بین‌الملل 10:20 - 30 شهریور 1393
به اعتقاد محور مقاومت، ائتلاف آمریکا نیت واقعی برای مبارزه با داعش ندارد، بلکه به دنبال ایجاد جنگ فرسایشی در منطقه برای تجزیه مقاومت و برتر نشان دادن اسرائیل است.

به گزارش مشرق، پایگاه خبری النشره در مقاله‌ای نوشت با وجود نقاط مثبتی که برخی از عناصر مقاومت در ائتلاف آمریکا و هم‌پیمانانش برای مبارزه با داعش مطرح می‌کنند، اما این محور به صورت کلی اعتمادی به "شیطان بزرگ" ندارد و معتقد است کسانی که در طول سالیان دراز تروریست‌ها را پرورش داده‌اند، امروز حتی با وجود ادعاهای شبانه روزی نمی توانند به دنبال از بین بردن تروریسم باشند.

این محور معتقد است ائتلاف آمریکا نیت واقعی برای مبارزه با داعش را ندارد، بلکه به دنبال استمرار آتش شعله‌ور شده در منطقه در طولانی ترین زمان ممکن است تا بتواند نیروهای فعال مقاومت را دچار تفرقه  و تجزیه کرده و اسرائیل را به صورت قوی‌ترین نیروهای منطقه حفظ کند. به همین علت اتفاقاتی که در منطقه روی می دهد، یک جنگ فرسایشی است که در کوتاه مدت به پایان نخواهد رسید.

آمریکا به دنبال مبارزه با داعش نیست

امین حطیط سرتیپ بازنشسته ستاد مشترک ارتش لبنان و تحلیلگر مسایل راهبردی منطقه معتقد است که از اظهارات مقامات آمریکایی اینچنین بر می آید که آمریکایی‌ها به دنبال مبارزه با داعش نیستند، آنها به صراحت اعلام کرده‌اند که حملات هوایی که انجام خواهند داد، مکرر و طولانی مدت خواهد بود و به روش غافلگیری و ایجاد ترس انجام نمی‌شود، این در حالی است که باراک اوباما نیز گفته که این جنگ دست کم سه سال طول می‌کشد.

حطیط ادامه داد: حال سوالی که اینجا مطرح است، این است که آمریکا چطور می خواهد با تروریسم در عراق مبارزه کند و آن را در سوریه نادیده بگیرد؟ بنابراین باید گفت که مبارزه با داعش تنها یک بهانه است که محور متخاصم از طریق آن به دنبال تحقق برخی دستاوردهای اعلام نشده برای خود است.

بسام ابو عبدالله استاد روابط بین الملل در دانشگاه دمشق نیز تقریبا این دیدگاه را دارد، وی می‌گوید، مواضعی که ائتلاف آمریکایی به خود گرفته، بسیار مشکوک است و تناقض های زیادی در آن دیده می شود. وی تاکید کرد که شاید تلاش این کشورها این است تا نوع تازه ای از تروریسم را ایجاد کنند.

ابو عبدالله می‌گوید، کسی که تروریسم را پرورش داده، نمی تواند با آن مبارزه کند. نیت واقعی در این جنگ وجود ندارد، آمریکایی‌ها اعلام می کنند که نمی‌خواهند در این زمینه با مقامات سوریه هماهنگی داشته باشند، این در حالی است که اطلاعات دیگر عکس این مطلب را اثبات می کند.

محور مقاومت اوضاع را خیلی هم پیچیده نمی‌داند. آنها معتقدند که با وجود عنوان بزرگی که آمریکا برای این جنگ انتخاب کرده، اما طرح های اشغالگرایانه این کشور کاملا مشخص است، در مقابل طرف دیگر نیز آماده است و واکنش به این اقدامات سریع و قطعی خواهد بود. این محور می گوید که همه می دانند که دولت ها به دنبال منافع خود هستند.

