وبگردی 09:25 - 24 مهر 1396
شرکت‌های عصر جدید مانند گوگل در حال بازسازی امپراطوری‌هایی هستند که در دوران کهن از طریق جهانگشایی، پهنه وسیعی از جهان را تحت تسلط خود درآورده و مردم را استثمار می کردند.

گوگل؛ تولید دارایی مبتنی بر مشارکت مردم و تسلط بر کل کره زمین

شرکت گوگل با استفاده از رویکرد همه چیزخواهی سیستمی را ایجاد کرده که در آن تعداد زیادی از مردم کره زمین در آن مشارکت دارند و این شرکت به شکل فضای واقعی دارای دولت و ملتی است که نماد و پرچم خاص خود را دارد، یعنی دارای یک نماد حکمرانی مجازی برای خود است. دارای قلمروهایی در سرزمین مجازی است که در این قلمروهایی که ایجاد کرده است دارای قواعد و روش های خود نیز می باشد. همچنین دارای پیروان پروپاقرصی است که در حالت افراطی خود معابدی نیز تاسیس کرده اند. گوگل در این قلمرو تمام خواسته های خود را که شامل مدل های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی خاص خود می باشد، اعمال می کند.



بنابراین گوگل دارای ویژگی خاصی به نام همه چیزخواهی در فضای مجازی است. گوگل از موتور جستجو شروع کرده است و بعد وارد حوزه نقشه شده است. در موتور جستجو فقط اطلاعات جمع آوری می شود و نشانه‌گان زمان می گیرد. در نقشه علاوه بر دو مورد ذکرشده در موتور جستجو، نشانه‌گان مکانی نیز به اطلاعات اضافه می شود.



رویکرد تمامیت خواهی گوگل مربوط به سبد خدمات گسترده و متنوع این شرکت نیز است، زیرا در حال حاضر کمتر کسب و کاری در جهان وجود دارد که به بخشی از خدمات گوگل وابسته نباشد. پست الکترونیکی، ذخیره سازی ابری، موتور جستجو، بازاریابی اینترنتی، موتور جستجوی فروش و گروه متنوعی از خدمات دیگر، زندگی روزمره افراد و کسب و کارها را به این غول اینترنتی وابسته نموده است. شرکت گوگل حتی در زمینه پلت فرم نیز این وابستگی را دنبال نموده است و سعی کرده تا سبد خدمات خود را گسترده تر نموده و کاربران را هر چه بیشتر به خود وابسته نماید. در این مسیر گوگل به صورت مستمر، خدمات و محصولات جدیدی را معرفی نموده و وابستگی افراد را به خود بیشتر می کند. گوگل در حال حاضر تنها یک سرویس اینترنتی نیست، بلکه سبکی از زندگی را برای مردم جهان به همراه داشته است که تحت عنوان Googlism شناخته می شود. در این سبک همه مردم به گوگل وابسته بوده و در واقع Googlist هستند.



در سال 2017 میلادی اتحادیه اروپا، گوگل را به خاطر سو استفاده این شرکت از موتور جستجو برای مقاصد انتفاعی 2.4 میلیارد یورو جریمه کرد، زیرا در نمایش نتایج جستجوهای انجام شده توسط موتور جستجوی این شرکت به نحوی عمل نموده که رقابت در بازار آزاد را تحت شعاع قرار داده و نوعی انحصار ایجاد کرده است و کاربران در تصمیم گیری های خرید، تحت تاثیر پیشنهادهای القا شده توسط گوگل قرار گرفته اند.



اتحادیه اروپا همچنین در حال انجام تحقیقاتی در خصوص سواستفاده گوگل از سایر خدمات از جمله جستجوی نقشه، جستجوی تصاویر و دسترسی به اطلاعات خدمات محلی است، زیرا یکی از نگرانی جدی این اتحادیه، سلطه جدی گوگل در حوزه تلفن های همراه خصوصاً سیستم عامل اندروید است. سیستم عامل اندروید که توسط گوگل ارائه شده است 87.5 درصد از سهم بازار گوشی های هوشمند در سراسر جهان را به خود اختصاص داده است و علت اقبال عمومی نسبت به این سیستم عامل، هزینه پایین و قابل استفاده و ساده بودن آن برای کاربران است و بدین صورت جدی به گوگل وابسته تر شده اند.



