آزمون است و هیچ گونه اجبار و الزامی برای مطالعه این کتب نیست بنابراین تقویت مشاوران با توجه به سرفصل های آزمون از هر منبعی باشد مانعی ایجاد نمی کند. از بین کتب معرفی شده تمرکز تنها بر نکات اصلی کتاب ها است که بسیاری از این کتاب ها در کتاب خانه های مدارس و مناطق وجود دارد.

شرایط شرکت این آزمون چگونه است؟

در این آزمون مشاوران رسمی شاغل در تمامی مدارس (دولتی، شاهد، نمونه دولتی، تیزهوشان هیات امنایی، استثنایی) و مشاوران مدارس شاغل در پست های دیگر(آموزشی و اداری)مجاز به شرکت در آزمون هستند کد رمز ۸ رقمی را مشاوران محترم، قبل از ثبت نام باید از کارشناسی منطقه تحویل بگیرند.

به طور خلاصه بفرمایید پیامد اجرای آزمون برای مشاوران چه خواهد بود؟

نظر به این که نظام جامع مشاوره به منظور ساماندهی بیشتر به خدمات مشاوره ای در دست اقدام است بنابراین آزمون حاضر در راستای تحقق تخصصی این مهم بوده که یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.تنوع منابع به منظور بهره برداری بیشتر از منابع مرتبط و متعدد با ابعاد مختلف به جهت سهولت انتخاب در دسترسی به اطلاعات عمومی رشته ای مرتبط در این حوزه است، به طور مثال مشاوران حتی در حد یکی از کتاب های معرفی شده اطلاعات داشته باشند، کفایت می کند.

آزمون در راستای حمایت علمی _ تخصصی _حرفه ای همکاران مشاوره در مهم جلوه دادن نقش تخصصی آن ها در تمامی سطوح فرآیند یاددهی _ یادگیری می باشد در این آزمون هیچ گونه مردودی یا قبولی وجود ندارد و فقط ارزیابی برای تقویت بنیه علمی مشاوران و بهره برداری بهینه مدنظر است.از طریق اخذ آزمون بانک اساتید تخصصی از همکاران استان به منظور و به کار گیری در طرح ها، برنامه ها و کمیته ها و دوره های استانی تشکیل می شود.با اخذ آزمون از همکاران مشاوره به طور مستمر و برنامه ریزی شده، می توانند آموزش های تخصصی و پایه دریافت کنند.

یکی از اهداف این آزمون دسته بندی تخصصی همکاران و توانمندسازی آنان در راستای سیاست های کلان وزارت آموزش و پرورش است.

با اخذ آزمون امکان بهتر ساماندهی در مدارس با توجه به تخصص مشاوران و نیاز مدرسه فراهم می شود. با اخذ آزمون و کسب موفقیت در آن، گواهی مدارک و کارت تخصصی و حرفه ای برای همکاران مشاور صادر می شود. حتی افرادی که علاقمند به رشته مشاوره هستند، می توانند در این آزمون شرکت کنند.

چه توصیه ای به مشاوران عزیز و علاقمند مدارس، ادارات، مراکز و هسته های مشاوره دارید؟

این جانب ضمن ابراز خرسندی از نگاه علمی و تخصصی به مکاران مشاور در آموزش و پرورش اعلام می کنم ما باید تحولات و نگاه علمی به مشاوره را در راستای تسهیل ارائه خدمات مشاوره ای جدی بگیریم و ضمن توجه دقیق بر نقش بی بدیل مشاوران در آموزش و پرورش هر ساله فرصت های کسب ارتقای علمی آنان را فراهم آوریم.

آیا اطلاع رسانی ها به خوبی انجام می شود؟

مشاوران عزیز برای اطلاعات بیشتر به سایت www.moshaver.medu.ir -اداره کل امور تربیتی و مشاوره مراجعه و از اطلاعات و اخبار به روز این اداره کل با خبر شوند.

تا کنون چه تعداد ثبت نام کرده اند؟

طبق آخرین امار تا تاریخ ۱۴ آبان حدود ۱۵۰۰۰ (پانزده هزار ) نفر ثبت نام کردده اند.

با برگزاری این آزمون کمبود مشاور در مدارس حل می شود؟

جبران کمبود نیروهای مشاوره بر اساس سیاست های آموزش و پرورش، تامین نیروی انسانی و نگاه وزیر آموزش و پرورش خواهد بود. در آینده پایلوت هدایت تحصیلی ما اجرا خواهد شد و در یک توسعه متوازن با همکاری دوستان حوزه ستادی، از سال تحصیلی آینده، دانش آموزان دوره متوسطه سرویس مشاوره تحصیلی را بر اساس نظام ۳_۳_۶ می گیرند.

منبع : پانا


5456416
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» دبیرانجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه گفت: بنابر آمار در فروردین ۱۳۵ میلیون قطعه جوجه‌ریزی صورت گرفته است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: طبق قانون حقوق مسافری بلیت تمامی مسافران پرواز‌های باطل شده بازگردانده و استرداد شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» در یک ماهه ابتدایی امسال ۲ میلیارد و ۷۷۲ میلیون دلار ارز برای واردات کالا‌های اساسی، دارو، کالا‌های تجاری، بازرگانی و واردات در مقابل صادرات تامین شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن گفت: با اجرای طرح واگذاری اراضی مسکونی در کشور ۶۰۰ هزار قطعه زمین در روستاهای کشور تملک شده است‌.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر جهاد گفت: ایران با بیش از ۱۸ هزار نمونه غنی‌ترین بانک ژن ذخایر ژنتیگی گندم در دنیا را در اختیار دارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون ارتقای کسب و کار‌های بین‌المللی سازمان توسعه تجارت از برگزاری دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا در روزهای آینده و همچنین سفر یک هیات ایرانی به آفریقا برای بررسی ظرفیت‌های معدنی این قاره خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سرپرست سازمان خصوصی سازی از تایید صلاحیت متقاضیان خرید سهام شرکت‌های پرسپولیس و استقلال خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون ارتقای کسب و کار‌های بین‌المللی سازمان توسعه تجارت از برگزاری دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا در روزهای آینده و همچنین سفر یک هیات ایرانی به آفریقا برای بررسی ظرفیت‌های معدنی این قاره خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی گفت: سن اکثر معادن در ایران زیاد شده و ممکن است از یک معدن ۳۰ سال استخراج انجام شده باشد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل صنایع پوشاک و منسوجات وزارت صمت گفت: در سال ۱۴۰۲ رشد سرمایه گذاری بیش از ۳۰ درصدی را در صنعت نساجی و پوشاک شاهد بودیم.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است