مهم ترین چیزی که باید اتفاق بیفتد، این است که کسی در دام آمریکا گرفتار نشود. امین حطیط در این رابطه می افزاید که همه باید بدانند  آمریکا به دنبال جنگ فرسایشی است، محور مقاومت نیز می خواهد از دستاوردهایی که اخیرا داشته، بهره برداری کند.

حطیط تاکید می‌کند، این اولویت‌ها هستند که تکلیف هر جنگی را روشن می‌کنند، باید به رویکردهای اصلی توجه اشت و از توجه به مسایل فرعی دوری کرد. باید به ابعاد روانی این جنگ نیز توجه نشان داد.  مرحله آینده منطقه، مرحله بی ثباتی خواهد بود، بویژه اینکه آمریکا می‌خواهد آتش فتنه در داخل منطقه باقی بماند، اما به انفجار فراگیر کشیده نشود.

ابو عبدالله نیز تاکید کرد که رهبران محور مقاومت موفق شده اند تعامل خوبی از ابعاد دیپلماتیک و رسانه ای با این معرکه داشته باشند، دمشق تاکید کرده است که آمادگی همکاری با هر تلاشی برای مبارزه با تروریسم را تحت نظر سازمان ملل متحد دارد، تهران نیز با وجودی که  اعلام کرده که این ائتلاف اهداف اعلام نشده‌ای دارد، درها را کاملا نبسته است.  مسکو نیز معتقد است که این موضوع باید در شورای امنیت مطرح شود تا حامیان اصلی تروریسم که از هم پیمانان آمریکا هستند، به زحمت بیفتند.

ابو عبدالله در این راستا از آمادگی های نظامی این محور همزمان با این طرح خبر داده و گفت که ارتش سوریه اخیرا به سلاح‌های پیشرفته ای دست یافته است. وی تاکید کرد که اتفاقات کنونی نشان می‌دهد که ائتلاف مقابل همبستگی ندارد، هدف آمریکا از ورود به این جنگ نیز ورود در جنگ فرسایشی برای از بین بردن نیروی مقاومت است و از این طریق می‌خواهد مناطقی بی طرف را در مرزهای فلسطین و ترکیه  اردن ایجاد کند، اما در رسیدن به این اهداف موفق نخواهد بود.

در هر حال هیچ شاخصی برای بازگشت ثبات به منطقه در کوتاه مدت وجود ندارد. مسائل به سمتی در حرکت است که بیشتر شبیه به جنگ سرد کوچک است و محور آمریکایی به دنبال تحمیل منافع خود بر طرف دیگر با عناوین فریبنده است.

4757809
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه ایتالیا از اسرائیل و ایران دعوت کرد محتاط باشند تا از تشدید تنش جلوگیری کنند.  
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» شهرداری غزه درباره حجم گسترده تخریب خانه‌ها و ساختمان‌های اداری در غزه گزارش داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس کمیسیون اروپا از اسرائیل و ایران خواست تا از تشدید بیشتر درگیری خودداری کنند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» گردان‌های القدس، شاخه جنبش جهاد اسلامی فلسطین از حملات موشکی به اراضی اشغالی خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بانک مرکزی اتحادیه اروپا ایده ایالات متحده برای انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه به نیرو‌های مسلح اوکراین را محکوم کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا ارسال گلوله از این کشور به اوکراین را بهتر از اعزام نیروی آمریکایی دانست.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» پلیس پاکستان از حمله انتحاری به یک خودروی حامل کارگران ژاپنی در کراچی پاکستان خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر امور خارجه بلاروس در سفر به کره شمالی از امضای توافق‌های اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر امور خارجه بلاروس در سفر به کره شمالی از امضای توافق‌های اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» انتخابات پارلمانی هند که به عنوان طولانی‌ترین انتخابات جهان شناخته می‌شود از امروز جمعه آغاز شده و قرار است تا ماه ژوئن ادامه داشته باشد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است