گوگل تاکنون در نقش تامین کننده سیستم عامل فعالیت نموده و با سایر اعضای اکوسیستم خصوصاً تولیدکنندگان سخت افزارهای گوشی های تلفن همراه، رقابت جدی نداشته است ولی با تولید تلفن همراه هوشمند و خرید بخشی از سهام شرکت HTC، وارد رقابتی سخت با شرکت هایی مانند سامسونگ و ال جی شده است. این شرکت به دنبال آن است که در راستای سیاست تمامیت خواهی خود همانند اپل، یک تامین کننده همه جانبه خدمات فناوری اطلاعات باشد.

شرکت گوگل با ورود به عرصه ارتباطات اهداف خاص خود را دنبال کرده و پروژه هایی را به اجرا درآورده است، ازجمله اجرای پروژه ای در سال 2013 تحت عنوان Project Loon که امکان دسترسی به اینترنت به صورت بیسیم برای پوشش برخی از نقاط دور افتاده و روستایی فراهم می گردد، بدین صورت که با استقرار بالون هایی در ارتفاع 24 کیلومتری زمین، کاربران می توانند با یک آنتن زمینی به بالون دسترسی داشته و از اینترنت مجانی استفاده کنند. این پروژه در حال حاضر در برخی از نقاط آسیا و آمریکا مورد بهره برداری قرار گرفته است.



همچنین با پروژه Project Fi که در حال آزمایش است، کاربر می تواند در هر زمان و در هر مکان از خدمات شبکه یا تامین کننده ای استفاده کند که دارای بهترین سیگنال و بهترین کیفیت است. این تامین کننده می تواند یک اپراتور تلفن همراه یا یک شبکه محلی اینترنت بیسیم باشد. براساس این قابلیت در بلند مدت کاربران به صورت مستقیم ارتباطی با اپراتورهای تلفن همراه نخواهند داشت. این امکان در حال حاضر برای برخی از کاربران گوشی های هوشمند گوگل در آمریکا و بین اپراتورهای T-Mobile، Sprint، US Cellular و Hutchison 3G برقرار شده است.



براین اساس کاربران این گوشی ها در هر نقطه ای می توانند از خدمات دیتا و صوت استفاده کنند به نحوی که بهترین خدمات را دریافت کرده و متوجه نشوند که تامین کننده خدمت چه کسی بوده است. پیش بینی می شود این پروژه در 136 کشور جهان اجرا شود. مناسب بودن تعرفه و امکان سوییچ کردن کاربران بین شبکه های سلولی و Wi-Fi باعث می شود تا کاربران از این خدمت راضی باشند. بنابراین با تسری این پروژه، گوگل در ارتباطات همراه، نقشی کلیدی را بر عهده خواهد گرفت و همراه با شبکه‌های وسیع فیبرنوری زیردریایی بین قاره ای که در مالکیت شرکت گوگل قرار دارد، حلقه تمامیت خواهی این شرکت کامل خواهد شد.

هم اکنون در هیچ نقطه ای از کره زمین، هیچ پروژه، اقدام، بحران و ... را نمی توانید انجام دهید و کسی از آن مطلع نشود. گوگل همه اطلاعات و مشخصات دقیق این اطلاعات را در اختیار دارد. هم اکنون با سیستم عامل اندروید و برنامه های کاربردی (APP) موجود می توانند تمام اطلاعات رادیویی سطح شهر تهران را داشته باشند، تمام فعالیت های فردی و اجتماعی و ... را می توانند داشته باشند حتی مواردی که شاید به ذهن ما خطور نکند مثل علائق و امثالهم. همانطور که هم اکنون ملاحظه می شود گوگل نقشه ترافیک لحظه ای و دقیق شهر تهران را به ما ارائه می کند بدون اینکه در اینجا حضور آشکار داشته باشد.



