گوناگون 23:27 - 04 مهر 1395
همشهری آنلاین - فتانه انفرادی:رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت می‌گوید: دو واکسن جدید دوران کودکی به نام‌های روتاویروسی و پنوموکوکی، بزودی به برنامه ایمن‌سازی کودکان ایرانی اضافه می‌شود.

گفت‌و‌گوی همشهری آنلاین با رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت

دکتر محمد مهدی گویا، در گفت‌و‌گو با همشهری آنلاین تاکید می‌کند: اقدامات لازم مربوط به ادغام دو واکسن جدید دوران کودکی در برنامه ایمن‌سازی کودکان کشور انجام شده است.

او توضیح می‌دهد: عفونت‌های روتاویروسی، باعث اسهال شدید و عفونت‌های ‌پنوموکوکی، سبب ایجاد بیماری‌های شدید تنفسی، مننژیت و سپتی سمی در کودکان می‌شوند و هر دوی این بیماری‌ها،  با واکسن قابل پیشگیری هستند.

گویا تصریح می‌کند: با مستندات و تحقیقات علمی که از پنج سال پیش تاکنون، در وزارت بهداشت، صورت گرفته است، اهمیت استفاده از این واکسن‌ها و ضرورت تزریق آ‌ن‌ها، مورد تائید کمیته علمی ایمن‌سازی کشور قرار گرفته و علاوه براین، تمام پیش‌بینی‌های لازم برای تهیه، ذخیره‌سازی و نگهداری واکسن‌ها در استان‌های مختلف کشور صورت گرفته است.

او می‌گوید: ضرورت استفاده از این واکسن‌ها با مذاکره تیم کارشناسی معاونت بهداشت وزارت بهداشت با مسئولان سازمان برنامه و بودجه انجام شده است و به محض تایید سازمان برنامه و بودجه کشور و تامین منابع مالی لازم ، این برنامه بسیار مهم در کشور، به اجرا گذاشته خواهد شد.

به گفته رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، این دو واکسن هم مانند سایر واکسن‌هایی که در برنامه گسترش ایمن سازی‌کشور برای کودکان استفاده می‌شوند، به صورت رایگان و در تمام مناطق کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت و برای این منظور، برنامه ریزی‌های وسیعی در زمینه تامین زنجیره سرمایی لازم برای نگهداری واکسن، نحوه استفاده و سایر اقدامات لازم نیز انجام شده است.

  • تاریخچه وضعیت برنامه ایمن‌سازی کودکان در ایران

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت همچنین در باره وضعیت برنامه ایمن سازی کودکان ایرانی و سیرآن در کشور می‌گوید: مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، مسئولیت برنامه ایمن‌سازی و گسترش آن را در کشور بر عهده دارد.برنامه مدرن ایمن‌سازی کودکان کشور از سال 1363 با هدف استفاده از واکسن‌های مهم برای پیشگیری از بیماری‌های بسیار مهم و مرگبار دوران کودکی، برای کودکان سراسر کشور و در تمام مناطق روستایی و شهری کشور شروع شد.در ابتدای امر، واکسن‌های ثلاث، فلج اطفال، سرخک، و ب. ث در کشور آغاز شد. در سال ، 1372 واکسن هپاتیت B و در سال 1382 واکسن‌های سرخجه و اوریون و در سال 1393 هم واکسن هموفیلوس آنفلوانزای نوع B به برنامه کشور اضافه شد.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت خاطر نشان می‌کند: نحوه نگهداری و انتقال این واکسن‌ها از سطح کارخانه تا دور افتاده‌ترین خانه‌های بهداشت روستایی کشور، کار بسیارعظیم، گسترده و سنگینی است که بی‌وقفه در 24 ساعت شبانه روز و 7 روزهفته، مشغول فعالیت بوده و نحوه نگهداری واکسن‌ها هم به‌گونه ای است که مانند عقربه‌های ساعت کار می‌کند و لحظه ای توقف ندارد.

گویا می‌گوید: سیستم زنجیره سرمایی واکسن کشور، ستون اصلی برنامه‌های ایمن سازی کشوراست که مسئولیت نگهداری آن برعهده تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشورمی‌باشد.

او اضافه می‌کند: برنامه‌های ایمن‌سازی در کشور، در کمیته مستقل ایمن‌سازی کشور متشکل از برجسته‌ترین استادان دانشگاه‌های علوم پزشکی طراحی شده و تحت مراقبت و نظارت قرار داشته و نقاط قوت و ضعف آن به طور مرتب بررسی و مراقبت می شود.برنامه های جدید ایمن سازی در کشور، ابتدا در این کمیته معرفی و دقیق مورد نقد و بررسی قرار گرفته و پس از تایید کمیته، اقدامات لازم برای تهیه و تدارک و بهره‌برداری از آن انجام می‌شود.

به گفته گویا، دو کارخانه عظیم واکسن‌سازی انستیتو پاستور ایران و انستیتو تحقیقات و واکسن‌سازی رازی، وظیفه تولید اکثریت واکسن‌های مورد استفاده در کشور را برعهده دارند و حدود 90 سال است که در کشور به این اقدام مشغول بوده و جز اولین کمپانی‌های سازنده در جهان هستند.


8185216
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است