فرهنگی‌هنری 19:54 - 04 آذر 1394
پس از دو سال تحقیق و تولید، از فیلم مستند «اوسیا» در بخش مسابقه مستندهای نیمه‌بلند نهمین دوره جشنواره بین‌المللی مستند ایران «سینماحقیقت» رونمایی می‌شود.

از رونمایی «اوسیا» تا ورک شاپ «داک پرو» در تهران

به گزارش ایسنا، علیرضا دهقان کارگردان فیلم مستند «اوسیا» در رابطه با موضوع این فیلم می‌گوید: «قنات زارچ یا کانال فاضلاب؟ مسئله این است! مدتهاست که گردشگران با در پلمپ شده قنات زارچ در مکان‌های مختلف روبه‌رو هستند. قنات بوی فاضلاب می‌دهد و در حومه شهر هم کشاورزان دیگر از آب آن برای آبیاری محصولات کشاورزی استفاده نمی‌کنند.»

وی ادامه داد: «استان یزد که یکی از کانون‌های مهد قنات در دنیا نام گرفته است، امروزه یکی از کهن‌ترین و طولانی‌ترین قنات‌های دنیا را در خود جای داده، اما این قنات 3000 ساله که آب شرب و کشاورزی بیش از 800 خانوار را فراهم می‌کرد، سال‌هاست که با فاضلاب و خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند!»

دهقان افزود: «از میزان 30 کیلومتری که قنات زارچ در زیر شهر یزد طی می‌کند، 2 نقطه در بافت تاریخی شهر یزد واقع شده که این مناطق فاقد فاضلاب‌کشی شهری هستند و به همین علت برخی از منازل مسکونی فاضلاب خود را به داخل قنات هدایت کرده‌اند. حتی فاضلاب بیمارستان قدیمی 70 ساله که از جمله وقفیات استان یزد است و حدود 6 متر پایین‌تر از سطح خیابان‌های اطراف و در گودی واقع شده هم به داخل این قنات قدیمی سرازیر می‌شود!»

به گفته کارگردان، قنات زارچ یکی از قنات‌هایی است که به مقاومت خود در برابر افت شدید سطح آب زیرزمینی و تکنولوژی مدرن ادامه داده است و یکی از کهن‌ترین شاهکارهای تمدن بشری در امر آبیاری و آبرسانی شهر یزد است؛ اما ریختن فاضلاب به چاه قنات سبب بروز بسیاری از بیماری‌ها شده و دیگر از آب قنات برای زمین‌های کشاورزی هم نمی‌توان استفاده کرد، چون عامل بسیاری از بیماری‌هاست.

دهقان در ادامه گفت: «به طور قطع سابقه احداث این قنات از قدمت ابنیه‌ای که این قنات بر اساس مسیر آنها ایجاد شده، بیشتر است؛ به عنوان مثال آب‌انباری که در شهر زارچ بر روی قنات ساخته شده و قبله آن رو به بیت‌المقدس است و یا مسجد جامعی که در مسیر قنات زارچ احداث شده است.»

این مستندساز در پایان گفت: «از حدود 15 سال پیش تاکنون سازمان یونسکو بر آن شده تا قنات زارچ را به عنوان یک اثر تاریخی در فهرست آثار خود به ثبت برساند؛ اما بحران‌های به وجود آمده برای قنات و مجاورت آن در کنار مراکز صنعتی و بیمارستانی و محلات قدیمی و ورود پساب آنها به داخل قنات، آن را به یکی از خطرناک‌ترین منابع آب منطقه تبدیل کرده است.»

این فیلم مستند در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تولید شده و از عوامل دیگر فیلم می‌توان به بهروز بادروج (تصویربردار)، محمد صالحی (صدابردار)، طاهر پیشوایی (صداگذار)، مجتبی حبیبی (آهنگساز)، محمدرضا واحدی (مدیر تولید)، محمدرضا رضایی (دستیار کارگردان) اشاره کرد.

برپایی ورک‌شاپ تخصصی «داک پرو» در سینماحقیقت

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت»، با همکاری شبکه مستند اروپا (EDN) دومین دوره ورک‌شاپ تخصصی «داک پرو» DocPro را برگزار می‌کند.

این ورک‌شاپ تخصصی همزمان با برپایی نهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت و طی روزهای 26 تا 28 آذرماه 94 در سالن همایش‌های فرهنگستان هنر برگزار خواهد شد.

شبکه مستند اروپا EDN در سال 1996 میلادی به منظور ارائه‌ی مشاوره و جذب حامیان مالی بین‌المللی برای تولید حرفه‌ای فیلم مستند و پخش تخصصی آثار در بازارهای بین‌المللی برای فیلم‌سازان، تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان شروع به کار کرد.

در این ورک‌شاپ تخصصی، نکات مهم و کلیدی برای راهیابی مستندهای ایرانی در جشنواره‌ها و بازارهای بین‌المللی با حضور کارشناسان خارجی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

متقاضیان شرکت در این ورک‌شاپ حداکثر تا روز هفتم آذرماه 1394 فرصت دارند که به پایگاه اینترنتی جشنواره سینماحقیقت به نشانی www.irandocfest.ir مراجعه کرده و ضمن اطلاع از شرایط عمومی و اختصاصی شرکت در این کارگاه‌ تخصصی، اقدام به ثبت‌نام اینترنتی نمایند.

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را طی روزهای 22 تا 28 آذرماه 1394 و با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی(ع) است، در سینما فلسطین و سینما سپیده شهر تهران برگزار خواهد کرد.

انتهای پیام


7429763
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه از حضور ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار زائر طی نوروز ۱۴۰۳ در بقاع متبرکه خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مراسم تجلیل از خادمان قرآنی به رسم هر ساله در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور رئیس جمهور شنبه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «اعتبار» با هنرنمایی رضا توکلی، نیما شاهرخ شاهی، افسانه ناصری، غلامرضا اوصانلو از جمعه ساعت ۱۹ پخش و روز بعد ساعت ۱۰:۴۰ بازپخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از آن مساجدی که به دستور امام زمان (عجّ) ساخته شده، مسجد مقدس جمکران است که دارای اهمیت و جایگاهی بزرگ در میان مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دختر سعید راد بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، آخرین وضعیت این هنرمند در بیمارستان را تشریح کرد و از ادامه بستری او در بیمارستان خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام حسینی نیشابوری گفت: دشمنان اصرار دارند بگویند قرآن اولویت جمهوری اسلامی و مردم ایران نیست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نصیریان بازیگری با پیشینه تئاتری است که در طول سال‌های فعالیتش در سینما در فیلم‌های ارزنده و مهمهی نقش‌آفرینی کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار، ۳۲۴ هزار و ۵۶۳ نفربازدید از موزه‌ها، پایگاه‌های میراث ملی و جهانی و اماکن فرهنگی تاریخی سراسر کشور انجام شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در شب نزول قرآن، دعا و استغفار، شبکه‌های سیما مراسم شب‌های قدر را از اماکن مقدس و معنوی به صورت ویژه و از نقاط مختلف کشور پخش می‌کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» همان‌گونه که انتظار می‌رفت، استقبال از سینما‌ها با شتاب بسیاری دنبال می‌شود و علاوه بر شکستن چندین رکورد، گیشه هم اختلاف خود را با مدت زمان مشابه سال گذشته، بیشتر کرده و به رقم ۷۶ میلیارد تومان رسیده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است