نشریه اکونومیست در سال 2017 میلادی، با تحلیلی بر این نکته تاکید می کند که در آینده یکی از ارزشمندترین منابع جهان، "داده ها" هستند که می توانند از نظر اقتصادی جایگزین نفت شوند، زیرا تحلیل داده های عظیم می تواند ثروتی قابل توجه را برای شرکت های اینترنتی به همراه داشته باشد. این نشریه انحصار و تمامیت خواهی در فضای مجازی را یک دغدغه جدی دانسته و خواهان اعمال قوانین مقابله با انحصار در سطح ملی و بین المللی، برای غول های اینترنتی است.

برپایه همین تحلیل، شرکت های اینترنتی در حال بازسازی امپراطوری هایی هستند که در دوران کهن از طریق جهانگشایی، پهنه وسیعی از جهان را تحت تسلط خود درآورده و مردم را استثمار می کردند. لیکن عرصه نفوذ و تسلط این شرکت ها، فضای مجازی است که در حال حاضر بخشی جدانشدنی از زندگی حقیقی مردم است.



بر این اساس شناسایی رویکردها و مقاصد این شرکت ها و رویارویی با آنها برای جلوگیری از تسلط هرچه بیشتر آنها، از اولویت های اساسی در فضای مجازی ایران اسلامی است. دغدغه ای که نه تنها در کشور ما، بلکه در بسیاری از کشورهای توسعه یافته جهان نیز مطرح بوده و به دنبال راه حل هایی برای آن هستند، زیرا در صورت استیلای این غول های ثروت و فناوری، اعمال حاکمیت در محدوده و مرزهای سرزمینی کشورها نیز چندان اثربخش نخواهد بود. با این اوصاف کاملا ساده اندیشی است که فقط با فیلتر کردن به دنبال راه حل بود، بلکه باید فراتر از آن اندیشید.



دکتر فیروزآبادی؛ دبیر شورای‌عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور


9479173
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار وبگردی

وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» تغییر عادات غذایی، کم آبی بدن و گرسنگی ناشی از روزه‌داری ممکن است روی خلق و خوی ما اثر بگذارد و زود عصبانی شویم.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ۲۸ آبان‌ماه سال گذشته طیف جدیدی از دستاوردهای خود را به نمایش گذاشت.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» حل معما‌های ریاضی در کنار گذراندن وقت از جمله بهترین گزینه‌ها برای به چالش کشیدن مغز و تقویت آن محسوب می‌شوند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» حقیقت شب‌قدر منشأ و سرچشمه ولایت و حلقه اتصال بین نبوت و امامت حضرت زهرای‌اطهر (سلام الله علیها) است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» برخورد، شناسایی و دستگیری مالخران از جمله برنامه‌های اصلی پلیس آگاهی فراجا است زیرا بی‌شک مالخران در ایجاد انگیزه سارقان نقش مهمی دارند و به چرخه سرقت دامن می‌زنند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» در روز‌های ماه مبارک رمضان برخی از افراد در وعده افطار و سحری زیاده روی می‌کنند و بعد از این ایام دچار چاقی و اضافه وزن می‌شوند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» سال ۱۴۰۲ درحالی به پایان رسید که شوک‌آورترین حادثه جنایی آن با قتل فجیع داریوش مهرجویی رقم خورد و تلخ‌ترین حادثه آن جنایت تروریستی در چهارمین مراسم شهادت شهید سلیمانی بود.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» شهرستان خاتم و شهرستان مروست» در استان یزد از مناطق بکری هستند که کمتر بدان توجه شده است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» بحث تغییر مالکیت استقلال و پرسپولیس و انتقال دو باشگاه به بانک‌های ملت و تجارت در روز‌های اخیر بسیار جدی شده است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» جورج دی هیوسی که به دلیل فعالیت‌هایش بر روی عناصر رادیواکتیو مشهور است، اولین کسی بود که مشاهده فرآیند‌های زیستی موجودات زنده را ممکن کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است